[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Cllr. Dermot Lacey   Ref: 158/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	'Summer Days'
	17 August 2004 


Summary of Complaint:

Councillor Lacey's complaint under Section 24(2)(a)(impartiality), of the Broadcasting Act 2001, refers to an item on 'Summer Days' dealing with high-rise buildings in Dublin.  During the programme one of the panellists referred to a 26 storey development in Donnybrook which had been "refused permission".  In fact no such decision had been made.  Mr. Lacey believes that suggesting that this was the case may have led people concerned with the planning application, to drop involvement in the issue. Mr. Lacey states that he contacted the programme twice with a request to have this error corrected, however this was not done.  He believes the potential affect of this inaccurate statement, would be reduced public involvement in the planning process. He also states that although he accepts mistakes can be made and broadcast, when correct information is brought to the attention of the programme, fairness demands that the correct information is broadcast as soon as possible.  This did not happen on this occasion and in Mr. Lacey's view,  RTÉ behaved in an unfair manner.
Station’s Response:

Councillor Lacey states that he emailed the programme on two occasions requesting that  the inaccurate information be corrected.  However, a decision was taken not to refer to the matter in the remainder of the programme, as it was felt that the remark had been made by a reputable contributor, and had remained unchallenged by the City Architect.  It was also felt that the information was not central to the discussion, but had only been used as an example by someone opposed to the granting of permission for high-rise buildings.  RTÉ state that when a member of the public contacts a programme that is still on air and says something inaccurate has been broadcast, production teams are advised to seek independent clarification before broadcasting any correction.  It is often not possible to do this in the time available before the end of the broadcast.  However, if the inaccuracy is felt to be relatively insignificant, a decision may be taken not to broadcast the clarification.  Had the inaccurate fact influenced the debate and being known in time, the presenter would have put out a correction towards the end of the programme.  In this instance, however, in the last programme in the series 'Summer Days', Donal O'Herlihy broadcast an item looking back at some of the isues covered during the course of the series.  He used this opportunity to clarify the point made by Councillor Lacey.

RTÉ believe there was no breach of the statutory requirements in this case.
Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Councillor Dermot Lacey.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  When heard in the context of the discussion the reference, although inaccurate, was negligible.  It was not debated, discussed or referred to again at any stage.  It was a fleeting reference that was used inadvertently as one example of the planning process involved with high-rise buildings.  The Commission was of the opinion that it was difficult to discern how it could have had a noticeable impact on public involvement in the relevant planning process.  The broadcaster clarified Councillor Lacey's point in a subsequent broadcast of 'Summer Days'.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, October 2004

1/1

[image: image1.jpg]