[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Dave Donnellan                                    Ref. No. 347/09
	Station: 
  
	Programme:
  
	Date:

	TV3
	Paul Williams Investigates – The Battle for the Gas Field
	2 June 2009


Complaint Summary:

Mr. Donnellan’s complaint is submitted under 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs).  The complainant states that this programme was:

a) Bias: Of the three groups, Pobal Chill Choman, Pobal Le Cheile and Shell to Sea who are opposed to the project, only Shell to Sea was represented and their spokespeople were portrayed in a very negative light.  Niall Harnett was portrayed as a ringleader and full time eco-warrior ; Maura Harrington as a Diva and pin-up girl every sect of the republican movement.  On the other hand, representatives of groups in favour of the project were portrayed very positively.  Kevin Hegarty was portrayed as one of the most respected figures in the area and Paraic O’Coscara as a popular retired schoolteacher.
b) Objectivity: Claims made by a Shell representative in the documentary that the pipeline was absolutely safe were allowed to go unchallenged.  Claims made that the gas would lead to energy security for Ireland went unchallenged.  
c) Fairness:  A fundamental issue in relation to the protest, namely the gas deal itself, was not mentioned.  Mr. Donnellan claims that Ray Burke and his successors negotiated the worst deal ever and this forms the basis for much of the opposition to the project, yet the whole debate was suppressed.

Station’s Response:
TV3 states that this programme consisted of a number of interviews with a number of protagonists, primarily local people, with regard to The Shell to Sea controversy.  There were extensive interviews allowing individuals such as Mr. Neil Harnett, Mary Corduff and Miss Maura Harrington to state their case without any interruption from the interviewer.  The first two minutes of the programme featured uninterrupted quotes by both Miss Harrington and Mr. Harnett.  

The programme used colloquial language in respect of all parties i.e. Paraic O’Coscara is described as a front man of the pro-gas lobby. 

TV3 draws attention to the emotional language used by Miss Harrington in particular, who described, without prompting, Shell Executives as shits in suits.

TV3 states that the issue is undoubtedly a complex one and this is made clear with particular reference to the description of events on April 23rd 2009, which is described as being everything is keenly contested.  It is also made clear generally by Paul Williams that there are allegations and counter-allegations in respect of this issue. There can be little doubt about the gulf between both parties in this complex issue.  It must be realised, however, that both sides were allowed talk to the camera practically uninterrupted in relation to their view.

TV3 states that it was factually correct for it to make reference to the fact that all five TDs in the relevant electoral area are from parties that support the Shell scheme.  TV3 also states that it is correct to make reference to the fact that out of 138 complaints investigated by the Independent Garda Ombudsman’s Authority, 136 of these have been dismissed.  Further, in regards to the factual consideration, both Kevin Harnett and Maura Harrington made their views on the legality or otherwise of their position very clear with reference to the Oireachtas ….. plays a rigged game….. I don’t care if every person in this area decides that this is a good thing.  These are direct quotes from Mr. Harnett and Ms. Harrington.

TV3 also states that it has reported upon the Shell to Sea controversy on a number of occasions and has a number of interviews on its News programming with both sides of this controversy.

TV3 acknowledges that this is a very complex issue with very polarised views being taken. TV3 also acknowledges that there is a layer of complexity to this matter.  However, the reality is that in regard to this programme, TV3 conducted interviews with both sides and used a tabloid/colloquial approach to the language in regards to both sides, which it believes is an entirely appropriate method of presenting an issue.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complainant raises issues with the treatment of the subject matter in this broadcast.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality in current affairs.  

The Commission noted that the opening of the programme included a voice-over from one of the leading campaigners for Shell to Sea;

‘We’re prepared to do anything, to ensure that Shell do not succeed in laying a pipeline here in Glengad and we will make sure that the refinery in Bellinaboy will remain a white elephant as a monument to bad planning, as a monument of the failure of the use of force of the state over a local community.’

This was followed by the presenter stating;

‘Good versus evil, black versus white, David versus Goliath, that is how the struggle to stop Shell processing the Corrib gas field here in County Mayo is being portrayed around the world.  But is it that simple.  Are the vocal underdogs who are defying this giant international local heroes or are they villains of this epic western who stand in the way of national progress at the will of the people.’

Therefore, from the start of the broadcast the viewer was informed that the context of the programme was the gulf between two opposing sides.  The programme would focus on opposing views.  In this regard, the programme included two members of the local community who supported the project, local Gardaí and employees of Shell and on the opposing side, the principal protestors.  The complainant submits that the programme only focussed on one particular group opposing the project.  The opening remarks of the presenter informed the viewer that the programme would explore the views of those protestors who were actively engaged in protest.  On viewing the broadcast, the Commission noted that the programme content did include active protestors.  The complainant also raises an issue about a spokesperson from Shell being permitted to make statements without challenge.  The Commission noted that all participants were afforded ample opportunity to express opinion, to tell their side.  This included both those for and against the project.  For every view that was expressed in support of the project, a contrary view from the protestors was expressed.  Further, the viewer was informed of all the participant’s backgrounds and therefore, was in a position to comprehensively evaluate their contributions.  

The Commission also noted that the broadcast included footage of the protestors’ activities.  These were factual and the participants were aware of the presence of the cameras.  The Commission would acknowledge that some of the footage may not have shown the protestors in a positive light.  For example, the protestor sitting under a truck and the language he used.  However, while the actions may have appeared somewhat excessive, the footage merely showed the reality of the protestor’s activities.  

The Commission would acknowledge the concerns submitted by the complainant about the language used by the presenter on occasion.  However, the content of the programme, both footage of activities and the contributions, clearly evidenced the dichotomy of the two sides.  On balance, given the evidential content the Commission found that the presentation was fair.  

The main thrust of the programme was the polar views of two particular groups concerning the Corrib gas field project.  While the Commission would acknowledge that the aspect addressed is just one of many in a complex controversy, the programme-makers were entitled to explore such an aspect.  Doing so could not determine that the issue was dealt with in an unfair, non-objective and partial manner.  The context of the programme was clearly articulated at the opening of the broadcast and at no stage was it purported to be an in-depth investigation of the controversy in its totality. 

The complainant submits that the programme should have dealt with the negotiations for the development of the gas field.  It is a complex controversy and one of huge public interest.  While the complainant submits that the programme should have addressed this issue, the Commission found that relevance of this issue had to be considered in the context of the programme content as broadcast, and the editorial independence of the programme maker in relation to that content.  In the circumstances the Commission was of opinion that the non inclusion of certain matters did not render the programme partial or biased, given the purpose of the programme as stated at the outset.

On viewing the broadcast, the Commission found that both sides of the argument were given a fair hearing.  Each was afforded ample opportunity to participate and express views.  There was no evidence of one-side being permitted to dominate at the expense of the other as submitted by the complainant.  Further, the question asked by the presenter at the start of the broadcast was substantiated by the subsequent programme content.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.
BCC Complaint Decisions, 2 Sep 2009

1/4

[image: image1.jpg]