[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. P.J. Stone, Ref:  72/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ TV1
	Six One News/Nine o’clock News
	6 April 2004


Summary of Complaint:

Mr. Stone’s complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) concerns the announcement of a decision of a complaint, the GRA had made, by RTÉ on 6th April regarding a 'Prime Time' programme broadcast on 8th January.  He states in the report that Paul Reynolds, Security Correspondent for RTÉ, concluded his report from that week’s AGSI conference with the assertion that “…RTÉ understands that the complaint made by the Garda Representative Association against RTÉ’s 'Prime Time' programme has not been upheld…”.

The GRA is gravely concerned that RTÉ broadcast the outcome of the complaints procedure when the GRA had not been informed of the outcome.  They note the broadcast by RTÉ was made on the 6th April with the Commission’s decision on the complaint signed by the Chairperson on 7th April 2004.  The letter informing the GRA of the outcome is dated 8th April and was not received by the GRA until the 13th April.  The GRA state it is clear from the above, that RTÉ was privy to prior knowledge of the outcome of the decision.  They view this as a serious misuse of the impartial platform on which RTÉ is charged with operating from as a national broadcaster and has breached this impartial position in reporting the outcome of a contentious case that had gone before the Broadcasting Complaints Commission without the other parties involved in the complaint being made aware of the outcome.

The GRA make this complaint on the grounds of breach of impartiality under the appropriate sections of the Broadcasting Act, 2001.

Station’s Response

RTÉ states that it does not see on what possible grounds the BCC can regard this complaint as constituting a new complaint that falls within the BCC’s remit.   When a member of the public makes a complaint, it is the broadcaster who stands accused.  It is RTÉ’s view that it is the broadcaster who should have primacy in learning of the outcome of complaints, not the complainant.

RTÉ wish to apologise to the Commission for the timing of the release of the information that the BCC had not upheld Mr. Stone’s complaint against the 'Prime Time' programme on 8th January, 2004.  The usual practice is for the Commission to release details of its deliberations to both the broadcaster and the complainant at the same time.  Due to the on-going postal dispute at that time, RTÉ contacted the Commission to inquire about the findings of the March meeting of the Commission.  They were informed by the BCC that none of the 17 complaints against RTÉ had been upheld.

At the same time as 'Prime Time' was informed of the BCC’s rejection of Mr. Stone’s complaint, the Garda Commissioner issued a statement in which he added his criticisms of the programme of 8th January to the GRA.  The 'Prime Time' production team was naturally concerned to defend the programme and protect its reputation.  They believed they were entitled to invoke the findings of the BCC in regard to the programme in their rebuttal of the Commissioner’s accusations.  RTÉ, in hindsight, acknowledge that they should have informed the 'Prime Time' team that official notification of the BCC’s deliberations had not been received and that it would have been better to have delayed responding to the Commission until they had received formal notification.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. P.J. Stone.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Section 24(2)(a)(impartiality).  The airing of the statement on the outcome of the BCC's decision was purely factual.  There was no discussion on the issue.  The Commission acknowledged the GRA's concern at the time, and apologised, for the manner in which they (the GRA) were made aware of the decision.  The broadcasting of the decision by RTÉ was inopportune and inappropriate, but this does not automatically lead to bias and partiality.  It is the broadcast item that must be assessed in relation to balance.  This broadcast item was a statement of fact with no evidence of editorial bias.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, October 2004

2/2

[image: image1.jpg]