[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mrs.  Kathleen Malone                           Ref. No. 288/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	One Thing to do before you die
	24 July 2008


Complaint Summary:

Mrs. Malone’s complaint is submitted under Section 24(2)(c)(unreasonable encroachment on the privacy of an individual) and 24(2)(f)(inaccurate facts or information which amounted to an attack on an individual’s honour or reputation). The complainant states that the company, Liberty Films, visited her home on a few occasions to film her husband (and daughter briefly).  Mrs. Malone states that she gave consent for them to film in her home; however, she made it very clear that she did not wish to feature.  As such, she did not sign any consent form.  The complainant states that she was led to believe by Liberty that no consent form meant no appearance in the programme.  She is a private person and refused to play a role in the programme.

Mrs. Malone explains that one afternoon during the making of this programme, her landline rang.  Martha Maloney, Production Manager at Liberty asked Mrs. Malone to enter the sitting room where the crew were set up as she needed to speak urgently with Paul Duane, the Director.  Mrs. Malone explained to the production manager that she was uncomfortable entering the room due to the presence of cameras.  However, Ms. Maloney stressed the urgency of the call and Mrs. Malone was shot on camera peering in the door. The complainant claims both the Production Manager and the Director were acutely aware of her position regarding being filmed.  Her husband and daughter had also explained Mrs. Malone’s dislike and anxiety around being filmed. 

The complainant states that having allowed this company into her home, she feels betrayed and that her privacy and dignity has been violated.  

Mrs. Malone also points out that a photo captured on the television programme showed her late parents and herself as a baby.  Not only was this photo wrongly portrayed in the programme as a baby photo of her husband with his parents, but, she claims, it was also used without her or her husband’s consent.  Mrs. Malone believes the photo was used in a disrespectful way towards the deceased.  

The complainant believes the production team have shown a complete lack of professionalism and a deliberate disrespect for the sanctity of her privacy. Furthermore she believes they are in breach of Programme Standards and Guidelines where it states “Programme makers are required to respect the individual’s right to refuse to take part in programming”. 

The complainant was extremely distressed with her inclusion in this programme and has had to receive medical intervention. Mrs. Malone requests that this programme is not televised again.  

Station’s Response:

RTÉ explain that this programme is one in a series in which people are given the opportunity to undertake an activity that they have always wanted to try.  The programme on 24 July featured a retired teacher Hugo Malone.  Mr. Malone wanted to experience being a stand-up comedian.  The programme chartered Mr. Malone’s first venture into comedy before a live audience.

As part of the build-up to the comedy performance, Mr. Malone was filmed in his home.  His wife was asked if she would agree to be interviewed for the programme.  She declined the request.  The producer accepted her wishes but did not understand this refusal to mean that Mrs. Malone did not wish to be included in any way in the programme.  During the making of the programme, Mr. Malone was filmed with his daughter in his living room.  The telephone rang and Mrs. Malone opened the living room door. This was caught on camera.  The shot was used as a visual bridge covering the interruption to the sequence where the father and daughter were seen talking on a couch.  The shot of Mrs. Malone was a brief fleeting one of her outside the living room door.  Had the producer known that the inclusion of this shot was going to upset Mrs. Malone, he could easily have not used it at the editing stage of the production.  However, he interpreted Mrs. Malone’s wishes to mean that she did not want to be interviewed, but would not mind being included in one very short sequence.  

RTÉ is obliged by law to ‘not unreasonably encroach on the privacy of an individual in its programmes’.  It is RTÉ’s view that the inclusion of one brief shot so Mrs. Malone in a programme that included, by agreement, domestic images of her husband, cannot be regarded as an unreasonable encroachment on Mrs. Malone’s privacy.  The production team interpreted Mrs. Malone’s request for privacy as a request that she should not be interviewed for the programme.  They were unaware that her actual wishes were for her total exclusion from the programme.  The production team had the agreement of Mr. Malone to record sequences in his home.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                            RTÉ believes they were not were not unreasonable in assuming that Mrs. Malone was party to the permission for the filming of the domestic sequences and the inclusion of Mr. Malone’s wife would be expected in these circumstances.  
In relation to the use of a black and white photo inaccurately, RTÉ states that Mr. Malone had given the production team permission to film the family photographs in the house.  One of these was an old photo of a couple with their baby.  The production team assumed this was a photograph of Mr. Malone and his parents when he was an infant and this was shown in the programme.  RTÉ regrets this error.  However, RTÉ does not believe that the inclusion of a photograph more than fifty years old, of a couple and their child, can in any way have damaged Mrs. Malone’s dignity, reputation or honour.  

