[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Robert Sinnott                            Ref. No.   235/07
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Newstalk 106 - 108
	Lunchtime with Eamonn Keane
	10 Aug 2007


Complaint Summary:

Mr. Sinnott’s complaint, submitted under 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs), relates to coverage on the recent history of Shannon Airport.  He contends that the reporter stated what he describes as the following inaccuracy and defamation: “In February 2003, after an extraordinary lapse in security, five people were arrested after causing criminal damage…”.  He adds that a jury of twelve unanimously acquitted them (found them Not Guilty) of all charges after hearing the true horror and criminal illegality of UN sanctions and the Iraqi War – information such as he has never heard on Newstalk 106 - 108.  Mr. Sinnott covered the case for Near FM and finds his credibility as a Journalist undermined by the publication of such lies.

Station’s Response: 

Newstalk 106 – 108 state that during the broadcast of the Lunchtime programme it was reported that ‘five people were arrested after causing criminal damage’ to planes at Shannon Airport.  Newstalk 106 – 108 accept this statement was factually incorrect and clarified the statement.  The following was broadcast on the Lunchtime programme:

“Last Friday we broadcast a report on Shannon Airport.  In the report we referred to the arrest of five people in February 2003 on charges of causing criminal damage to an aircraft parked at the airport.  We’re happy to clarify that following a trial the five accused were acquitted of the charges.  We apologise for any confusion caused”.
Decision of the Commission:  
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The report in question was a brief history of Shannon airport, commencing with a 1963 reference to President John. F. Kennedy and ending in 2005 with reference to a BBC report about the airport.  Also included was reference to ‘an embarrassing security lapse in February 2003’ when ‘five people were arrested after causing criminal damage to a US naval plane parked on the tarmac’.  It is this reference that is the basis for this complaint. 

Under Section 24(2)(a) of the Broadcasting Act 2001, a broadcaster must ensure that ‘the broadcast treatment of current affairs, including matters which are either of public controversy or the subject of current public debate, is fair to all interests concerned and that the broadcast matter is presented in an objective and impartial manner....’.  

The Commission noted that the station admitted to the incorrect fact stated in the report and corrected the matter in a subsequent broadcast.  The Commission acknowledges that accuracy is an integral requirement of reporting.  However, errors can and do occur.  What the Commission must consider is whether the error intentionally misled and if an error did occur, did the broadcaster take remedial action.  On hearing this broadcast, the Commission was of the view that the inaccuracy was unintentional and could not be considered to have been intended to mislead the listener.  The Commission noted that the five people were charged with causing criminal damage when arrested in 2003.  The arrests were widely reported at the time and many listeners would have been familiar with the reference in the report.  When the error was brought to the attention of the broadcaster, a statement of clarification was aired promptly.  On hearing the correction, the Commission was of the view that the listener was sufficiently informed of the error and it was clear that the five were found not guilty. 

With regard to defamation, the complainant was not mentioned or referred to at any time in the broadcast.  Therefore, this ground is not applicable to the complaint as submitted.
Given that the inaccuracy was unintentional and that a prompt correction was aired by the broadcaster, the Commission was of the view that the broadcast content was within the requirements of Section 24(2)(a)( fairness, objectivity and impartiality in current affairs). The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, October 2007

1/2

[image: image1.jpg]