[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Brendan Griffin Ref: 92/04
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Radio Kerry
	News Bulletins
	27 May 2004 


Summary of Complaint:
Mr. Griffin's complaint, under Sections 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander), of the Broadcasting Act 2001, relates to the reporting on the local elections during its news bulletins on 27 May 2004.  In these news bulletins, Radio Kerry claimed that the complainant had asked for 'no. 2' transfers to go to Labour's Owen O'Shea ahead of the complainant's running mate Séamus Cosaí Fitzgerald.  The station claimed that it had 'established' this to be the case even after Mr. Griffin had clearly and unequivocally denied that there was any truth to the allegation.  

Mr. Griffin believes that Radio Kerry has damaged his name and reputation and that the reports insinuated that he lied to the public.  He also believes that Radio Kerry did untold damage to his election campaign and he feels that he lost a huge amount of votes as a result of the controversy.  He missed out on election by just over 100 votes and he feels this adverse media coverage, so close to the election, cost him his seat.  The accusations were fabricated, unjust and completely untrue.

The complainant states that Radio Kerry accused him of something that never happened.  The argument put forward by the broadcaster is fundametally flawed, as it could not possibly have 'established' what they claimed to be the truth because it simply did not happen.
Station’s Response

Radio Kerry states that early in May 2004 the news room was contacted about this issue, by a source claiming Brendan Griffin was asking for 'no. 2' votes for Labour's Owen O'Shea.  Over a period of two weeks the story was corroborated with a number of sources from varying political backgrounds and a number of householders who themselves were approached.  Views were sought from within and outside Mr. Griffin's Party (F.G.) as well as from a number of people living in the area with no political connections and a number of sources were able to confirm that Mr. Griffin was asking for second preference votes for his neighbour from Labour rather than his running mate from F.G.  Mr. Griffin was contacted and made aware of the story and invited onto the morning show 'Kerry Today' with Niall Madigan where he was afforded the opportunity to put his point of view forward.

A news story was run in advance of the interview on the 27th May 2004.  It clearly stated the view of Mr. Griffin.  There then followed a ten minute interview, one on one, with Niall Madigan were Mr. Griffin refuted the story.  Following the interview, a second news story was broadcast containing Mr. Griffin's response.  Subsequent to this Mr. Griffin contacted the Head of News and Current Affairs about the story to complain.  It was pointed out to him that the story had been independently verified with a number of sources and also that he had been given a right of reply which was now running on news bulletins replacing the earlier story.

In line with company policy every attempt was made to verify the facts using a number of sources from varying political backgrounds.  The news department spent over two weeks working on the story, checking out a number of impeccable sources.  Every effort was made to ensure the detail was correct and the story was put together using the highest of journalism standards.  

Radio Kerry stands over its story and feels Mr. Griffin was afforded every opportunity to respond and his response was reported in a fair and balanced manner.    

Decision of the Commission:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Griffin.  The Commission was of the view that Radio Kerry did not infringe Sections 24(2)(a)(impartiality) and (f)(slander).  Radio Kerry reported on a story relating to the issue of the transfer of votes concerning Mr. Griffin and stated that Mr. Griffin denied the story.  The station afforded Mr. Griffin the right of reply via an interview broadcast live on-air.  Mr. Griffin agreed to the interview during which he strenuously denied the story as presented by Radio Kerry.  His on-air response was broadcast on the subsequent news bulletins in a fair and impartial manner.  A listener could clearly discern that Mr. Griffin refuted the story outright.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, October 2004

1/2

[image: image1.jpg]