RTÉ regrets that the making and transmission of this programme has upset Mrs. Malone.  However, RTÉ is strongly of the view that there are no grounds to uphold either of Mrs. Malone’s complaints.  Two simple mistakes were made, but neither contributed to any breach of RTÉ’s statutory responsibilities in regard to privacy or the broadcast of inaccurate facts that could damage a person’s dignity, reputation or honour.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint relates to the inclusion of the complainant in the broadcast and also, the misrepresentation of a photograph.  The series, ‘One Thing to do Before You Die’, follows older people as they attempt to undertake a lifelong aspiration.  The Commission noted the introduction to the programme by the continuity presenter:

‘Now on RTÉ One, a sixty something gent decides to seize the stage and stand up for himself in ‘One thing to do before you die’’.

In the opening sequence of the programme, the viewer is informed that ‘the true love’ of Mr. Malone’s life is ‘comedy’ and ‘one thing he has always wanted to do is a professional stand-up gig’.  In the course of the programme, the viewer is also informed of Mr. Malone’s background, including references and pictures of his family (his wife and children).    The crew followed him as he prepared for ‘his’ first comedy gig.  The Commission noted that his daughter participated in the programme as did some of his former colleagues and pupils. 

The Commission would acknowledge that the complainant declined to participate in the programme.  However, she did consent to filming taking place in their home.  In the particular clip where the complainant was shown, Mr. Malone was discussing his pending comedy gig with his daughter in the sitting room.  A phone can be heard ringing and then a knock is heard at the sitting room door and the camera switches from the father and daughter to the door.  The viewer got a fleeting glimpse of the complainant.  As soon as she realised the camera was on, she closed the door.  The shot lasted for less than two seconds.  On hearing the phone ring, the voice-over informed the viewer:

‘It’s the phone call that Hugo has been waiting for, the details of his first comedy gig’.   

Subsequently there was a shot of Mr. Malone in the hallway on the phone expressing his delight at the news that he was ‘going on with Karl Spain down in Cork’.  He tells his daughter that its ‘brilliant’.   

With regard to privacy, a broadcaster is not permitted, ‘in its programmes and the in means employed to make such programmes, unreasonably to encroach on the privacy of an individual’.  

The Commission found that in the particular circumstances of this complaint, including the relationship of the complainant to the main character, Mr. Malone, that her privacy was not unreasonably encroached upon.  The programme is somewhat personal in nature and therefore, the viewer learns about the life of the main individual.  In this particular case, the main individual was the complainant’s husband.  The programme documented her husband’s efforts to achieve a life-long ambition to be a stand-up comedian.  Their daughter participated in the programme and they permitted filming in their own home.  There were photographs of the entire family shown and Mr. Malone also spoke about his wife and how they met.  Further, the broadcast footage of the complainant was fleeting.  It was a glimpse of her as she opened the door.  When viewed in context, the broadcast material did not unreasonably encroach on the privacy of the complainant.  

With regard to the use of a particular photograph, the Commission would acknowledge that the programme-makers did err.  They mistakenly took the photograph of the complainant’s childhood to be that of Mr. Malone’s.  While showing the photograph the voice-over informed the viewer of Mr. Malone’s background.  As stated previously, the programme-makers were given access to the family home.  Given the context of the programme, it was highly likely that old photographs could be used.  The Commission noted that there were a number of old family photographs used, including those of the complainant with her husband and children.  While the Commission would acknowledge that the programme-makers mistook a photograph, there was no evidence of disrespectful content to the complainant’s late parents.  Further, the Commission found that material facts were not misrepresented in the programme that would amount to an attack on the honour or reputation of the complainant.    

The complaint was rejected with regard to Sections 24(2)(c)(unreasonable encroachment on the privacy of an individual) and 24(2)(f)(inaccurate facts or information which amounted to an attack on an individual’s honour or reputation). 
BCC Complaint Decisions, Sep 2008

1/4

[image: image1.jpg]