[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





[image: image1.jpg]
	BCC Complaint Decisions 2 September 2009 


[image: image2.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Table of Contents

3Complaints upheld/Upheld in part


3Complaint made by:  Mr. B. Cantillon, Ref. No. 414/09, Adrian Kennedy Phoneshow (22 Jul 09), FM104


6Rejected complaints


6Complaint made by:  Mr. O. McAlinden, Ref. No. 299/09, Off the Ball (1 Apr 09), Newstalk


7Complaint made by:  Mr. T. Maxwell, Ref. No. 335/09, Off the Ball (21 May 09), Newstalk


8Complaint made by:  Ms. S. Harris, Ref. No. 316/09, Adrian Kennedy Phoneshow (1 Apr 09), FM104


10Complaint made by:  Mr. P. McAviney, Ref. No. 342/09, The Sunday Game Live & The Sunday Game (24 May 09), RTÉ


13Complaint made by:  Mr. N. Gillespie, Ref. No. 346/09, Paul Williams Investigates – The Battle for the Gas Field (2 Jun 09), TV3


15Complaint made by:  Mr. D. Donnellan, Ref. No. 347/09, Paul Williams Investigates – The Battle for the Gas Field (2 Jun 09), TV3


18Complaint made by: Mr. E. Fanning, Ref. No. 359/09, Paul Williams Investigates – The Battle for the Gas Field (2 Jun 09), TV3


22Complaint made by:  Mr. F. McDonald, Ref. No. 361/09, Paul Williams Investigates – The Battle for the Gas Field (2 Jun 09), TV3


28Complaint made by:  Ms. C. McGarry, Ref. No. 377/09, Xposé (6 Jul 09), TV3


29Complaint made by:  Mr. P. Lawless, Ref. No. 381/09, Hanging with Hector (6 Jul 09), TG4


31Complaint made by:  Mr. V. Byrne, Ref. No. 386/09, Saturday Night With Miriam (11 Jul 09), RTÉ


34Complaint made by:  Mr. J. Verheij, Ref. No. 392/09, Advert – RSA ‘He drives – She dies’ (Jul 09), Today FM


36Complaint made by:  Mr. J. Moylan, Ref. No. 426/09, Advert – RSA ‘He drives – She dies’ (Aug 09), RTÉ


40Complaint made by:  Mr. T. Kelly, Ref. No. 430/09, Advert – RSA ‘He drives – She dies’ (Aug 09), Today FM


42Complaint made by:  Mr. B. Hastings, Ref. No. 403/09 & 404/09, Nine O’Clock News & News on Two (6 Jul 09), RTÉ





Complaints upheld/Upheld in part

Complaint made by:  Mr. Bernard Cantillon                                   Ref. No. 414/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	FM104
	Adrian Kennedy Phone Show
	22 July 2009


Complaint Summary:

Mr. Cantillon’s complaint, submitted under Section 24(2)(b)(law and order) and section 24(2)(d)(Code of Programme Standards: sections 2.1 general community standards and 2.2 due care), refers to a discussion about the sexual impulses of people with a mental or learning disability, such as Down Syndrome.  This was seemingly prompted by an email from an alleged healthcare worker.

Mr. Kennedy allowed a woman who wanted to sterilise children with a disability come on air and speak for several minutes about why people with intellectual disabilities should be sterilised as babies, saying that she herself would do it, if she had a child with Down Syndrome.  She scoffed at what would be produced if persons with Down Syndrome had sexual relations.  She claimed that they could not love essentially and that they should not be allowed have relationships.  Adrian Kennedy played the role of devils advocate, sometimes egging her on, sometimes posing questions to her.  He prolonged the conversation for several minutes, even introducing other participants, whilst retaining the woman on the phone.

Mr. Kennedy later apologised for having allowed her to speak for so long.  He then proceeded to say that the woman was merely representative of the views of lots of members of the people.  He said that if he read out more of the emails and texts coming in, there would be support for the views of the woman.

He then reread the email from the woman, who seemingly works in the healthcare field, who wanted to sterilise people with severe learning disabilities (the initial letter which started it all).  The topic, in and of itself, is obscene and deeply offensive.  Were Mr. Kennedy to read an email from a woman who wanted to sterilise people because of their race, religion, ethnicity, sexual orientation or other factor, there would be uproar.  People with disabilities are already marginalised and this programme served further to marginalise and dehumanise them.

Mr. Kennedy allowed discussion amongst people advocating a violent and invasive procedure against an innocent and already marginalised group in our society.  This is incitement to hatred.

Mr. Kennedy further states, whilst the code is concerned with protecting children from certain types of programming and recognises the broadcasters’ role in appropriate programming, it is surely part of that child protection mandate to ensure that programmes do not advocate violence against children.
Station’s Response:

FM104 states that the subject in question aired on the evening of 22nd July and was an issue sparked by the receipt of the following email from a listener.  Adrian Kennedy:

I’d love to talk to you about this but it’s probably safer if I mail you.  I work full time with adults with Down Syndrome.  What I have noticed over the years is that many of them have huge sexual urges and no way to get rid of the urges.  We have to keep a constant eye on them for fear that some may sexually assault others out of pure frustration.  I think that this is inhumane and that we should introduce sterilisation to give them a better quality of life.  Like the mother in England who had her daughter sterilised a few years ago.  Her excuse was “My daughter is very special to me but will never have a sexual relationship with a man because of her mental disability so is it not more humane to take away those urges?”  I realise Adrian this is a touchy subject but take it from one who knows – surely it’s not humane to have a 25 year old man who is sexually frustrated but doesn’t know how to act out his urges?  Angie

At the start of the conversation, a caller name Jenny called in to agree with the email.  FM104 were totally unaware, in advance, precisely what she was going to say.  Her comments were at times very negative towards people with disabilities, particularly Down Syndrome, claiming that they should be prevented from conceiving children, through steralisation.  Her attitude came across as a very ignorant – but one that was constantly challenged by presenter Adrian Kennedy.  Replies from Adrian included: “what sort of a stupid statement is that…that’s the most bizarre thing I’ve ever heard anyone say…your comments are highly offensive…your attitude is ignorance in the extreme”.

At no point did Adrian “egg her on”, as Mr. Cantillon claimed.  His attitude towards her was constantly confrontational.  Adrian kept the woman on the phone for 10 minutes, during which he allowed several listeners directly challenge her views.  Indeed, the nature of the programme would have given Mr. Cantillon the same right to call in and directly challenge her views.  He eventually cut her off the programme saying “Jenny grow up…you’re being pathetic…go read a book…go meet a person with a disability and realise despite peoples’ disabilities they can be and are fantastic human beings…you need to get a life for yourself woman…I can’t stomach to talk to that woman anymore”.

FM104 states the discussion did not in any way advocate violence against anyone.  This programme did at no point advocate violence against children.  The discussion did not in any way incite hatred towards people with disabilities.  FM104 believes the contrary, as negative, ignorant views were directly challenged and callers with such views were highlighted as idiots.

The main ethos of the FM104 Phoneshow has always been ‘freedom of speech’….allowing ordinary people with many differing views debate issues.  Outrageous views are never let go unchallenged and certainly were not on this occasion.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the broadcaster and the complainant.  The complaint concerns a discussion with a caller during the first twenty minutes of the programme.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to the Code of Programme Standards and in particular, Sections 2.1 general community standards and 2.2 due care.

In assessing this complaint, the Commission also had to have regard to the type of programme and the audience expectation.  The Adrian Kennedy Phone Show is a late night talk show.  The show has been on-air for many years and the content of the show on 22 July 2009, which is the subject of this complaint, was typical of the style and format that a regular listener would expect.  The programme often addresses issues that are controversial.  The subject matter of this broadcast was an example of such a controversial issue. 

A broadcaster has editorial independence in choosing the subject matter of its programming.  What is important to the Commission is how the subject matter was treated in the course of the broadcast.  The subject matter of the broadcast could not in itself amount to a breach of broadcasting legislation.  In the context of this complaint, the Commission noted that the complainant raises concerns with one particular caller, Jenny.    

On hearing the broadcast, the Commission was of the view that the comments made by the female caller, Jenny, were extremely distasteful and offensive.  While the Commission would acknowledge that the style and format of the programme is well-known, the views expressed by the caller Jenny were so derogatory and disparaging of people with Down Syndrome that it is likely they did offend against commonly held standards considered acceptable in contemporary Irish society and/or caused undue offence.  In assessing complaints, the Commission has regard to, and respects, the right to freedom of expression.  This freedom of expression, however, is not unlimited.  A broadcaster has the obligation to ensure that its programming adheres to the relevant broadcasting legislation.

