[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Anthony John O’Brien                     Ref. No.   217/07
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	6.01 News
	22 July 2007


Complaint Summary:

Mr. O’Brien’s complaint, submitted under Section 24(2)(2)(d)(taste & decency: Code of Programme Standards – factual programming), relates to a news item carried on the 6.01 News in relation to the Joe O’Reilly murder trial.  Mr. O’Brien states that a graphic account of evidence not revealed to the jury, of the details of the killing of Rachel O’Reilly, followed.   He was watching the news with his grandchildren (aged 7-12 years) while waiting for the sports results.  He feels it was entirely inappropriate to give such harrowing details at this hour. 

Station’s Response: 

RTÉ state that the trial of Joseph O’Reilly generated huge public interest with newspapers, radio and television carrying extensive accounts of the trial.  One aspect of the crime that could not be reported on until a verdict was reached was the impact on the parents of Rachel O’Reilly.  In a News Special, Orla O’Donnell interviewed Mr. and Mrs. Callely, parents of Rachel O’Reilly.  The interview ranged over the parent’s recollection of the events on the day on which Rachel was murdered, their suspicions that their son-in-law may have been the murderer, their views on the Garda investigation, the trial and the jury’s verdict.  They also spoke about the emotional impact the death of their daughter had on them and their memories of their daughter.

A one minute extract from the interview was carried in the 6.01 News.  The full interview was broadcast at about 6.25pm after the full News, the sports results and the weather forecast.

It is RTÉ’s view that it was entirely appropriate to carry the interview at the time of broadcast.  Any parent or grandparent watching the News with children would have been fully aware that the murder trial was likely to be the main news story.  They would also have been aware that news services were likely to carry details of the crime and trial which, up to that point, could not be broadcast due to the on-going trial.  RTÉ News only carried the briefest of extracts of the interview with Rose Callely in the main part of the News and signalled an extended interview would be broadcast after the rest of the News, the sports results and the weather.

Decision of the Commission:  
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The Commission noted that the broadcast item in question was factual and dealt with murder and its impact on the parents of the victim.  In assessing this complainant, the Commission had to have regard to Section 3.5 factual programming – news, current affairs and documentaries of the Code of Programme Standards.  In particular, subsection 3.5.2 ‘factual programming shall not contain material that could reasonably be expected to cause undue distress or offence unless it is editorially justified and in the public interest’.

The Commission noted that the broadcaster submitted a response which covered both the one minute news item on the murder and the subsequent programme in which the Callelys spoke of the effect the murder had on them.  The complainant only complained of the one-minute news item.  The complaint was assessed on this basis.  

In the opinion of the Commission, there was no material in this broadcast that could be considered to be gratuitously offensive and/or distressful.  The content was factual in nature and related directly to a murder.  The newsreader informed the viewer that the victim’s mother had suspicions about her daughter’s murderer from the start.  The viewer was informed that the murderer was being transferred to the Midlands prison from Mountjoy.  A reference to the forthcoming news special on the murder was also made.  The report was approximately 60 seconds in length.  There was no graphic account of, or gratuitous references to, murder in this item.  The report was factual and suitable for broadcast during the 6.01 news.  The complaint was rejected with reference to Section 24(2)(d)(taste & decency: Code of Programme Standards).

BCC Complaint Decisions, October 2007

2/2

[image: image1.jpg]