[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Vincent McKenna, Ref: 126/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	TV3
	News
	19 July 2004


Summary of Complaint:

Mr. McKenna's complaint, under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, relates to an uncritical report of a 'finding' detailed in the Annual Report of the Rape Crisis Centre on TV3.

Mr. McKenna states that TV3 carried, uncritically, these findings on all of its news programmes on 19th July.  He claims these reports must always be treated critically and that banner headlines for the Rape Crisis Centre, simply assist a small elite group of people, in highly paid positions within the 'rape crisis' network.  He further claims that the Rape Crisis elite use confidentiality as a smokescreen to prevent any professional empirical assessment of their daily activities - many people, he claims, use the Rape Crisis network as a platform to promote themselves to the next big pay cheque. 

Mr. McKenna believes it may well be that the reason fewer rape cases are going before the courts is due to a very healthy scepticism now being applied to such cases by many professionals following the many miscarriages of justice.  Furthermore, he states that TV3 should stop promoting elites by carrying propaganda that simply damages the case of the real victims of sexual crime - who from the wealth of his knowledge in this area, report to professionals e.g. Gardaí etc, and do not report to the elites at the Rape Crisis Centre.  He also rejects TV3's claim that there were 130 cases 'reported' in 1999 and 52 last year.  These stated figures don't make sense as any case coming before the Central Criminal Court would have been reported at least 18 months previous.  Therefore, any case dealt with in 2003 would have, at best, been reported in 2002.  Finally, Mr. McKenna calls on TV3 to carry out an empirical report into the activities of the Rape Crisis Centre.
Station’s Response:

TV3 in their response state that the item carried on Ireland AM news was a very brief news package and the only comment from the Rape Crisis Centre (RCC) - in reaction to a finding that the number of reported rape cases was steadily decreasing was that they believed that the number of reported cases represented 'the tip of the iceberg'.  There was no other comment from the RCC and, indeed, no interview with any RCC staff.  This statement followed on directly from the statement - which was the first statement in all of the News inserts in relation to this matter – that the number of cases of reported rape had gone down steadily from 1999 on (there being 130 cases reported in 1999 and 52 last year). 

TV3 believes, therefore, that the Rape Crisis Centre comment was balanced by the fact that the Court statistics had shown a decrease and that this was a case of balanced and impartial reporting.
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Vincent McKenna.  The Commission was of the view that TV3 did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  The broadcast piece in question was a factual report, which consisted of the reporting of a finding detailed in the 'Annual Report' of the Rape Crisis Centre, which was published that day.  The piece was not a discussion or debate on rape or issues relating to it.  It was merely the reporting of a fact published in the Annual Report of an organisation, which included clarification of the finding with the organisation.  It was done so in an impartial manner.  There was no evidence of editorial bias in this item.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, October 2004

1/2

[image: image1.jpg]