[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Dónal O’Driscoll, Ref. No. 28/03

Station: 

Programme:



Date:

RTÉ TV1

'Midnight Court'


1st December, 2002

Summary of Complaint:

Mr. O’Driscoll’s complaint, under Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act, 2001, relates to the ‘Midnight Court’ programme broadcast on RTÉ TV1. His complaint is that the discussion on the licence fee increase for RTÉ was unfair and unbalanced. The panel members, (all bar one), had an interest in the granting of the increase to RTÉ. The Chairperson, Mr. V. Browne, is employed by RTÉ to a considerable extent. However, the complainant felt that he did endeavour to be fair. The rest of the panellists were biased. There were representatives from RTÉ, DCU, TV3, The Star and the Sunday Business Post, all of which stood to benefit in some way from the licence fee increase. Given the timing of the programme, it is surprising if one, at least, of the participants (plus the Chairman), did not know that the increase was all but, if not actually, granted. The airing of the programme some ten days before an announcement was made suggests that the programme was put on more for entertainment than information, as the decision was already made (or substantially so), and a number of the participants were aware of this. The complainant states that the paying public was not properly represented and raised the issues of the date of the programme recording being unknown, there was no indication that Mr. B. Dobson was not representing RTÉ, and that some of the participants were aware of the increase at the time of the broadcast.

Station’s Response:

RTÉ emphatically dispute Mr. O’Driscoll’s view that the panel had all (bar one) an interest in the granting of the increase in license fee to RTÉ. The agenda for the programme was newspaper standards in Ireland, libel law and the media coverage of the tribunals. Part 2 of the programme expanded the agenda to include public service broadcasting and commercial broadcasting and the relationship with the Government. The panellists consisted of representatives from RTÉ, TV3, Newstalk, Independent Newspapers, The Star newspaper, lecturer in media studies from DCU and Sinn Féin’s political advisor.  How anyone could characterise the composition of this panel as all (bar one) having an interest in the granting of a licence fee increase to RTÉ defies logic. A number of the panellists were known to oppose the licence fee increase and several of them work for rival sections of the media. RTÉ is confident that it was a fair and balanced panel, well able to debate on any topic relevant to the media. The discussion on the licence fee increase was only a small part of the programme. Also, RTÉ is permitted under broadcasting legislation to put forward its opinion on issues that concern 

- 2 -

policy as regards broadcasting. This is, in effect, an exemption from the impartiality issues as detailed in Section 24 2(a), Broadcasting Act, 2001. RTÉ can express an editorial viewpoint on broadcast policy issues. The complainant ascribes conspiratorial motives to the timing of the programme. RTÉ only knew that the cabinet was discussing the increase. The broadcaster had no idea what level of increase would be granted. Had there been a conspiracy, all the panellists would have been part of that conspiracy. This is stretching credulity beyond Machiavellian levels.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. O'Driscoll.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act, 2001.  The programme was fair and balanced.   It broadcast fair editorial comment in relation to the licence fee issue.  

The complaint was not upheld.

__________________________________________________________________________

BCC Board Meeting, Oct 2003, Ref 28/03