The Commission noted that the caller Jenny was permitted to repeat grossly offensive descriptions of, and comments about, people with mental disabilities.  While the presenter and other callers did challenge the views expressed, her views were such that they were not appropriate for broadcast.  The presenter should have intervened earlier; he should either have told her to moderate her form of expression or terminated the call soon after she came on-air.  Her comments were derogatory and extremely offensive from the start evidenced by the comparison made to ‘wild dogs’.  The Commission noted that the presenter did apologise in the course of the broadcast for this contribution.  This included stating that they were not aware of what the caller Jenny would say on air and further, 
‘…..perhaps I shouldn’t have left her on as long as I did and if that offended you, that, I wanted to make a fool of her…this programme is and has always been and always will be an open forum where people ring in with their opinions whether you like their opinions and that’s the whole idea of the programme.  I accept that that woman was way over the top in what she had to say and if her comments offended you that certainly wasn’t my intention and I apologise if they offended you’. 

The Commission would acknowledge that in programmes based on caller’s participation, programme-makers cannot predict what all such contributors will say.  However, the programme-makers must re-act to contributions accordingly.  In this particular broadcast, the comments of a contributor were more than ‘way over the top’.  They were extremely derogatory and demeaning of people with mental disabilities and highly offensive.  Permitting the caller to remain on-air so as to make a ‘fool of her’ was in breach of the broadcaster’s obligation to ensure due care.  The Commission noted that she participated for over fifteen minutes and was permitted to repeat her opinions on a number of occasions.  The presenter should have intervened early in the exchange to moderate the caller’s contribution - or terminated the call shortly after the initial exchange.  

With regard to incitement to hatred, while the Commission would acknowledge that the contribution from Jenny was highly offensive and derogatory, there was no evidence of material which would amount to an incitement to hatred. 

The Commission found that the broadcaster did not exercise due care in this broadcast and that the comments of the caller did offend against commonly held standards considered acceptable in contemporary Irish Society.  The complaint was upheld in part.

24(2)(b) incitement to hatred; Rejected

24(2)(d) Code of Programme Standards; Upheld
back to complaint index
Rejected complaints
Complaint made by:  Mr. Owen McAlinden                                   Ref. No. 299/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Newstalk 106-108fm
	Off the Ball
	1 April 2009


Complaint Summary:

Mr. McAlinden’s complaint is submitted under 24(2)(d)(Code of Programme Standards: section 3.3.1 coarse and offensive language).  Mr. McAlinden states that he was in his car with his children when snippets of interviews from previous programmes were played as an intro to this sports programme.  The words “b*****ks” and “shite” have been replayed on numerous occasions.  The complainant claims that he complained to the station on a number of occasions.

Mr. McAlinden states that the repeated use of these extracts is not acceptable at 7 p.m. and they should be held over until after 9 p.m.  As the comments were, at some stage, made by interviewees on the programme, the station could probably not prevent their broadcast.  However, the introduction to the programme is recorded and both could and should have been edited.  Mr. McAlinden believes the comments are in bad taste, are used to give the impression that sport is for “hard men” and used by the presenters of the programme to show how advanced and brave the programme purports to be.  The complainant states that he is not at all shocked by the use of language but it is not acceptable to have this broadcast purely for projecting an image and definitely not at 7 p.m. when parents who commute, would have children in their cars. 

Station’s Response:

Newstalk 106-108fm states that “Off the Ball” is an irreverent sports programme and the tone is invariably tongue in cheek.  The phrases contained in the audio montage at the beginning of the programme are commonly used, particularly in sporting circles and are not used for offence or harm.  The words are used in a programme aimed at an adult audience which is well-known for its irreverent presentation style.  For example, the use of the word “b*****ks” is often used figuratively in Hiberno-English, as a noun to mean ‘nonsense’.  Furthermore, Newstalk does not believe the words are in breach of the Code of Programme Standards nor does their use set out to cause undue offence.  They are used to create a simple headline.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a preamble to the forthcoming programme ‘Off the Ball’.  The Commission noted that the words used were as submitted by the complainant (see Complainant Summary section above).  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the Code of Programme Standards and in particular section 3.3.1, coarse and offensive language.
On hearing the broadcast item, the Commission found that given the context of the use of the terms the broadcast item could not be considered to breach the Code of Programme Standards as submitted by the complainant.  While some may not like the terms used, they were used in a preamble to a programme aimed at an adult audience which is well-known for its somewhat irreverent presentation style.  Under the Codes of Programme Standards, the Commission must consider if the usage of the term could reasonably be expected to cause undue offence and this includes considering the programme style and audience expectation.  In this context, the Commission found that the term was used to create a ‘grabbing’ headline.  While both words were used in a somewhat aggressive fashion, there was no evidence of intent to cause offence.

Nevertheless, the Commission acknowledges the complainant’s concerns and asks that the station gives consideration to refraining from the inclusion of such language in preambles to its programming.  While acknowledging the complainant’s dislike of the use of the terms, given the context, tone and style of the programme, the terms were unlikely to cause widespread offence in this instance.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards – 3.3.1. coarse and offensive language in programming).

back to complaint index
Complaint made by:  Mr. Tony Maxwell                                         Ref. No. 335/09
	Station:
	Programme:
	Date:

	Newstalk 106-108fm
	Off the Ball
	21 May 2009


Complaint Summary:

Mr. Maxwell’s complaint is submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards: section 3.3.1 coarse & offensive language).  The complainant states that the station broadcasts coarse and offensive language most evenings before the sports programme at 7 p.m.  Mr. Maxwell believes that an emphatic use of “he will in his b*****ks” is totally unacceptable on the airwaves.

Station’s Response:

Newstalk 106-108fm states that the complaint refers to an audio montage at the beginning of their nightly sports programme ‘Off the Ball’.  The phrase in question is commonly used particularly in sporting circles and is not used for offence or harm.  For example, the use of the word “b*****ks” is often used figuratively in Hiberno-English, as a noun to mean ‘nonsense’.  ‘Off the Ball’ is an irreverent sports programme and the tone is invariably tongue in cheek.  The use of the phrase is used in a programme aimed at an adult audience, which is well known for its irreverent presentation style.  Furthermore, Newstalk does not believe the word is in breach of the Code of Programme Standards.  The use of the word does not set out to cause undue offence and is used to create a simple headline.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a preamble to the forthcoming programme ‘Off the Ball’.  The Commission noted that the words used were as submitted by the complainant (see Complainant Summary section above).  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the Code of Programme Standards and in particular section 3.3.1, coarse and offensive language.
On hearing the broadcast item, the Commission found that given the context of the use of the terms the broadcast item could not be considered to breach the Code of Programme Standards as submitted by the complainant.  While some may not like the terms used, they were used in a preamble to a programme aimed at an adult audience which is well-known for its somewhat irreverent presentation style.  Under the Codes of Programme Standards, the Commission must consider if the usage of the term could reasonably be expected to cause undue offence and this includes considering the programme style and audience expectation.  In this context, the Commission found that the term was used to create a ‘grabbing’ headline.  While both words were used in a somewhat aggressive fashion, there was no evidence of intent to cause offence.

Nevertheless, the Commission acknowledges the complainant’s concerns and asks that the station gives consideration to refraining from the inclusion of such language in preambles to its programming.  While acknowledging the complainant’s dislike of the use of the terms, given the context, tone and style of the programme, the terms were unlikely to cause widespread offence in this instance.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards – 3.3.1. coarse and offensive language in programming).
back to complaint index
Complaint made by:  Ms. Sandra Harris                                      Ref. No. 316/09
	Station:
	Programme:
	Date:

	FM104
	Adrian Kennedy Phone Show
	1 April 2009


Complaint Summary:

Ms. Harris’ complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs), refers to a topic discussed in relation to whether single mothers should be forced to put fathers’ names on their children’s birth certificates. The presenter, Adrian Kennedy, stated that he did not think single mothers should be allowed to leave their children’s fathers names off the birth certs out of spite, anger, malice, etc.  He allowed two male callers to call for benefits to be denied such women.  In fact, women are not allowed to put down anyone’s details but their own and their children’s.  If a father wishes to be named, he must attend the register office himself with the child’s mother or provide the mother with a sworn statement acknowledging paternity.  Fathers are responsible for their own end of things.  Women are committing no crime or even doing anything wrong or “spiteful” by putting down their own and their newborn’s details. 

Ms. Harris states that she found the topic poorly researched and offensive to single mothers.  The presenter appeared to be poorly informed when he spoke repeatedly of women “punishing” men out of spite and he did not contradict the two male callers when they spoke of “punishing” women with loss of benefits if they do not name fathers on the birth certs – they cannot do so without the full co-operation of the fathers in the first place.  The complainant claims that Adrian Kennedy did not present a balanced and impartial view of the issue.

Station’s Response:

FM104 states that this discussion followed a story which appeared in the news that day stating that the government was considering a move to ensure fathers names appear on birth certificates of newborn babies.  

