[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Martin Mansergh, Ref. No. 48/03
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ
	'6.01 News'
	12th June, 2003 


Summary of Complaint:
Mr. Mansergh's complaint under Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act, 2001, relates to the manner in which the inflation figures were reported on the '6.01 News' on RTÉ TV1 on 12th June 2003.  The figures reported showed a large drop in the annualised monthly inflation figures from 4.3% in April to 3.7% in May.  The report was presented in a highly political manner. 

Towards the end of the interview between the newsreader and RTÉ's Economics Correspondence, Mr. G. Lee, the newsreader asked 'paraphrase' 'so, good news for the government'?  Mr. Lee responded that they had done a vox pop in Dublin City centre, and that people were still very angry with the Government.  

The complainant submits that it was not necessary to translate a positive economic story into crude political terms, and that 'good news for the country' and 'for the social partners' might have been a more appropriate question.  He would strongly query the value and relevance of conducting a vox pop on the monthly CPI release from the Central Statistics Office, and the appropriateness of linking public anger with the Government, real or alleged with a large drop in the inflation rate.  What sort of professionalism is involved in using the latest inflation figures, as the basis for making what would sound to many people, as a strongly political and partisan anti-government statement?  He would submit that the public do not expect, and should not be subjected to, this type of diatribe from an economics correspondent way beyond his remit on the main evening news.

This broadcast was a clear instance of a departure from RTÉ's statutory obligation, particularly in mainstream news broadcasting, to display impartiality and objectivity.  Quite apart from the legislation, it is surely a departure from the standards one would expect in serious economic reporting and analysis to finish off a story on inflation by crude anti-Government invective, as if purporting to speak as a tribune of the people. 
- 2 - 

Station’s Response

RTÉ states that whilst respecting Senator Mansergh's opinions RTÉ does not accept his views on this particular report.  It is RTÉ's view that the report was impartial and objective and that much of Senator Mansergh's criticisms relate to decisions taken by George Lee as to how he would structure his report rather than editorial bias in the report.  

The '6.01 News' on 12th June opened with the studio presenter, Bryan Dobson, saying that the monthly inflation figures showed that inflation was at its lowest level for three and a half years, but was still double the European Union average. George Lee then went on to explain that inflation had fallen 1.4% in three months and that the main cause of this fall was a reduction in oil prices arising out of the rapid defeat of the Iraqi regime.  He gave some examples such as home heating oil and petrol which had fallen in price. But he went on to say that there was still significant inflation in prices in the education sector, health and alcohol. His report then went into a sequence of vox pops with people on the streets of Dublin who expressed the view that inflation was too high and that, for some of those interviewed at least, the government had to bear the responsibility for this.  Lee concluded his report by summarising statements from Davy Stockbrokers, IBEC, the Green Party and Fine Gael.  Many of these statements were critical of the Government's contribution to inflation and offered as an explanation for the fall in the inflation rate the drop in oil prices.

Senator Mansergh in his letter of complaint to the BCC seems to believe that the report was presented in a negative manner and that what should have been reported as "good news for the country" was in fact reported in a negative manner.  RTÉ contends that what was reported was accurate, i.e. that the fall in the inflation rate was due to oil price reduction rather than any action by the Government and that the expressions of anger by members of the general public as evidenced in the vox pops reflected accurately public opinion on the subject of inflation.  George Lee concluded his report by saying that people "are still angry about the level of prices here" and they "continue to blame the Government for inflation".  Professor Mansergh characterises this as "crude anti-Government invective" and a "diatribe".  RTÉ cannot accept this description by Senator Mansergh as accurate.

Senator Mansergh in his complaint says that George Lee gave an interview in the programme in which he responded to the studio interviewer asking the question "So, good news for the Government?" There is no interview with George Lee in the programme.  What is in the programme is a short recorded report from George Lee. RTÉ has viewed both the '18.00' and the '21.00 news' and cannot find any interview with George Lee. He was interviewed on the '13.00 News' by Aengus MacGrianna, but the question Senator Mansergh raises in his  complaint was not asked.  The tone of this interview was quite 

- 3 -

up beat from the Government's perspective with George Lee indicating that further good news could be expected in the rate of inflation in the months to come with mortgage rates going down.

In summary, RTÉ stands over the '6.01 News' reportage on the inflation figures as accurate and impartial and without any editorial bias on behalf of its Economics Correspondent.  RTÉ looks forward to members of the Commission viewing the report for themselves and coming to their own conclusions about the impartiality of the report.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Mansergh.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act, 2001.  The broadcast was a commentary on current economic issues and was carried out in a fair and balanced manner.  There was no editorial bias evident in the broadcast.  

The complaint was not upheld.

BCC Board Meeting, Oct 2003, Ref 48/03


