
[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Ms. Anne Holliday, Ref. No.  100/03
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ Radio 1
	'Morning Ireland'
	12th August, 2003


Summary of Complaint:

Ms. Holliday’s complaint, under Section 24 (2)(b), relates to one of the commentators on 'Morning Ireland' who asked of one of the proponents, of the State purchase of Lissadell House, as to why the State should spend money on a house belonging to the Anglo-Irish.  Ms. Holliday queries, “are the Anglo-Irish not a part of this State?  Is there something intrinsically wrong or un-Irish by having such a history or belonging to such a class?”  She maintains this terminology has been used by RTÉ throughout their reportage since the house came on the market at Easter.  She also asks are the only Anglo-Irish acceptable to RTÉ those who, according to another speaker on the station, threw off the ‘shackles’ of their class and campaigned for Irish Freedom.

She states this type of attitude, so prevalent in the 1960’s when the men in the mohair suits and their ilk set about the task of the destruction of Georgian Dublin, has no place on the national radio station.  It is the responsibility of the national broadcaster, paid for by the tax payers and licence holders living in the State, to be non-sectarian, non-denominational, and indeed multicultural as befits a modern state.  It is unfortunate that RTÉ fail on all three.

Station’s Response:

RTÉ state that the basis of Ms. Holliday's complaint is that there was evidence of racist reportage in the usage of the term Anglo-Irish in the programme.  RTÉ have listened to a tape of the programme and wish in the strongest possible terms to refute Ms. Holliday's assertion.  

On the morning of 12th August news emerged that Lissadell House had been sold to a private purchaser.  The programme editor sought an interview with the owner of the house, Sir Joslyn Goore-Booth.  Mr. Richard Downes carried out the interview in a professional and impartial manner.  Later in the programme he interviewed Alderman Sean McManus, Mayor of Sligo and 

- 2 -

Chairman of the Save Lissadell Action Committee.  This committee had campaigned for the State to purchase Lissadell House.  Alderman McManus in the course of his interview expressed his disappointment at the failure of the State to purchase the house.  Richard Downes put to Alderman McManus the question "wasn't €26-€30 million an awful lot of money to spend on a stately house used by the Anglo-Irish ascendancy in the past?"  This is the only use of the term Anglo-Irish in the entire interview.  It is RTÉ's view that this question was an entirely legitimate question to put to Alderman McManus and that in asking the question Mr. Downes showed no impartiality or bias.  There was nothing in the slightest racist about Mr. Downes' use of the term Anglo-Irish.  His purpose in putting the question to Alderman McManus was to seek a response from the Chairman of the Save Lissadell Action Committee to a view that had been expressed in public. The question did not reflect any personal views of Mr. Downes. 

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Ms. Holliday.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(b) of the Broadcasting Act, 2001.  The interview was conducted in an impartial manner.  The presenter did not incite racism at any time during the course of the programme.  

The complaint was rejected. 

__________________________________________________________________________

BCC Board Meeting, Oct 2003, Ref 100/03


