[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Ronnie Carroll, Ref. No. 70/03
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ
	'Liveline'
	18 July, 2003 


Summary of Complaint:
Mr. Carroll's complaint, complaint under Sections 24(2)(a) and (f) of the Broadcasting Act, 2001, relates to the unfair coverage the Samba Soccer organisation received on 'Liveline' on RTÉ Radio 1 on 18th July, 2003.  The progamme did not permit members of the public whom had positive comments to make about the organisation on air.

In the days after the broadcast, Samba Soccer was concerned with the large volume of callers it received in response to the broadcast.  These callers were frustrated and angry because the were not given the opportunity to air their opinions on the programme.  The complainant states that the main reason these callers were angry, with the staff of the 'Liveline' programme, was because they were told they would be called back and given an opportunity to express their support of Samba Soccer.  They never received that call, while people who had negative comments to make were lined up to go on the show.  Samba Soccer have logged and retained the information on these callers who rang 'Liveline' in support of Samba Soccer.

As a consquence of this unbalanced debate, the reputation of Samba Soccer has beed severly damaged.  The staff at Samba Soccer were extremely hurt by the way the discussion was controlled by 'Liveline'.

The programme received 22 negative calls and 14 positive calls from the public.  For 18 minutes of 'Liveline' the Director of Samba Soccer was the only positive voice with Derek Davis and four callers critical of the camps.  Why was one of the 14 callers not put on air?  At the very least, the public should have been made aware of the number of positive calls.  Having the Director on the show was not enough.  Airing the positive views of a member of the public carries a lot more weight than a comment from the Director of the company.  The presenter never acknowledged or made the public aware of the calls from supporters of the Samba Soccer Camps.

- 2 -

'Liveline' ran a promo prior to the 'One-o'clock News' to promote negative responses to the presenters comments during this promo.  None of the 14 calls received by the programme were from the offices of Samba Soccer.  Two of the 'positive' callers were given air-time on the 'Liveline' programme of 23rd July 2003.  This was on foot of a letter that was circulated by Samba Soccer to the Director General of RTÉ, the 'Liveline' production team and presenter,  the RTÉ Freedom of Information Office and the BCC.  The presenter was as negative during this broadcast as the initial broadcast on 18th July 2003.

Samba Soccer has catered for over 80,000 children and in that time has received no legal claims, no insurance claims and no solicitors letters from any parent of any of the children who have participated in the camps.   

Station’s Response

RTÉ states that the agenda of 'Liveline' is largely determined by subjects suggested by the public.  In early July 2003, the production team of 'Liveline' received three calls from members of the public complaining about the Samba Soccer Camps.  The programme was not keen to cover the topic initially as two of the complaints had legal implications.  However, the decision was taken to cover the topic and put on air the third complainant.  As a result of this person's comments on air the production team received 22 calls from members of the public expressing criticism of the services provided by Samba Soccer Camps.  A number of these complainants were subsequently given air-time.  The Director of Samba Soccer, Mr. Carroll, was also provided with an opportunity to respond to the specific criticisms that had been broadcast.

It is RTÉ's view that Mr. Carroll received a perfectly adequate right of reply.  The production team received 14 calls from people supporting Samba Soccer, of which two were given air-time on the 'Liveline' programme of 23rd, July 2003.  Of the 14 calls received, six were from Samba Soccer employees, two came from people who did not wish to go on-air and one came from a 12 year old.  'Liveline' did not return to the subject again after July 23rd, despite receiving many more calls from members of the public critical of the services of Samba Soccer Camps.

RTÉ believes that the 'Liveline' programme treated Mr. Carroll fairly and that the balance of contributors on the topic was fair to all interests, including those critical of Samba Soccer and those favourable towards it.   The broadcast gave fair coverage and was within the statutory obligation of the Broadcasting Acts to be objective, impartial and fair in its current affairs coverage.  RTÉ disputes Mr. Carroll's assertion that the coverage was unfair to Samba Soccer or its employees. 

- 3 -

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Carroll.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Sections 24(2)(a) and (f) of the Broadcasting Act, 2001.  The issue was covered fairly and Mr. Carroll, the Director of Samba Soccer, was given the opportunity on-air to counter-balance the claims of any caller to the programme.  

The complaint was not upheld.

BCC Board Meeting, Oct 2003, Ref 70/03