Ms. Harris, in her complaint, refers to callers on air with the opinion that women who refuse to put the fathers’ names on the birth certs should be denied benefits.  Given that this is a phone-in show, it is not uncommon for controversial opinions to be aired.  Controversial opinions are often aired but never go unchallenged whether by the host himself or other callers.  Ms. Harris was also given the chance to call in and argue her point. She chose not to do so.

The programme is long-established and relies on the personal views of the callers to the programme.  A regular listener would expect controversial comments to be made during such a discussion.  The format of such a show is that callers often make comments which may cause offence.  Ms. Harris states that the host, Adrian Kennedy, spoke about some women punishing men by not putting their names on the birth cert.  Mr. Kennedy believes this to be true in some cases.  This was the opinion of the host and again was open to debate with callers.

FM104 states that during every discussion on the show, it tries to provide a balanced approach putting both sides of the argument on air.  If this was not done, it would soon become one-sided and monotonous.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The discussion in question was about a newspaper report that the government was considering introducing legislation that would oblige single mothers to put the name of the father of their child on the birth-certificate.  The presenter informed the listener that the law in England had recently changed in this regard.  The Commission noted that there were a number of callers to the show, both for and against the proposal. The Commission also noted that the presenter asked all the callers to the show if the ‘father’s name should be on the birth-certificate?’  

In assessing this complaint, the Commission had to consider if the subject matter was presented in a fair and impartial manner.  The Commission also had to have regard to the type of programme and the audience expectation.  The Adrian Kennedy Phone Show is a late night talk show.  The show has been on-air for many years and the content of the show on 1 April, which is the subject of this complaint, was typical of the style and format that a regular listener would expect.  The Commission noted that the presenter ensured that the tone and manner of the discussion were at all times moderate and fair.  All callers were afforded the opportunity to express opinions, which were then either challenged by the presenter and/or other callers.  The complainant refers to two male callers stating that benefits should be denied to single mothers who refuse to put the father’s name down.  Such opinionated contributions are a regular feature of the show.  The Commission noted that such contributions were challenged by either the presenter and/or other callers.  

The two contributions had to be considered in the context of the entire debate.  The programme is long-established and relies to a large extent on the personal views of the callers to the programme.  A regular listener would expect controversial and divisive discussions on the show.  The format of such talkback radio is that callers often display prejudice which may cause offence to some listeners.  The Commission noted that the majority of the contributions, both those for and against the proposal, were strong and provocative.  This included the contributions from single mothers during the programme.  The Commission noted that single mothers were given ample time to express their opinions and views and to counter those expressed by others.  This included ‘Sarah’ who refused to put the father’s name on the birth-certificate because he did not attend the birth.  Another who had six children with one man refused to put his name on any of the birth-certificates because she claimed he became abusive.  The Commission also noted the contribution from ‘Celena’ who challenged the views and manner of contribution of one of the male callers.  While she stated that she agreed in principle with what he was saying, she stated that he should ‘say it in a bit more respectful manner’.  
On hearing this broadcast, the Commission was of the view that the subject matter was treated fairly.  There were a number of contributors on both sides of the debate and all were given ample time to express their opinions and challenge those of others.  Also, in the course of the broadcast a number of texts were read out both in support and against the proposal.  Further, throughout the discussion and content of texts, there were numerous references to the rights of the child.  Also, it was stated on a number of occasions that the requirements for both parents should be the same; both names should automatically be entered on the birth-certificate.  No-one should have the automatic right to decide what names appear on the child’s birth-certificate; neither the mother nor the father, that it should be taken out of the hands of both single parents.

The Commission also noted that it was clearly stated in the broadcast that both parents have to sign forms for the birth-certificate at the relevant registry office.  It was not stated that the mother could append the father’s details.  It was evident that the issue was that a single mother can refuse to permit the father’s name on the birth-certificate.  This is a right that she has and this programme addressed the issue of whether this should be changed.  The Commission found that the programme dealt with this subject matter in a moderate and fair manner throughout.  On listening to the entire programme, the Commission was of the view that this broadcast could not have been considered unfair to single mothers.  The complaint was rejected with regard to Sections 24(a) fairness, objectivity and impartiality.

back to complaint index
Complaint made by:  Mr. Paul McAviney                                        Ref. No. 342/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	The Sunday Game Live

The Sunday Game
	24 May 2009


Complaint Summary:

Mr. McAviney’s complaint is submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards: section 3.5.1 factual programming).  Mr. McAviney states he wishes to complain in the strongest possible terms at the biased and unfair coverage of the Derry versus Monaghan game.  On the live Sunday Game programme and on the later show itself, RTÉ had Derry pundits present, Joe Brolly and Anthony Tohill, who were totally against Monaghan and ridiculously soft on Derry 

Monaghan lost the game but RTÉ made it considerably worse by allowing two Derry people to insult the Monaghan team and excuse the Derry team. 

Mr. McAviney was at the game and insists that two Monaghan players were targeted and hit and punched so much in the first 10 minutes, that in the area of the stand he was in, people were incensed at the failure of the referee or the linesmen to stop it. 

The complainant states that he is certain that the Derry team were guiltier of dirty cynical play and that RTÉ, by allowing a Derry pundit on each of the two biggest GAA programmes, provided them with a platform to excuse Derry and blame Monaghan. 

Station’s Response:

RTÉ states that they had a principle commentator and an analyst at the game providing commentary.  In addition they had a presenter and three commentators in studio to provide half-time and post match analysis.  These six people provided a range of views about the match and the merits or otherwise of the two teams.  RTÉ does not accept Mr. McAviney’s criticism that the commentary and analysis was biased in favour of Derry.

In addition RTÉ also had a presenter and two commentators on the highlights show later that evening who also provided a range of views about the match Derry v Monaghan and the merits or otherwise of both teams.  In total, this means that there were nearly a dozen different presenters and commentators in a position to give their views on the game.  Surely this represents a sufficiently broad range of opinions to guarantee balance.

In the broadcast of all sports events part of the entertainment value for the audience is listening to the post-match analysis and agreeing or disagreeing with what they hear.  RTÉ on this occasion provided a range of experts who expressed a range of views and challenged some of the views they heard from their co-panellists.

RTÉ can understand how many viewers’ reaction to what they see and hear at football games may be interpreted as partisan in that their support for their own team can influence their judgment.  There is nothing wrong with this.  Passionate support for teams is part of the attraction of football and the sport would be the loser if every reaction was dispassionate. 

A final point RTÉ wishes to make is that the statutory obligation to be impartial, objective and fair only applies to news and current affairs.  Sports analysis is not part of news and current affairs.  Sports commentators have greater licence to express their personal views and to criticise what they see on the sports field.  Having said this, it is RTÉ’s view that the analysis of the game between Monaghan and Derry was objective, impartial and fair.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns comments made by panel members during two broadcasts; The Sunday Game Live and The Sunday Game.

In assessing these complaints, the Commission must include contextual factors.  In this regard, the format of the programme is important.  It is common practice when broadcasting live sporting events and highlights of such events that broadcasters include panels of experts.  Regular viewers would be familiar with this format and one can expect that the panel members will express their own views and opinions.  With regard to these particular broadcasts, the panellists proffered their opinions on what they all considered a poor viewing contest.  What is important to the Commission is that the commentary was fair.

The Sunday Game Live

The Commission noted that the panel for this broadcast consisted of Mr. Joe Brolly, Mr. Colm O’Rourke and Mr. Pat Spillane.  On viewing the broadcast, it was evident that the general reaction to the game was that it was poor due to the negative style of play and the level of incidents throughout the game.  It was also evident that blame was apportioned to both sides; no-one side was singled-out as submitted by the complainant.  While the Commission noted that Mr. Brolly did state that he was delighted Monaghan had lost as he did not like their style of play, in the opinion of the Commission, his tone and tenor were moderate throughout.  There was no evidence of intent to target one team over the other.  Further, Mr. Brolly’s contribution had to be considered in the context of the overall panel contribution.  

