[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Patricia D'Arcy, Ref: 81/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	'Liveline'
	4 – 7 May 2004


Summary of Complaint:

Ms. D'Arcy's complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander), refers to a 'Liveline' programme about a Dr. Paschal Carmody and the treatment he used with cancer patients at his clinic in Co. Clare.  Ms. D'Arcy claims the programme had only negative stories to tell about Dr. Carmody and that positive stories were not welcomed.  She contacted the programme on Thursday 6th May to complain and demanded to be put on the show to report a positive story.  Although her number was taken, she was not contacted at all over the next two days while the negative stories continued.  Ms. D'Arcy claims, the presenter, Mr. Joe Duffy, let all so-called statements of facts go unchallenged.  The presenter used terms like "quackery", "crook" and many other derogatory terms in reference to Dr. Carmody.  Mr. Duffy encouraged listeners who had complaints to phone in - he did not invite or welcome any positive stories.  Ms. D'Arcy states that it is her opinion that Mr. Duffy vilified and took away the good character of a person without taking the necessary means to research the facts or the character.

Mr. Duffy continued to enquire from listeners who rang in with negative stories, how much the treatment had cost and made a big thing of this without ever explaining that this was a private clinic not subsidised by the state or VHI.  Ms. D'Arcy states that the presenter was drumming up a campaign to put these "crooks" out of business without any consideration for herself and many others who had been helped by Dr. Carmody.  Ms. D'Arcy believes the programme, over a number of days, was not impartial and indeed was, in her opinion, slanderous.
Station’s Response:

RTÉ in their response state that the 'Liveline' programme dealt with a considerable number of accounts of people telling their stories how they or their family members had been treated for cancer in clinics associated with Dr. Paschal Carmody.  Dr. Carmody had been working with Dr. William Porter, an American doctor who had been struck off the medical register in California for gross negligence, in a clinic in Co. Clare.  The treatment they used had no scientific basis and there are no medical studies confirming its efficacy.  Dr. Carmody himself was struck off the medical register in Ireland by the Medical Council, for professional misconduct.  

The people who rang the show felt cheated by these two doctors. A recent survey of patients treated by the doctors of 48 patients claimed that 17 patients had died within six months of the treatment.  RTÉ further state that a decision was taken by the production team, and this was conveyed to the listeners, that the programme was only dealing with people who felt exploited by Dr. Carmody.  To have included supporters of Dr. Carmody would have encouraged vulnerable people to try Dr. Carmody's treatment.  As Dr. Carmody had been struck off the medical register, RTÉ believe it would have been fundamentally irresponsible to have encouraged any sense of hope in listeners.

RTÉ also point out that strenuous efforts were made by the production team to have Dr. Carmody participate in the programme.  All offers were refused.  At one stage, Dr. Carmody's wife had agreed to take part in the programme.  As she had been active in his practice which offers the cancer treatment, she would have been considered a legitimate defender of his activities.  Dr. Carmody's wife pulled out of the scheduled interview at short notice.

RTÉ stands over these programmes as fully compliant with all statutory obligations in terms of impartiality, objectivity and fairness.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Ms. Patricia D'Arcy.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Sections 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander).  The programmes dealt with the practice of Dr. Carmody and concentrated on the patients who felt they had been exploited by him.  Both Dr. Carmody and his wife were offered the chance to participate in the programmes.  However, both of them declined to do so.  The Commission was of the view that the broadcaster was still entitled to cover the subject matter, which was of public interest.  While one may view concentrating only on negative stories as unfair, the stories were based on real life experiences, factual in nature.  As the discussions related directly to the practice of Dr. Carmody, it was appropriate, and to be expected, that he, or a representative of the practice, would be asked to respond to the issues raised.  As previously stated, Dr. Carmody was offered such an opportunity, but declined to do so.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, October 2004

2/2

[image: image1.jpg]