[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Dr. Felim Donnelly, Ref. No. 101/03
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ
	'The Virgin Mary'
	18th August, 2003


Summary of Complaint:
Dr. Donnelly's complaint, under Section 24 (2)(a) and (b), relates to the screening of the programme The Virgin Mary in which he feels the Broadcast Act was broken with regard to indecency and vulgar taste.  Catholics venerated the Blessed Virgin Mary as Mother of God and also Mother of all believers.  This was programme was offensive to all who look on Our Lady as their mother but also was gratuitously offensive to all those who believe in God.  He states the programme made assertions of inaccurate facts, such as to the conception of Jesus and the Blessed Virgin Mary having 10 children.  There were other gross inaccuracies and these were not given any semblance of balance.   

Dr. Donnelly feels RTÉ should make a public apology and give an opportunity to restore balance by putting the record straight.  This programme constituted an attack on her honour and reputation.  Dr. Donnelly expected better from our national broadcasting service.

Station’s Response

RTÉ state the programme, 'The Virgin Mary', was an acquired documentary which they purchased from the BBC.  It is a scholarly empirical look at the probable life which Mary, the Mother of Jesus, would have led two thousand years ago in Palestine.  The documentary relies on the opinions of reputable academics, archaeological evidence and the writings of the Gospels.  From the beginning, the narrator says that most believers have a view of Mary and her life which is based in part on accounts written many years after her death.  

The documentary makes it clear that for many people their understanding of Mary is based on faith and that assessment of historical events is irrelevant.  This is not a programme made for people who do not want to have their faith challenged.  It was not RTÉ's intention to give offence to anyone.  However, they believe that this documentary was of the highest standard and, once viewers accepted the premise that the subject matter was historical events rather than faith-held beliefs, was unlikely to give offence to anyone.  This broadcast does not exceed any possible code relevant to taste and decency.  

- 2 -

There is no gratuitous imagery in the visual representation of the life of Mary.  The narration is at all times measured and considered.  The narrator is presented as a caring person steeped in Christianity who sets out to discover the historical Mary as opposed to the version she learnt about as a child in Church.  One reason Dr. Donnelly takes offence may be that he cannot accept the starting point of the documentary, i.e. an examination of the life of Mary that separates out faith-held beliefs from historical research.

RTÉ received over fifty phone calls from members of the public who were offended by the broadcast.  In addition we received about ten letters.  It is quite clear from this volume of complaint that a good number of people were upset by the broadcast.  In hindsight we believe that the programme needed a presentation announcement before its commencement explaining to viewers what the programme was about and the approach the programme-makers were taking to the life of Mary.  RTÉ also believes that the programme needed a billing in the RTÉ Guide which would have alerted viewers to the nature of the programme.  With a title, 'The Virgin Mary', it is quite likely that some viewers believed they were going to see a faith-based programme.  Having said this, RTÉ holds strongly to the view that the programme's broadcast was absolutely justified.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Donnelly.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(b) of the Broadcasting Act, 2001.  The broadcast programme was based on a historical view of the Virgin Mary's Life.  In this context, the Commission considered that the content of the programme was within acceptable standards.  The title may have misled viewers to believing it was a faith-based programme.  The programme should have been preceded with a warning to viewers that it was a factual exploration of the Virgin's Mary Life, not a faith-based programme.  The Commission noted that the broadcaster acknowledges this fact.

The complaint was rejected.

BCC Board Meeting, Oct 2003, Ref 101/03


