[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. John Moloney                                Ref. No. 316/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	News Bulletins
	16 September  2008


Complaint Summary:

Mr. Moloney’s complaint is submitted under Section 24(2)(d)(taste & decency, Code of Programme Standards: Section 3.4.3 persons and groups in Society).  The complainant states that during the new bulletins on 16 September a report by Joe Little, RTÉ’s Religious Affairs correspondent, he used the word ‘invalids’ to describe 20 pilgrims from Meath who were wheelchair users.  Mr. Moloney found the use of the word ‘invalid’ insulting, demeaning and believes this did not show any regard for people with disabilities.  Furthermore, he believes this labels people as having no validity.

Station’s Response:

RTÉ states that it regrets Mr. Moloney has taken offence at the use of the word ‘invalid’ but believes his offence is based on a misunderstanding of two words spelt identically but pronounced differently.

Mr. Little’s reference was made in his report about the attendance in Lourdes of some people from Meath at celebrations to mark the 150th anniversary of the apparition which was said to have taken place in Lourdes.  Images of the papal drive through those attending were accompanied by the reporter stating that “…..Meath’s 220 invalids are being supported during their five day visit by as many skilled volunteers”. 

RTÉ believe Mr. Moloney is confusing two quite different words.  The word invalid with the emphasis syllable means a person disabled by illness or injury.  The other word invalid with the emphasis on the syllable val means something that is not valid and has no legal force.  Though spelt the same the two words have quite different meanings.

RTÉ does not accept that the word invalid cannot be used to describe a sick person on a pilgrimage.  There is nothing derogatory about the term and it certainly does not have the connotation Mr. Moloney ascribes to it.  Mr. Moloney claims that use of the word in the report suggests that it lacked regard for people with disabilities and labelled people as being without validity.  Mr. Moloney’s opinion can only be based upon confusion of the two meanings of invalid.  Neither the reporter nor anyone else in RTÉ believes that people with disabilities have any less validity than anyone else in society.  

RTÉ, in reporting on people with disabilities, fully subscribes to a use of language that is inclusive and encourages people with disabilities to play a full part in society.  The tone and context of the reporter’s use of the word that caused Mr. Moloney offence is clearly supportive of people with disabilities.  It is RTÉ’s view that there was neither intentional nor non-intentional use of language in the News report which breached any section of 3.4. of the Code of Programme Standards.

Finally, RTÉ state that it maintains dialogue with groups representing people with disabilities and is unaware of any view ever having been expressed, by any representative of people with disabilities, that the word invalid causes offence. 
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint relates to the use of the word ‘invalids’ in reference to a group that attended a religious ceremony, all wheelchair users.  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to Section 3.4 persons and groups in society which states: 3.4.3 broadcasters shall take measures to ensure that programme material does not stereotype or stigmatise those with a disability.  Broadcasters shall have a particular regard to the treatment of people with a disability in programmes, including the language used during programming.  The use of colloquial terms of abuse during programme material shall require strong editorial justification’.
On viewing the broadcast, the Commission noted the newsreader’s introduction to the report which informed viewers of ‘a special mass to mark 150 years of the Lourdes Shrine’.  In the subsequent report, the viewer was informed about the background to the event and the attendance, including ‘1,400 Meath, Westmeath and Offaly folk’.  It included a montage of interviews with some of the Irish contingent including a 95 year old woman, who recounted the trip over to the ceremony.  The reporter did refer to a number of the Meath attendees, who were wheelchair users, as ‘invalids’ as submitted by the complainant.  However, the use of the word must be taken in the context of the report.  

The report contained footage of the ceremony, with the voiceover (that of the reporter) informing the viewer about the event: the background, details of the ceremony taking place and also, reference to those in attendance.  This included the reporter stating, ‘here for the Diocese’ 60th pilgrimage, Meath’s 220 invalids are being supported during their five day visit by about as many skilled volunteers’.  This was followed by a clip of two short sound bytes with two of the party: one a nurse and the other, a 95 year old pilgrim.  On viewing the report, the Commission was of the opinion that it was factual: that it informed the viewer of details of the event and of some of those attending.  The use of the term invalid was used to reflect the fact that the specific group of pilgrims being referred to were wheelchair users.  This was factually accurate and further, the tone and tenor of the piece were at all times respectful.  There was no evidence of any intent to discriminate or demean any individuals and/or particular group in this report.  The complaint was rejected with regard to Section 3.4 persons and groups in society of the Code of Programme Standards.    
BCC Complaint Decisions, Sep 2008

1/2

[image: image1.jpg]