The panellists and the presenter all agreed that the game was spoiled due to the negative style of play.  Viewers would have seen the game and were in a position to evaluate Mr. Brolly’s and the other panellists’ contributions.  This included negative comments from Mr. Brolly about incidents involving Derry players and one incident in particular which he said was ‘unforgiveable’.  This format of programming is part and parcel of the broadcasting of sports events.  The panellists interpreted the action as they saw it.  In the Commission's view the tone and manner of the discussion were fair and justified by context.  The complaint was rejected with regard to the Code of Programme Standards: section 3.5.2 factual programming.
The Sunday Game

The Commission noted that the panel for this programme was Mr. Anthony Tohill, Mr. Tony Davis and Mr. Joe Kernan.  Again, the general consensus was that the game was disappointing and not the type of game that the GAA or supporters want to see.  The Commission noted that there was also a consensus that both teams were at fault.  This fact was clearly stated by all three panel members in the course of the discussion.  Further, the programme included replays of various incidents during the game in which both sides had been involved.  At no stage was one-side vilified over the other.  As with the earlier programme, the panellists interpreted the action as they saw it.  In the Commission’s view the tone and manner of the discussion were fair and justified by context.  The complaint was rejected with regard to the Code of Programme Standards: section 3.5.2 factual programming.
back to complaint index
Complaint made by:  Mr. Niall Gillespie                                      Ref. No. 346/09
	Station:  
	Programme:
  
	Date:

	TV3
	Paul Williams Investigates – The Battle for the Gas Field
	2 June 2009


Complaint Summary:

Mr. Gillespie’s complaint is submitted under 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs). The complainant states that this programme contained a distinct lack of editorial impartiality. The programme directly intimated and constantly insinuated (through choice negative adjectives, editorial voiceover, etc.,) that those controlling the anti-pipeline campaign were members of, or had sympathies for, paramilitary organisations without any substantive evidence, or indeed, any evidence at all.  It allowed those favouring the pipeline extended periods to justify their position while denying that opportunity to the opposing side in any meaningful way. Mr. Gillespie claims that when the opposing side was represented, it was quite clear that editing was used in order to portray them according to Mr. Williams’ prejudices.  It distinctly failed to cross examine Shell representatives or those who were direct beneficiaries of Shell money, for example. Shell employees, those supplying Shell services, etc.  Mr. Gillespie states that in essence it appeared very much as if it were an extended advertisement for Shell rather than an examination of the issues surrounding the pipeline controversy.

Station’s Response:

TV3 states that this programme consisted of a number of interviews with a number of protagonists, primarily local people, with regard to The Shell to Sea controversy.  There were extensive interviews allowing individuals such as Mr. Neil Harnett, Mary Corduff and Miss Maura Harrington to state their case without any interruption from the interviewer.  The first two minutes of the programme featured uninterrupted quotes by both Miss Harrington and Mr. Harnett.  

The programme used colloquial language in respect of all parties i.e. Paraic O’Coscara is described as a front man of the pro-gas lobby. 

TV3 draws attention to the emotional language used by Miss Harrington in particular, who described, without prompting, Shell Executives as shits in suits.

TV3 states that the issue is undoubtedly a complex one and this is made clear with particular reference to the description of events on April 23 2009, which is described as being everything is keenly contested.  It is also made clear generally by Paul Williams that there are allegations and counter-allegations in respect of this issue. There can be little doubt about the gulf between both parties in this complex issue.  It must be realised, however, that both sides were allowed talk to the camera practically uninterrupted in relation to their view.

TV3 states that it was factually correct for it to make reference to the fact that all five TDs in the relevant electoral area are from parties that support the Shell scheme.  TV3 also states that it is correct to make reference to the fact that out of 138 complaints investigated by the Independent Garda Ombudsman’s Authority, 136 of these have been dismissed.  Further, in regards to the factual consideration, both Kevin Harnett and Maura Harrington made their views on the legality or otherwise of their position very clear with reference to the Oireachtas ….. plays a rigged game….. I don’t care if every person in this area decides that this is a good thing.  These are direct quotes from Mr. Harnett and Ms. Harrington.

TV3 also states that it has reported upon the Shell to Sea controversy on a number of occasions and has a number of interviews on its News programming with both sides of this controversy.

TV3 acknowledges that this is a very complex issue with very polarised views being taken.  TV3 also acknowledges that there is a layer of complexity to this matter.  However, the reality is that in regard to this programme, TV3 conducted interviews with both sides and used a tabloid/colloquial approach to the language in regards to both sides, which it believes is an entirely appropriate method of presenting an issue.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complainant raises issues with the presentation of this broadcast.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality in current affairs.  

The Commission noted that the opening of the programme included a voice-over from one of the leading campaigners for Shell to Sea;

‘We’re prepared to do anything, to ensure that Shell do not succeed in laying a pipeline here in Glengad and we will make sure that the refinery in Bellinaboy will remain a white elephant as a monument to bad planning, as a monument of the failure of the use of force of the state over a local community.’

This was followed by the presenter stating;

‘Good versus evil, black versus white, David versus Goliath, that is how the struggle to stop Shell processing the Corrib gas field here in County Mayo is being portrayed around the world.  But is it that simple.  Are the vocal underdogs who are defying this giant international local heroes or are they villains of this epic western who stand in the way of national progress at the will of the people.’

Therefore, from the start of the broadcast the viewer was informed that the context of the programme was the gulf between two opposing sides.  The programme would focus on opposing views.  In this regard, the programme included two members of the local community who supported the project, local Gardaí and employees of Shell and on the opposing side, the principal protestors.  The Commission noted that all participants were afforded ample opportunity to express opinion, to tell their side.  This included both those for and against the project.  For every view that was expressed in support of the project, a contrary view from the protestors was expressed.  Further, the viewer was informed of all the participant’s backgrounds and therefore, was in a position to comprehensively evaluate their contributions.

The Commission also noted that the broadcast included footage of the protestors’ activities.  These were factual and the participants were aware of the presence of the cameras.  The Commission would acknowledge that some of the footage may not have shown the protestors in a positive light.  For example, the protestor sitting under a truck and the language he used.  However, while the actions may have appeared somewhat excessive, the footage merely showed the reality of the protestor’s activities.  

The Commission would acknowledge the concerns submitted by the complainant about the language used by the presenter on occasion.  However, the content of the programme, both footage of activities and the contributions, clearly evidenced the dichotomy of the two sides.  On balance, given the evidential content the Commission found that the presentation was fair.  

The main thrust of the programme was the polar views of two particular groups concerning the Corrib gas field project.  While the Commission would acknowledge that the aspect addressed is just one of many in a complex controversy, the programme-makers were entitled to explore such aspect.  Doing so could not determine that the issue was dealt with in an unfair, non-objective and partial manner.  The context of the programme was clearly articulated at the opening of the broadcast and at no stage was it purported to be an in-depth investigation of the controversy in its totality. 

On viewing the broadcast, the Commission found that both sides of the argument were given a fair hearing.  Each was afforded ample opportunity to participate and express views.  There was no evidence of one-side being permitted to dominate at the expense of the other as submitted by the complainant.  Further, the question asked by the presenter at the start of the broadcast was substantiated by the subsequent programme content.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.

back to complaint index
Complaint made by:  Mr. Dave Donnellan                                    Ref. No. 347/09
	Station: 
  
	Programme:
  
	Date:

	TV3
	Paul Williams Investigates – The Battle for the Gas Field
	2 June 2009


Complaint Summary:

Mr. Donnellan’s complaint is submitted under 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs).  The complainant states that this programme was:

a) Bias: Of the three groups, Pobal Chill Choman, Pobal Le Cheile and Shell to Sea who are opposed to the project, only Shell to Sea was represented and their spokespeople were portrayed in a very negative light.  Niall Harnett was portrayed as a ringleader and full time eco-warrior ; Maura Harrington as a Diva and pin-up girl every sect of the republican movement.  On the other hand, representatives of groups in favour of the project were portrayed very positively.  Kevin Hegarty was portrayed as one of the most respected figures in the area and Paraic O’Coscara as a popular retired schoolteacher.
b) Objectivity: Claims made by a Shell representative in the documentary that the pipeline was absolutely safe were allowed to go unchallenged.  Claims made that the gas would lead to energy security for Ireland went unchallenged.  

c) Fairness:  A fundamental issue in relation to the protest, namely the gas deal itself, was not mentioned.  Mr. Donnellan claims that Ray Burke and his successors negotiated the worst deal ever and this forms the basis for much of the opposition to the project, yet the whole debate was suppressed.

Station’s Response:

TV3 states that this programme consisted of a number of interviews with a number of protagonists, primarily local people, with regard to The Shell to Sea controversy.  There were extensive interviews allowing individuals such as Mr. Neil Harnett, Mary Corduff and Miss Maura Harrington to state their case without any interruption from the interviewer.  The first two minutes of the programme featured uninterrupted quotes by both Miss Harrington and Mr. Harnett.  

The programme used colloquial language in respect of all parties i.e. Paraic O’Coscara is described as a front man of the pro-gas lobby. 

TV3 draws attention to the emotional language used by Miss Harrington in particular, who described, without prompting, Shell Executives as shits in suits.

TV3 states that the issue is undoubtedly a complex one and this is made clear with particular reference to the description of events on April 23rd 2009, which is described as being everything is keenly contested.  It is also made clear generally by Paul Williams that there are allegations and counter-allegations in respect of this issue. There can be little doubt about the gulf between both parties in this complex issue.  It must be realised, however, that both sides were allowed talk to the camera practically uninterrupted in relation to their view.

