[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. J.P. O'Brien


Ref. No. 126/06
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Tonight with Vincent Browne
	24 May 2006


Complaint Summary:

Mr. O'Brien's complaint, submitted under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, concerns a discussion on the Commission to Investigate into Chid Abuse during a broadcast of 'Tonight with Vincent Browne' on 24 May 2006.  The complainant submits that as a matter of public concern, it is right and proper that such a discussion should take place.  However, the discussion should be conducted in an impartial and balanced manner.  While he has a number of issues with the programme, his main complaint concerns the bias and lack of objectivity and fairness displayed by Vincent Browne, the presenter.  He uttered statements throughout the piece that were an expression of his own opinions.  While playing the devil's advocate is an acceptable interviewing style, he believes that the interviewer in both tone and content persisted with statements and allegations in a partial manner.  He believes the following demonstrates that the subject matter was dealt with in an unfair and partial way.  

He submits that David Quinn was the only panellist who attempted to put forward the point of view of the Religious Congregations in Ireland.  He was constantly harried and mocked by the presenter.  Following a reference by another speaker to a 'serious abusive institution' the presenter turned to David Quinn and asked, 'are unseriously abusive institutions ok David in your view?''
The complainant asserts that Mr. Quinn was taken aback by this loaded question and complained on air that the presenter was not interested in a reasoned, logical or balanced debate.  He complained that the presenter throughout the programme was only interested in lynch mobbery.  This was a serious indictment of the presenter's impartiality and objectivity by a member of his own journalistic profession.

Included in the discussion was a misrepresentation of Brother David Gibson's comments to the Commission by both the presenter and Ms. Raferty.  They went unchallenged and therefore, uncorrected.

After describing the Religious Congregations' position as 'sick', 'perverse' and 'psychotic', the presenter ended the programme by quoting on air (without qualification) a text message from an unnamed listener; 'Christian Brothers is an inept term for monsters, sadists, perverts and crackpots….'. 

This is a highly inflammatory, defamatory and slanderous remark which is injurious to the honour and reputation of the vast majority of Christian Brothers. 

The programme broadcast on 24 May 2006, represents a serious and flagrant breach by RTÉ of Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act 2001.
Station’s Response:
RTÉ state that the programme that has led to this complaint took as its topic the Commission investigating claims of child abuse in institutions.  The contributors to the programme were Mary Raferty, television producer and newspaper columnist and David Quinn, columnist on religious issues.  A wider perspective was given on a telephone line by David Cozzens, an American Author who has written about the Catholic Church's reaction in the USA to claims of institutional abuse.  The programme opened with a discussion about the claim that some former inmates of institutions were motivated by the possibility of receiving monetary compensation when making claims of abuse.  The programme presenter put the point that those in authority in religious orders which had responsibility for institutions for young people should simply 'shut up' and acknowledge their Orders' wrong doings rather than undermining some of the claims made against them.  David Cozzens confirmed a similar pattern of response to such claims in the USA.

At this point, the programme went to a recorded interview with a Mr. Ron McCartan who had spent 13 years in institutional care in two institutions, Rathdrum and Artane.  Mr. McCartan described how in his first day in Artane he was beaten for simply not responding to an arbitrary name given to him by a Brother who had told him that henceforth he would not be known by his real name.  Mr. McCartan described his period in institutional care as dominated by hunger, lack of attention and love.  The programme then went on to look at evidence which has emerged from archives that the Department of Justice was aware in the 1930s and 40s of serious child abuse of children by individual members of religious orders.  The fear of 'giving scandal' out weighed the welfare of the victims and the abuses were not dealt with in an adequate manner.  Re-enactments of extracts from the Commission of Inquiry were included at this point of the programme and were followed by a discussion between the presenter and contributors on the issue of placing the reputation of the institution above the rights of the individual.  The programme concluded with extracts from various e-mails and comments from listeners.  Mr. O'Brien has taken umbrage at a listener's comments being broadcast.  The strongly worded expression of disgust at the behaviour of the Christian Brothers towards children in their care was legitimate as it reflected the honest response of a listener to what was heard in the programme.  RTÉ accepts that the listener's comments were excessive and generalised in an unfair manner about the Christian Brothers Order, but that listeners would have been aware that they were hearing the anger of a listener outraged at what he had heard in the programme from former inmates of institutions.

It is RTÉ's view that in a programme where compelling evidence of serious abuse of young people in the care of religious orders is broadcast a presenter is entitled to express indignation and a sense of outrage on behalf of listeners.  In the particular programme in all cases the outrage expressed by Mr. Browne was answered by Mr. Quinn who was always afforded the opportunity of responding to the presenter's sense of outrage.

This broadcast was objective and fair.  In the context of the manifest evidence of cruelty and abuse the expressions of anger voiced by the programme presenter were acceptable and particularly, as at all times a contributor sympathetic to the orders was able to respond fully to the presenter's remarks.

Decision of the Commission:  

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The introduction to the programme informed listeners that the discussion would cover the proceedings of the Child Abuse Commission, which would include the allegations of child abuse in St. Joseph's Industrial School in Tralee.  Following this the panel members were introduced; Mary Raftery, journalist; Fergus Sweeney, programme producer, who interviewed several people in connection with this issue; Donald Cozzens, an American Priest and author of a book called 'A Sacred Silence - Denial and Crisis in the Church'; and David Quinn, journalist.  In assessing this complaint, the Commission was cognisant that the subject matter is an emotive one.  They also noted that the occurrence of child abuse has been well-documented, and accepted, in the public domain.  This includes the acknowledgement by the State in establishing a Commission to investigate such abuse.  This programme chose to discuss the issues of a state enquiry into child abuse.  This is a legitimate editorial decision to make and also, it is a topic of public, and human, interest.  Given the weight of evidence in the public domain, a discussion on the issue of child abuse in Ireland is likely to be negative in nature.  However, this does not establish bias.  What is important to the Commission is that the programme dealt with the subject matter in a fair and balanced manner.  In this regard, the Commission must consider the broadcast as a whole; the contributions of all the programme participants must be included in such an assessment.  On listening to this particular broadcast, the Commission was of the opinion that the panel discussion was balanced.

The format of the programme was such that views were challenged and questioned, whether they were put forward by the presenter or panel members.  It was a robust debate, in the well-known style of the presenter.  There was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The rhetoric of the programme, given the subject matter, was typical of the type of debate the panellists would expect.  The Commission was of the opinion when the broadcast is taken as a whole, the subject matter was treated fairly.

In relation to the issue of the text message read out by the presenter at the end of the programme, the Commission notes that the broadcaster has acknowledged that it 'accepts that the listener's comments were excessive and generalised in an unfair manner'.  In the opinion of the Commission, taken in the overall context of the programme, this comment was not determinative of bias or partiality on the part of the broadcaster.  However, the Commission acknowledges that the wording of the text was somewhat disproportionate.  We would ask that the broadcaster take greater editorial care with text messages in the future.

The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001.

BCC Complaint Decisions, Oct 2006

3/3

[image: image1.jpg]