[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Billy Standish, Ref: 83/04

	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ TV1
	'Prime Time'
	19 April, 2004


Summary of Complaint:

Mr. Standish’ complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander), of the Broadcasting Act 2001 refers to the broadcast of the programme 'Prime Time' on 19th April, 2004.

Mr. Standish states that the broadcast was a slanderous report insinuating that his family sent threats in the form of Mass cards to local residents, poisoned local wells with chromium from his brothers’ sawmill and killed a number of local farmers’ cows through contamination, together with a number of other accusations.  Their whole family and most of their neighbours were appalled at the slanderous report, which was based mainly on the word of two of their neighbours. 

He further states that one of the neighbours interviewed has been intimidating and threatening his family for the past number of years.  The other neighbour has attempted to do serious damage to his family on a number of occasions.  He feels his family were tried and convicted by insinuation by the 'Prime Time' programme.  'Prime Time' did not ask all the neighbours surrounding the Mill for their comments.  Most of the neighbours are in favour of the sawmill.  This was a complete one sided biased report.  His brothers were told not to appear on the programme by their legal team and were unable to defend themselves.  

Station’s Response:

RTÉ reject the claim that the report was slanderous and/or that it was based on insinuation.  The report was grounded in well-documented facts which were reported fairly and accurately.  They also reject the claim that the report was based ‘mainly on the words of two neighbours’.  

The report was based on a vast amount of detailed documentation, including planning applications and objections’ submissions from all sides to An Bord Pleanála; the ruling of An Bord Pleanála; Environmental Protection Agency documentation; detailed and voluminous correspondence between the Aghancon Concerned Residents Association and Offaly County Council; documentation arising from Court proceedings against the sawmills; press releases and newspaper reports and research interviews with individuals which were not broadcast.  It was 'Prime Time’s' belief that the best case for the sawmills could be made by the Standishes themselves, they offered them every opportunity to appear in the programme, to put across their point of view and to answer their critics.  They family declined to be interviewed.

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Billy Standish.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe Sections 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander).  This section of the 'Prime Time' programme dealt with the issue of planning laws, the lack of compliance and the lack of subsequent enforcement.  In investigating this issue, RTÉ was entitled to select the local residents to interview for the programme.  What is relevant to the BCC is that the interviews are conducted in an impartial manner.  The Commission was of the opinion that the interviews that were broadcast were conducted in a fair and balanced manner with no evidence of editorial bias.  It was concluded that this entire section of 'Prime Time' was presented fairly, with no evidence of editorial bias.  The Standish family was offered the opportunity to participate in the programme.  Based on legal advice, they declined to do so.  The Commission was of the view that RTÉ was still entitled to cover the issue.  As it related directly to the Standish family, it was fair and appropriate that the Standish family was offered the chance to respond.  The Standish family were not unfairly treated.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, October 2004

1/2

[image: image1.jpg]