TV3 states that it was factually correct for it to make reference to the fact that all five TDs in the relevant electoral area are from parties that support the Shell scheme.  TV3 also states that it is correct to make reference to the fact that out of 138 complaints investigated by the Independent Garda Ombudsman’s Authority, 136 of these have been dismissed.  Further, in regards to the factual consideration, both Kevin Harnett and Maura Harrington made their views on the legality or otherwise of their position very clear with reference to the Oireachtas ….. plays a rigged game….. I don’t care if every person in this area decides that this is a good thing.  These are direct quotes from Mr. Harnett and Ms. Harrington.

TV3 also states that it has reported upon the Shell to Sea controversy on a number of occasions and has a number of interviews on its News programming with both sides of this controversy.

TV3 acknowledges that this is a very complex issue with very polarised views being taken. TV3 also acknowledges that there is a layer of complexity to this matter.  However, the reality is that in regard to this programme, TV3 conducted interviews with both sides and used a tabloid/colloquial approach to the language in regards to both sides, which it believes is an entirely appropriate method of presenting an issue.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complainant raises issues with the treatment of the subject matter in this broadcast.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality in current affairs.  

The Commission noted that the opening of the programme included a voice-over from one of the leading campaigners for Shell to Sea;

‘We’re prepared to do anything, to ensure that Shell do not succeed in laying a pipeline here in Glengad and we will make sure that the refinery in Bellinaboy will remain a white elephant as a monument to bad planning, as a monument of the failure of the use of force of the state over a local community.’

This was followed by the presenter stating;

‘Good versus evil, black versus white, David versus Goliath, that is how the struggle to stop Shell processing the Corrib gas field here in County Mayo is being portrayed around the world.  But is it that simple.  Are the vocal underdogs who are defying this giant international local heroes or are they villains of this epic western who stand in the way of national progress at the will of the people.’

Therefore, from the start of the broadcast the viewer was informed that the context of the programme was the gulf between two opposing sides.  The programme would focus on opposing views.  In this regard, the programme included two members of the local community who supported the project, local Gardaí and employees of Shell and on the opposing side, the principal protestors.  The complainant submits that the programme only focussed on one particular group opposing the project.  The opening remarks of the presenter informed the viewer that the programme would explore the views of those protestors who were actively engaged in protest.  On viewing the broadcast, the Commission noted that the programme content did include active protestors.  The complainant also raises an issue about a spokesperson from Shell being permitted to make statements without challenge.  The Commission noted that all participants were afforded ample opportunity to express opinion, to tell their side.  This included both those for and against the project.  For every view that was expressed in support of the project, a contrary view from the protestors was expressed.  Further, the viewer was informed of all the participant’s backgrounds and therefore, was in a position to comprehensively evaluate their contributions.  

The Commission also noted that the broadcast included footage of the protestors’ activities.  These were factual and the participants were aware of the presence of the cameras.  The Commission would acknowledge that some of the footage may not have shown the protestors in a positive light.  For example, the protestor sitting under a truck and the language he used.  However, while the actions may have appeared somewhat excessive, the footage merely showed the reality of the protestor’s activities.  

The Commission would acknowledge the concerns submitted by the complainant about the language used by the presenter on occasion.  However, the content of the programme, both footage of activities and the contributions, clearly evidenced the dichotomy of the two sides.  On balance, given the evidential content the Commission found that the presentation was fair.  

The main thrust of the programme was the polar views of two particular groups concerning the Corrib gas field project.  While the Commission would acknowledge that the aspect addressed is just one of many in a complex controversy, the programme-makers were entitled to explore such an aspect.  Doing so could not determine that the issue was dealt with in an unfair, non-objective and partial manner.  The context of the programme was clearly articulated at the opening of the broadcast and at no stage was it purported to be an in-depth investigation of the controversy in its totality. 

The complainant submits that the programme should have dealt with the negotiations for the development of the gas field.  It is a complex controversy and one of huge public interest.  While the complainant submits that the programme should have addressed this issue, the Commission found that relevance of this issue had to be considered in the context of the programme content as broadcast, and the editorial independence of the programme maker in relation to that content.  In the circumstances the Commission was of opinion that the non inclusion of certain matters did not render the programme partial or biased, given the purpose of the programme as stated at the outset.

On viewing the broadcast, the Commission found that both sides of the argument were given a fair hearing.  Each was afforded ample opportunity to participate and express views.  There was no evidence of one-side being permitted to dominate at the expense of the other as submitted by the complainant.  Further, the question asked by the presenter at the start of the broadcast was substantiated by the subsequent programme content.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.
back to complaint index
Complaint made by:  Mr. Enda F. Fanning                              Ref. No. 359/09
	Station: 
	Programme:
  
	Date:

	TV3
	Paul Williams Investigates – The Battle for the Gas Field
	2 June 2009


Complaint Summary:

Mr. Fanning’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs).  The complainant states that the Corrib Gas Field is a matter of public controversy and he believes this programme was unfair to all interests concerned; was not presented in an objective and impartial manner; clearly expressed the broadcaster’s own opinion which was in favour of the proposed gas field development and was extremely hostile to the opponents of that gas field.  The complainant believes there was no actual investigation as suggested in the programme title.  The presenter was critical of the protestors through the format of the programme and through a number of techniques outlined later in this complaint.

Mr. Fanning claims that the participants in the programme were heavily weighted in favour of those who support the Shell Development project.  Only Maureen Harrington and Niall Harnett represented those opposing the Corrib gas field while those in support included; Paraic O’Coscara, Fr. Kevin Hegarty, Chief Supt. Tony McNamara, Jim Farrell, head of security IRMS, Shell Executive Vice-President John Howell and  about half a dozen Shell workers who work on the disputed site in Mayo and Paul Williams himself.  

The complainant states that the interviews with Maureen Harrington and Niall Harnett were very brief and usually accompanied or followed by negative film footage which showed protesters in action.  Interviews with those in support of the gas field were tranquil, with beautiful landscape shots of the area and were given ample time to put forward their views.  Mr. Fanning believes the time given to those in support far exceeded the times allotted to those against the development.  The unfavourable introduction given to each opponent of the gas field was in contrast to the friendly introduction given to those in favour of the pipeline.  Paul Williams’s presentation, insinuation and tone throughout the programme left the viewer in no doubt that he was putting forward his own opinion which was in support of the Shell development.  The programme consequently developed into little more than the equivalent of a Shell PR exercise.  

Mr. Fanning provides examples of what he believes are examples of Paul Williams giving a one sided view of the controversy. The following are some of those examples:

Niall Harnett was introduced as one of the ringleaders trying to stop Shell.  Mr. Williams stated that he marshals the seasonal influx of supporters from all over the country and overseas who make this pilgrimage to this spot of bother.  This was followed, Mr. Fanning states, by a friendly interview with Shell Vice-President John Hollowell.   Mr. Williams introduced Maura Harrington as the Diva of the Shell to Sea protest.  He stated that she is the pin-up girl of every sect of the republican movement and is supported by republican Sinn Féin, the political wing of the Continuity IRA.  Sinn Féin and its four TDs also seek her affections; Eirigí, the apologists for the Real IRA are among her biggest fans.  There then followed a pleasant interview with John Hollowell again where he was unchallenged about his flippant assessment of the degree of risk of danger at the proposed gas field.  Mr. Fanning draws attention to the introductions above and those given to the Shell supporters such as Fr. Kevin Hegarty: from his exile he continues to speak up for his principles and his faith and Paraic O’Coscara a popular retired teacher who is a champion of the project.  Both were given amble time to put forward their views without challenge.  

Mr. Fanning states that statements were made as fact without any of the investigation suggested in the title of the programme. He provides several examples of bias commentary and interviews, some of which are as follows:

Presenter Paul Williams: 

  ….but if the combined battalions of agitators stop Shell in its tracks again the whole enterprise is jeopardised and billions of euros will be wash away.

…..April this year saw Shell begin the final move that was a signal for battle stations. The hardcore of protesters were mobilised to take direct action.

…politically every shade of red and green has got stuck into the ballet.  Every fraction of Irish republicanism has taken to the Gas field.  At recent demos the likes of convicted IRA bomber and Sinn Féin activist James ‘Mortar’ Monaghan of the Columbia 3 fame was among the crowd. So too were some of the most dangerous men in the dissident republican groups.

…..at one stage it was out of control. Shadowy figures started mounting checkpoints.  Motorists were stopped and asked questions.  If they said they worked for Shell they were told to go home

…..not one prominent Shell to Sea campaigner has put himself forward for election. They’re not bothered about a lack of mandate from the people.  To them the mandate that counts is the one bestowed on them by mother nature.

Supt. T. McNamara:

…these people go onto any of their websites – Indymedia and Youtube, and see the level of violence these people are threatening against this site here and the intimidation and abuse they give to the Gardai on a regular basis.

….the vast majority support the project, no doubt about that.  Because of intimidation, people are afraid to speak out in support.

