[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Dr. W. Ivo O'Sullivan Ref: 57/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	'What if...'
	01 February 2004


Summary of Complaint:
Dr. O'Sullivan's complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act, 2001, refers to the programme 'What If..' which he states was focused on the 1983 abortion referendum campaign and to a lesser extent the 1992 referendum; the urban/rural divide and the participants perceived conditions in Ireland at the time.  Dr. O'Sullivan believes the coverage was very unbalanced.  He claims the anti-amendment side was presented with vigour but there was no representative of the Pro-life campaign, which, he claims, was attacked, to present the pro-amendment side, on the programme.  The two contributors on the programme, Anne Marie Hourihan and Alex White, both campaigned on the anti-amendment side during the referendum and he claims their value judgements were not challenged by the presenter.  Dr. O'Sullivan believes the programme was unbalanced and if RTÉ are to project an image of fairness, it must display a total parity of esteem towards its audience from both sides of major philosophical/cultural/religious divides.
Station’s Response

RTÉ in their response state that the programme 'What If..' is, as the title suggests, a hypothetical programme.  It looks at historical events and asks the question 'What would have happened if..?  The programme is designed to be an historical series which looks at major events and discusses what would have happened if the outcome had been different.  It did not, therefore, debate the arguments relevant in 1983, but rather what would have happened if the referendum had not been held or if the outcome had been different.

The two contributors, Anne Marie Hourihan and Alex White, were chosen for their familiarity with the events of the time.  Since it was not intended to discuss the substantive issue of the referendum it was not felt necessary to have protagonists from opposing sides.  During the discussion the two contributors reflected on the conduct of the referendum campaign and were as critical of the anti-amendment side as they were of the pro-amendment.

Whilst defending the programme as balanced and impartial, RTÉ reiterate this was an historical series dealing with a hypothetical question.  It was not a matter of current public debate and therefore Section 3(1)(b) of the 1976 Broadcasting Authority (Amendment) Act considerations have to take account of the fact that the subject under examination had taken place 21 years ago. It is RTÉ's view that the programme did not breach any statutory requirements in terms of adherence to impartiality and balance.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Dr. W. Ivo O'Sullivan.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  In this 'What if...' programme the issues of how things might have differed if the outcome of the 1983 Abortion Referendum had been different or if the referendum had not been held were discussed and explored in a fair and impartial manner.  The programme was not a debate on abortion.  Therefore the absence of a pro-life representative is not relevant in the context of the programme.  Also, there was no evidence of editorial bias.  The panel and the presenter addressed the issues in a balanced manner.  The complaint was rejected.
BCC Complaint Decisions, October 2004

1/1

[image: image1.jpg]