[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Tony O’Hanlon  Ref: 109/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ 2FM
	‘Gerry Ryan Show’
	1 July 2004


Summary of Complaint:

Mr. O'Hanlon's complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, refers to a report by Richard Downes from Baghdad, on the 'Gerry Ryan' show.

Mr. O'Hanlon claims that Mr. Downes in his report, ignored any positive aspects of the provisional authority's governance of Iraq and dwelt only on negative news.  There was a serious lack of objectivity and impartiality, not only in this report, but also in Mr. Downes other reports from Iraq.  Mr. O'Hanlon believes Mr. Downes was almost gleeful in tone when reporting on  anti-American graffiti in Sadir City and in the general Sadir city situation.  While acknowledging Mr. Downes experience as a broadcast journalist and his knowledge of Iraq, Mr. O'Hanlon believes there was a distinct lack of balance and anti-American sentiment throughout this report.

Station’s Response:

RTÉ in their response state that Mr. O'Hanlon is completely mistaken in his perception of the interview with their correspondent Richard Downes.  RTÉ state Mr. Downes is a very experienced reporter who knows the Iraqi region and it's politics very well.  Before joining RTÉ, Mr. Downes was employed by the BBC and worked as their reporter, based in Iraq. 

In any conflict situation, public opinion becomes polarised and people perceive bias in reports and accounts of events.  RTÉ has received criticism of its reportage on Iraq from those who felt that the reports are "too pro-American" and from those who claim that they are "too pro-Iraqi".  It is difficult, therefore, to convince complainants that reports on the situation in Iraq are balanced and fair.  However,  RTÉ believes the broadcast by Richard Downes was fully objective and impartial.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Tony O'Hanlon.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  The discussion in question covered the conditions Iraqi people were now living in.  It was not a debate on the rights or wrongs of the war.  It was a discussion that simply explored the current situation on the ground in Iraq, that was fair and informative.  There was no evidence of editorial, or anti-American, bias in this broadcast.  The complaint was rejected.
BCC Complaint Decisions, October 2004

1/1

[image: image1.jpg]