Fr. Hegarty

…the opposition is made up of a number of small groups that have come together.  Those who want no change and want to keep thatched cottages.  Those ideologically opposed to the project. Those who are extreme environmentalists – these eco warriors find the harsh environment of Erris too difficult in the winter. They used to disappear for the winter and return in April like the swallows.  And also extreme nationalists who have a vision of Ireland like Hitler.

…this republic is not going to be in trawl to the tyranny of those who seek to oppose by illegal means, the informed conclusions of state agencies.

Station’s Response:

TV3 states that this programme consisted of a number of interviews with a number of protagonists, primarily local people, with regard to The Shell to Sea controversy.  There were extensive interviews allowing individuals such as Mr. Neil Harnett, Mary Corduff and Miss Maura Harrington to state their case without any interruption from the interviewer.  The first two minutes of the programme featured uninterrupted quotes by both Miss Harrington and Mr. Harnett.  

The programme used colloquial language in respect of all parties i.e. Paraic O’Coscara is described as a front man of the pro-gas lobby. 

TV3 draws attention to the emotional language used by Miss Harrington in particular, who described, without prompting, Shell Executives as shits in suits.

TV3 states that the issue is undoubtedly a complex one and this is made clear with particular reference to the description of events on April 23rd 2009, which is described as being everything is keenly contested.  It is also made clear generally by Paul Williams that there are allegations and counter-allegations in respect of this issue.  There can be little doubt about the gulf between both parties in this complex issue.  It must be realised, however, that both sides were allowed talk to the camera practically uninterrupted in relation to their view.

TV3 states that it was factually correct for it to make reference to the fact that all five TDs in the relevant electoral area are from parties that support the Shell scheme.  TV3 also states that it is correct to make reference to the fact that out of 138 complaints investigated by the Independent Garda Ombudsman’s Authority, 136 of these have been dismissed.  Further, in regards to the factual consideration, both Kevin Harnett and Maura Harrington made their views on the legality or otherwise of their position very clear with reference to the Oireachtas ….. plays a rigged game….. I don’t care if every person in this area decides that this is a good thing.  These are direct quotes from Mr. Harnett and Ms. Harrington.

TV3 also states that it has reported upon the Shell to Sea controversy on a number of occasions and has a number of interviews on its News programming with both sides of this controversy.

TV3 acknowledges that this is a very complex issue with very polarised views being taken.  The station also acknowledges that there is a layer of complexity to this matter.  However, the reality is that in regard to this programme, TV3 conducted interviews with both sides and used a tabloid/colloquial approach to the language in regards to both sides, which it believes is an entirely appropriate method of presenting an issue.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complainant raises issues with the presentation of this broadcast.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality in current affairs.  

The Commission noted that the opening of the programme included a voice-over from one of the leading campaigners for Shell to Sea;

‘We’re prepared to do anything, to ensure that Shell do not succeed in laying a pipeline here in Glengad and we will make sure that the refinery in Bellinaboy will remain a white elephant as a monument to bad planning, as a monument of the failure of the use of force of the state over a local community.’

This was followed by the presenter stating;

‘Good versus evil, black versus white, David versus Goliath, that is how the struggle to stop Shell processing the Corrib gas field here in County Mayo is being portrayed around the world.  But is it that simple.  Are the vocal underdogs who are defying this giant international local heroes or are they villains of this epic western who stand in the way of national progress at the will of the people.’

Therefore, from the start of the broadcast the viewer was informed that the context of the programme was the gulf between two opposing sides.  The programme would focus on opposing views.  In this regard, the programme included two members of the local community who supported the project, local Gardaí and employees of Shell and on the opposing side, the principal protestors.  The Commission noted that all participants were afforded ample opportunity to express opinion, to tell their side.  This included both those for and against the project.  For every view that was expressed in support of the project, a contrary view from the protestors was expressed.  Further, the viewer was informed of all the participant’s backgrounds and therefore, was in a position to comprehensively evaluate their contributions.

The Commission also noted that the broadcast included footage of the protestors’ activities.  These were factual and the participants were aware of the cameras.  The Commission would acknowledge that some of the footage may not have shown the protestors in a positive light.  For example, the protestor sitting under a truck and the language he used.  However, while the actions may have appeared somewhat excessive, the footage merely showed the reality of the protestor’s activities.  

The Commission would acknowledge the concerns submitted by the complainant about the language used by the presenter on occasion.  However, the content of the programme, both footage of activities and the contributions, clearly evidenced the dichotomy of the two sides.  On balance, given the evidential content the Commission found that the presentation was fair.  

The main thrust of the programme was the polar views of two particular groups concerning the Corrib gas field project.  While the Commission would acknowledge that the aspect addressed is just one of many in a complex controversy, the programme-makers were entitled to explore such an aspect.  Doing so could not determine that the issue was dealt with in an unfair, non-objective and partial manner.  The context of the programme was clearly articulated at the opening of the broadcast and at no stage was it purported to be an in-depth investigation of the controversy in its totality. 

On viewing the broadcast, the Commission found that both sides of the argument were given a fair hearing.  Each was afforded ample opportunity to participate and express views.  There was no evidence of one-side being permitted to dominate at the expense of the other as submitted by the complainant.  Further, the question asked by the presenter at the start of the broadcast was substantiated by the subsequent programme content.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.

back to complaint index
Complaint made by:  Mr. Frank McDonald                                    Ref. No. 361/09
	Station: 
	Programme:
	Date:

	TV3
	‘Paul Williams Investigates – The Battle for the Gas Field’
	2 June 2009


Complaint Summary:

Mr. McDonald’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs), refers to a documentary made by Praxis and broadcast by TV3.  Mr. McDonald states that it was one of the most tendentious pieces of television he had seen in a long time.  The entire thrust of the programme seemed to be to highlight intimidation by the protesters, led (it claimed) by "shadowy figures" associated with various strands of militant republicanism.  Although the film showed Shell security men videoing protestors and even a number of gardaí breaking the windscreen and other windows of a protestor's car with their truncheons, the voiceover by Paul Williams made no mention of these incidents.

An American vice-president of Shell appeared, making the extraordinary claim that a person living near the pipeline would be "100,000 times more likely to be killed by lightning" than he or she would be likely to be killed by an explosion caused by any rupture in the pipeline.  Mr. McDonald queries the basis for this claim.  He states that he is unaware that any such assertion was made in the environmental impact statement on the project or in any of the risk assessments carried out then or since.  Yet he was simply allowed to get away with asserting it on air.

Mr. McDonald claims that worst of all, the documentary failed to explain what the Shell to Sea campaigners were seeking (as the name of the group implies) - viz, that Shell should process the gas offshore, as is the common practice elsewhere, and only then pipe it onshore at significantly lower pressure for distribution through the gas grid.  Neither did it refer to the role of former Minister for the Marine Frank Fahey, who has extensive business interests in Ireland and abroad, in granting foreshore licenses and other consents at an earlier stage in the process, in 2000.

An article written in the Irish Times on 26th October 2006 stated the Minister made a number of errors:

1. He agreed to sell the terminal site to EEI without first obtaining advice on its suitability and its compliance with the codes of practice.

2. The minister's consents for the onshore and offshore pipelines are in breach of EU Directive 98/30 because he failed to include a requirement that the pipeline complies with a code of practice.

3. The minister's consents for the pipeline are in breach of the code of practice.

4. The minister confined the terms of reference of the Advantica Safety Review to the pipeline even though the key issue was the siting of the terminal in Bellanaboy.

5. The minister confined the terms of reference of the mediation process to the pipeline even though he knew that the key issue was the siting of the terminal in Bellanaboy.

Mr. McDonald wrote the following article for the Irish Times 23rd September, 2003:

Devastation vindicates rejection of gas terminal
The landslide in Mayo indicates An Bord Pleanála made the right decision on the Corrib proposal, writes Frank McDonald

Last May, An Bord Pleanála was criticized by pro-development interests in the west for its decision to refuse planning permission for the Corrib gas terminal at Bellanaboy, Co. Mayo, because it was concerned about the safety of the peat mountain it would have created.

The Minister for Communications, Marine and Natural Resources, Mr. Ahern, expressed the Government's regret that it would further delay the development of the Corrib gas field, while Mr. Frank Fahey, Minister of State for Labour Affairs, described the reason given as "a technicality". Not many people living in the area affected by the landslide on Dooncarton Mountain, just over two miles from the proposed terminal, would be quite so dismissive. They saw roads ripped up, bridges damaged and even a graveyard devastated by the slippage of a blanket bog.

Enterprise Energy Ireland, a subsidiary of Royal Dutch Shell, had planned to excavate more than 600,000 cubic metres of peat from the site of the proposed terminal. It was to be stored in two repositories on another part of the site, overlaid on a sloping blanket bog of variable thickness. 

