[image: image1.png]@

Broadcasting Camplaints Commission




Complaint made by: Mr. Maurice Fitzgerald, Ref. No.  108/03
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	
	
	

	RTÉ Radio 1
	'News at One'
	5th September, 2003


Summary of Complaint:

Mr. Fitzgerald’s complaint under Section 24 (2)(a) relates to two reports on the 'News at One' on 5th September, 2003. The reports in question referred to a Pro-Choice meeting which was disrupted by a Pro-Life demonstration and a report on discrimination against pregnant women in the workplace. Mr. Fitzgerald believes that because these two news items were placed in chronological order, this conveyed subliminal messaging to support the ongoing debate on abortion.  He further states that placing these news items together had the potential to portray what could be described as two types of discrimination against the unborn.  In Mr. Fitzgerald's view, this showed RTÉ’s loyalty to the anti-abortion lobby and believes the Broadcaster has breached the impartiality clause under the Broadcasting Acts.

Station’s Response:

RTÉ in their reply emphatically deny any editorial bias in favour of the anti-abortion lobby groups.  They state that the two reports on the 'News at One', which led to this complaint, are straightforward factual reports of events that took place on the morning of the transmission.  The order in which the reports were broadcast was determined by news value alone.  RTÉ further states that any "conspiracy" claimed by Mr. Fitzgerald is entirely in his own mind.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Fitzgerald.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act, 2001.  The broadcast in question was unbiased and totally impartial.  

The complaint was rejected.

__________________________________________________________________________

BCC Board Meeting, Oct 2003, Ref 108/03


