[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Brendan Price Ref: 104/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ
	News Bulletins & 'Prime Time'
	June 2004


Summary of Complaint:
Mr. Price's complaint under Sections 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander) of the Broadcasting Act 2001 relates to statements made by the broadcaster in relation to Mr. B. Price and his Euro Election campaign.  On RTÉ news broadcasts throughout June 12th, the complainant asserts that it was stated that Brendan Price was the first to be eliminated when in fact he was third from last with 4,813 first preferences and far and away the leader of the independents.  Previous to that, 'Prime Time' constructed a poster on a lamp post of him, when he was running a no poster, no cost campaign, (as can be confirmed on his website and this was actually part of his campaign), while RTÉ was preoccupied with posters, slogans, trivia, facilitating their own candidates, all at expense of issues.  He complained to RTÉ about this and received no response (others complained to him).  Previous to this, and at the outset of campaign they referred to the complainant as an animal rights activist, when he has never been a member of any animal rights organisation, though a supporter of animal rights and firstly and foremostly a Biologist and wild life rehabilitator as described on the voting card and clearly on his website with plenty more background.  Indeed at the announcement of candidates, Ms. Orla O'Donnell phoned him for information and advised him that he would not be allowed to speak himself, so he referred her specifically to his website.  RTÉ withdrew without response or an explanation this reference on complaint.  These actions were deliberate pigeon holing, misrepresentation and loaded with innuendo while disallowing him any opportunity to speak for himself (with single exemption he adds of Vincent Browne in tail end of election and following complaints about RTÉ's own breach of their own guidelines).
Station’s Response

RTÉ in its response addressed the three items specifically identified by the complainant.

1. June 12th inaccurate statement that Mr. Price was eliminated first.

The count of the European Elections took place on Sunday June 13th.  No counting took place on the 12th.  On that Sunday, RTÉ's television coverage of the count had ceased before the elimination of Mr. Price.  There was therefore no mention on television of the elimination of Mr. Price.  RTÉ staff then checked radio coverage and found the only reference to Mr. Price's elimination to be a live audio of the announcement by the Returning Officer, who read out the details of the second and third counts.

2. 'Prime Time' focus on the Dublin Constituency and its 'constructed' poster

The 'Prime Time' programme on the 1st June 2004 included a Dublin Constituency profile.  At the end of the report the narrator said that there were four 'other candidates running including Brendan Price of the Irish Seal Sanctuary, Barry Despard of the Christian Solidarity Party, Paul Doonan who is running on an anti-smoking ban ticket and Tom Prenderville running on an anti-Sellafield ticket'.  To illustrate this piece of narrative the producer generated a graphic of four posters attached to lamp posts with photographs of the candidates.  RTÉ cannot see how this use of graphics could in any way be in breach of Section 24(2)(a) in regard to impartiality.  All four candidates were treated equally.  The device of using a graphic image of posters was simply a way of illustrating that these candidates were running.

3. Reference to 'Animal Rights' Activist' on news bulletins on May 17th and 18th and 'Prime Time':

Orla O'Donnell, RTÉ's Dublin correspondent, checked her records.  She filed a report on the Dublin Constituency in the 'Morning Ireland' programme broadcast on 24th May.  In this report she referred to Mr. Price as 'the biologist, known for his work with the Irish Seal Sanctuary'.  Mr. Price was not mentioned in any of the news reports on the 17th & 18th May, nor in 'Prime Time'.  

The 17th May was the date of the close of nominations for the European Elections.  Ms. O'Donnell on that day rang the Sheriff's Office to get a list of candidates.  They described Mr. Price as a biologist.  She believes this is the description she used on air.  However, if in other reports broadcast during the day Mr. Price was described as 'an animal rights activist' RTÉ cannot see how this was inaccurate or impartial.  Mr. Price is best known for his activities on behalf of seals.  To describe him as an 'animal rights activist' would not be inaccurate.  The Director General's Office in RTÉ recalls Mr. Price at an early stage in the campaign contacting RTÉ requesting that he be described as a biologist.  This request was passed on to the News Division.  RTÉ believes that in its reporting throughout the campaign Mr. Price was fairly described.

Mr. Price also claims that some of RTÉ's reporting may have slanderous.  He has failed to produce any evidence of any slander that occurred during the course of the election and RTÉ rejects out of hand this claim.
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Brendan Price.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Sections 24(2)(impartiality) and (f)(slander).  There was no evidence of editorial bias or offensive material.   The reports were factual in nature.  The announcement of the Returning Officer simply detailed the results of the second and third counts.  The use of a graphic generated poster on 'Prime Time' was simply a broadcasting tool.  It could not be construed to be anything other than a means to provide viewers with an image of the candidates that were running for election.  These broadcasts were presented in a balanced manner with no evidence of partiality or slanderous content.  The complaint was rejected.

In relation to the complainant's assertion that he was described as 'an animal rights activist' during broadcasts on 17th and 18th May, the Commission could not determine this issue.  The broadcaster checked the broadcast material and could not find such a reference in any news reports on 17th & 18th May, or in 'Prime Time'.

BCC Complaint Decisions, October 2004

1/2

[image: image1.jpg]