An Bord Pleanála refused planning permission for the development on a single ground - that the "high probability" of both of these peat repositories becoming unstable would constitute "an unacceptable risk to the health and safety of the local community and of the general public". It made this decision having regard to the contours of the area, the amount and pattern of rainfall there, the characteristics of the disaggregated peat, the method proposed for moving material to the repositories and the details of the system for retaining it on the site.

Nobody could accuse An Bord Pleanála of having treated the matter lightly.  There had been a 22-day oral hearing on appeals against Mayo County Council's decision to approve the proposed terminal - including the excavation of 660,000 cubic metres of peat and its subsequent storage.

A detailed report was prepared by Mr. Kevin Moore, the planning inspector who conducted the oral hearing, aided by a specialist consultant, Mr. David Ball, and the full board then spent two days considering the case. Members of the board also visited the site to see it for themselves.

The appeals board had to be careful, given the political sensitivity of Enterprise Energy Ireland's planning application, which was seen by Government ministers and others as the key to tapping in to the rich vein of natural gas found off the west coast, bringing jobs and investment to Co Mayo.

The report considered by An Bord Pleanála suggested a range of reasons for refusing permission, including the fact that the site would be remote from where the pipeline hit the shore and that the terminal would detract from the area's scenic amenity as well as degrading its fragile ecology. It said the development of a large gas-processing terminal "at this rural, scenic and unserviced area on a bogland hill ... with all its site development works difficulties, public safety concerns \ adverse visual, ecological and traffic impacts ... defies any rational understanding of the term 'sustainability'."

Given the high level of rainfall experienced in north-west Mayo, the report specifically warned that there was a "real risk" of the repositories failing, with "massive amounts of peat" potentially being "washed off the slope", destroying the drainage system as well as public roads and houses in the vicinity.

In its ruling, the appeals board zeroed in on this public safety issue, discounting all of the other arguments. Friends of the Irish Environment called the refusal of the application by An Bord Pleanála a "brave defense of basic science", saying infrastructural delays were "inevitable if environmental impact assessments are fundamentally flawed". The board has been vindicated by last weekend's landslide, which was mercifully non-fatal.

"It's been certainly proved that peat can move and this will have to be looked at if there's a new planning application [by Enterprise Energy Ireland]," the Mayo county secretary, Mr. John Condon, said yesterday. His interpretation of the ruling was that the board "wasn't happy with the way peat was going to be managed on the site".  This was something the developers would have to consider because the landslide on Dooncarton Mountain had highlighted the occasional instability of blanket bog. However, Mr. Condon said that if the peat excavated from the terminal site was to be taken away altogether, rather than stored, "it wouldn't be a problem". At least 300,000 cubic metres of peat had been shifted for the Knock-Claremorris bypass, though he didn't know what happened to it. The development of the main runway at Knock Airport - on what the late Jim Mitchell TD memorably called a "foggy, boggy mountain in Mayo" - had also shown that it's "within the capabilities of modern engineering to do that".

In the meantime, Mayo County Council is keeping tabs on how much it is costing to restore normality around Dooncarton Mountain - and it will be requesting emergency aid from the Department of the Environment to help defray the expense. (Irish Times, 2003)

Mr. McDonald states that he holds no brief for either side in this long-running row but believes this programme, for its sheer tendentiousness, was on a par with the discredited "Great Global Warming Swindle" aired by Channel 4 two years ago.  

Mr. McDonald further adds that the ‘documentary’ made by Praxis made no reference whatever to the fact that An Bord Pleanála refused planning permission for the Shell pipeline project in 2003, even though it later reversed this decision after being heavily criticized by politicians, including members of the Government.

Station’s Response:

TV3 have investigated this matter and reply as follows:

1. This programme consisted of a number of interviews with a number of protagonists (primarily all being local people), with regard to “The Shell to Sea” controversy.

2. There are extensive interviews allowing individuals such as Mr. Neil Harnett, Mary Corduff and Miss Maura Harrington state their case without any interruption from interviewers.  The first two minutes of the programme are uninterrupted from both Miss Harrington and Mr. Harnett.

3. The programme uses colloquial language in respect of all parties, i.e. paraic O’Coscara is described as “a front man” of the “pro-gas lobby”.

4. It should also be noted that quite emotional language is used by Miss Harrington in particular, when she describes without prompting Shell Executives as “shits in suits”.

5. The issue is undoubtedly a complex one and this is made clear with particular reference to the descriptions of the events on April 23rd 2009, which is described in terms of “everything is keenly contested”.  It is also made clear generally by Paul Williams that there are “allegations and counter-allegations” in respect of the entirety of the Shell to Sea controversy.

6. There can be little doubt about the gulf between both parties in this complex issue.

7. It must be realized however, that both sides were allowed talk to the camera practically uninterrupted in regards to their view.

8. It is also factually correct for TV3 to make reference to the fact that all five TD’s in the relevant electoral area are from parties that support the Shell scheme.  Further, it is also correct for TV3 to make reference to the fact that out of 138 complaints investigated by the Independent Garda Ombudsman’s Authority, 136 of these complaints have been dismissed.  Further, in regards to the factual consideration, both Kevin Harnett and Maura Harrington made their views on the legality or otherwise of their position very clear with references to “the Oireachtas …. Plays a rigged game”.  “I don’t care if every person in this area decides that this is a good thing”.  These are direct quotes from respectively Mr. Harnett and Ms. Harrington.

9. It should also be noted TV3 has reported upon the Shell to Sea controversy on a number of occasions and has had a number of interviews on its News programming with both sides of this controversy.

10. In respect of Mr. McDonald’s “formal complaint” to the Broadcasting Complaints Commission, a lot of what he refers to is about decisions that may or may not have been made by the Minister, and also includes articles (some of them up to six years old) in respect of the gas field generally.  These are not actually relevant in the context of the actual content of the programme.  It is entirely up to a broadcaster’s discretion as to the level and nature of the programme it broadcasts, provided always that it does so in accordance with statutory obligations.  Accordingly, this complaint would appear to primarily concern the actual gas field itself rather than the programme.

TV3 acknowledges that this is a very complex issue, with very polarized views being taken.  TV3 further acknowledges that there is a layer of complexity to this matter.  The reality is, however, that in regard to this programme, TV3 conducted interviews with both sides of this matter and used a tabloid/colloquial approach to the language in regards to both sides.  This is an entirely appropriate method of presenting an issue.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complainant raises issues with the treatment of the subject matter in this broadcast.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality in current affairs.  

The Commission noted that the opening of the programme included a voice-over from one of the leading campaigners for Shell to Sea;

‘We’re prepared to do anything, to ensure that Shell do not succeed in laying a pipeline here in Glengad and we will make sure that the refinery in Bellinaboy will remain a white elephant as a monument to bad planning, as a monument of the failure of the use of force of the state over a local community.’

This was followed by the presenter stating;

‘Good versus evil, black versus white, David versus Goliath, that is how the struggle to stop Shell processing the Corrib gas field here in County Mayo is being portrayed around the world.  But is it that simple.  Are the vocal underdogs who are defying this giant international local heroes or are they villains of this epic western who stand in the way of national progress at the will of the people.’

Therefore, from the start of the broadcast the viewer was informed that the context of the programme was the gulf between two opposing sides.  The programme would focus on opposing views.  In this regard, the programme included two members of the local community who supported the project, local Gardaí and employees of Shell and on the opposing side, the principal protestors.  The complainant also raises an issue about a spokesperson from Shell being permitted to make statements without challenge.  The Commission noted that all participants were afforded ample opportunity to express opinion, to tell their side.  This included both those for and against the project.  For every view that was expressed in support of the project, a contrary view from the protestors was expressed.  Further, the viewer was informed of all the participant’s backgrounds and therefore, was in a position to comprehensively evaluate their contributions.  

The Commission also noted that the broadcast included footage of the protestors’ activities.  These were factual and the participants were aware of the presence of the cameras.  The Commission would acknowledge that some of the footage may not have shown the protestors in a positive light.  For example, the protestor sitting under a truck and the language he used.  However, while the actions may have appeared somewhat excessive, the footage merely showed the reality of the protestor’s activities.  

The Commission would acknowledge the concerns submitted by the complainant about the language used by the presenter on occasion.  However, the content of the programme, both footage of activities and the contributions, clearly evidenced the dichotomy of the two sides.  On balance, given the evidential content the Commission found that the presentation was fair.  

The main thrust of the programme was the polar views of two particular groups concerning the Corrib gas field project.  While the Commission would acknowledge that the aspect addressed is just one of many in a complex controversy, the programme-makers were entitled to explore such aspect.  Doing so could not determine that the issue was dealt with in an unfair, non-objective and partial manner.  The context of the programme was clearly articulated at the opening of the broadcast and at no stage was it purported to be an in-depth investigation of the controversy in its totality.  The complainant includes a number of aspects of the controversy in his submission.  It is a complex controversy and one of huge public interest.  While the complainant submits that the programme should have addressed certain issues, the Commission found that the issues as raised by him were not relevant in the context of the programme content as broadcast.  

The complainant submits that the programme should have dealt with particular issues, including the role of the Minister for the Marine who was involved in the negotiations for the development of the gas field.  It is a complex controversy and one of huge public interest.  While the complainant submits that the programme should have addressed this issue, the Commission found that relevance of this issue had to be considered in the context of the programme content as broadcast, and the editorial independence of the programme maker in relation to that content.  In the circumstances the Commission was of opinion that the non inclusion of certain matters did not render the programme partial or biased, given the purpose of the programme as stated at the outset.

On viewing the broadcast, the Commission found that both sides of the argument were given a fair hearing.  Each was afforded ample opportunity to participate and express views.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.

back to complaint index
Complaint made by:  Ms. Ciara McGarry                                       Ref. No. 377/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	TV3
	Xposé
	6 July 2009


Complaint Summary:

Ms. McGarry’s complaint is submitted under 24(2)(d)(Code of Programme Standards: section 2.2 due care and 2.3 protection for children). The complainant states that this programme contained indecent photos of glamour topless models.  Although the nipples were blurred, it was still highly inappropriate content for that hour of the day.  Ms. McGarry states it was lucky her children did not see the programme.

Station’s Response:

TV3 states they have investigated this matter and would reply as follows:

1. The images concerned were used in Xposé with reference to their regular celebrity wardrobe piece.

2. As such, the piece was more about Claire Tully and her wardrobe rather than her activities as a glamour model.

3. All of the pictures used of Miss Tully were not graphic.  There was no full frontal or gratuitous nudity.

4. TV3 further ensured that any pictures that may have included Miss Tully’s breast were blurred.

5. It should be noted that the photographs used were within the context of the programme and were appropriate to the audience, which is overwhelmingly female and overwhelmingly adult.  The audience profile for this programme is 87% over 18.

6. It should also be noted that the Xposé interviewer did ask Ms. Tully about peoples’ reactions to her activities as a glamour model and the matter was dealt with appropriately in the context of a fashion and celebrity “lifestyle” programme.

7. Xposé is a programme that is concerned primarily with female related matters and it is within this context that the use of photographs should be considered.  They were in no way provocative or graphic.

TV3 regrets that Mrs. McGarry found the material “indecent”.  Within the context of the programme and indeed within the context of community standards as that phrase is understood for the purposes of the BCI Code of Programme Standards, the material was appropriate and was responsibly used.  

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  Xposé is a magazine style programme that includes features about celebrities, film premieres, film reviews, award ceremonies, rock concerts and such like.  In this particular broadcast, there was coverage on an Irish glamour model, Ms. Clare Tulley.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to Section 3.5 of the Code of Programme Standards and in particular, 2.2 due care and 2.3 protection for children.  

The Commission noted that the report on, and interview with, the glamour model was about her work, including her wardrobe.  The report included pictures of her work which did include a few topless images of the model as submitted by the complainant.  While the Commission would acknowledge the complainant’s concerns about inappropriate imagery, and the timing thereof, in the Commission’s opinion  these particular pictures were sufficiently altered.  Further, they were only a few of the many pictures shown.  All the images used were in the context of the report on Ms. Tully.  She spoke about her work, her wardrobe and responded to questions about peoples’ reactions to her work.  The Commission noted that the pictures were not used in a gratuitous or sexually graphic manner.

Regular viewers to the programme would expect to see such reports.  What is important to the Commission is that the content is in line with the requirements of the programming codes.  The Commission was of the opinion that the report was made in a moderate and responsible manner.  The Commission would acknowledge that some viewers may not have liked the content.  However   it was factual, moderate and based on the work of a well-known glamour model.  The tone was careful and responsible, with no gratuitous content.   In the opinion of the Commission, the content could not be considered to cause undue offence and/or harm.  The Commission found that the content was sufficiently moderated for broadcasting during an episode of Xposé.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(d) Code of Programme Standards, 2.2 due care and 2.3 protection for children.
back to complaint index
Complaint made by:  Mr. Patrick Lawless                                     Ref. No. 381/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One 
	Hanging with Hector
	6 July 2009


Complaint Summary:

Mr. Lawless’ complaint is submitted under Section 24(2)(b)(law and order).  Mr. Lawless states that the opening sequence to this programme shows presenter Hector Ó hEochagáin using spray paint to write graffiti on a wall – looking around to see if he has been discovered and then making a quick getaway.  The complainant believes that defacing public and private property with graffiti is becoming a major problem in Ireland’s towns and cities.  He believes that it is totally unacceptable for RTÉ to be seen to make light of, or worse, promote this illegal activity.
Station’s Response:

RTÉ states that the opening sequence shows presenter Hector Ó hEochagáin graffiting the title of the programme on a wall already covered in graffiti.  This opening sequence has been used by RTÉ since 2004.

RTÉ fully accepts that graffiti is generally an act which is socially irresponsible and which contributes to visual pollution.  However, graffiti has also found a place in contemporary art where it is used with permission on wall murals and the like.  In this instance, the graffiti carried out by the presenter took place in Windmill Lane on the site of the original U2 studios.  Any visitor to Windmill Lane cannot but notice that the whole surface area of the U2 studios is covered in graffiti.

RTÉ believes viewers of the programme would not be incited to imitate the behaviour of Mr. Ó hEochagáin and would be aware that what they are viewing was a contrivance in order to give a series a distinctive and imaginative opening title sequence.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a visual in the opening sequence of the series ‘Hanging with Hector’.  The Commission had to consider the opening sequence in the context of the entire broadcast.  In assessing this complaint, the Commission had to consider if the content was ‘anything which may reasonably be regarded as likely to promote, or incite to, crime....’.  

	The Commission noted that the visuals in the preamble to the programme were as submitted by the complainant.  On viewing the broadcast item, the Commission found that given the context of the use of the visuals it could not be considered to be in breach of the legislation.  The visuals were used in a preamble to a programme aimed at an adult audience and broadcast during the night-time schedule.  The humour and presentation style of the presenter are well-known and regular audiences would expect such irreverent humour.  The viewer watches the presenter as he paints the name of the show on a wall already covered in graffiti.  It is evident that it is used to create an arresting caption for the forthcoming programme.  When seen in context, there was no evidence of any intent to encourage viewers to paint graffiti on walls.  The visuals were in keeping with the style of the pending content of the programme.
Given the time of broadcast, the context, tone and style of the programme, the Commission found that it would not be reasonable to infer that the visuals would encourage miscreant behaviour.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(b) law & order.


back to complaint index
Complaint made by:  Mr. Vincent Byrne                                       Ref. No. 386/09
	Station:
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One 
	Saturday Night with Miriam
	11 July 2009


Complaint Summary:

Mr. Byrne’s complaint is submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs).   Mr. Byrne states that a discussion took place about the Criminal Justice Bill involving a Mr. Collins from Limerick and journalist Paul Williams.  Specific claims were made about this legislation by both men, which were not substantiated, not challenged and not subject to any level of serious questioning.

In addition, a politician, Mr. Ahern, was given a very strong endorsement while Mr. Collins, in an emotive outburst, which again was not challenged, castigated the Labour Party.

Mr. Byrne believes this entire episode was bad enough for a light entertainment programme but when conducted by one of RTÉ’s principal current affairs presenters, it is entirely unacceptable.  Mr. Byrne states he has no vested interest in this other than as a citizen that expects fairness and impartiality from the national broadcaster.

Station’s Response:
RTÉ states that Mr. Byrne’s complaint refers to an interview conducted by the programme presenter, Miriam O’Callaghan, with Mr. Steve Collins and Mr. Paul Williams.  Mr. Collins is the father of Roy Collins who was murdered in Limerick in April of this year.  Mr. Collins condemned the murder of his son and denounced the activities of the criminal gangs operating in Limerick.  As a result of this Mr. Collins is receiving 24 hour Garda protection.  The other interviewee is the crime correspondent of the Sunday World newspaper and is the author of several books on organised crime in Ireland.  He too has Garda protection as his life has been threatened on numerous occasions by the criminals who feature in his articles and books. 

The tone of the interview with Mr. Collins, took account of his recent bereavement.  It also took account of the genre of RTÉ’s traditional week end live shows which mix entertainment with topical issues.  The interviewer put to Mr. Collins appropriate questions, but in a gentler manner that would have been the case had the interview been conducted in, say, the Prime Time programme.  How else could you interview a man whose son had been murdered only three months earlier?  During the course of the interview, Mr. Collins indicated his support for new legislation which is being introduced to tackle organised criminal gangs.
Any viewing of the interview shows clearly that Mr. Collins was in a fragile state, emotionally very disturbed by the murder of his son.  Sitting in vision behind Mr. Collins were his wife and daughter, both obviously suffering still from the murder of Roy.  It would have been entirely inappropriate to treat Mr. Collins in the manner Mr. Byrne feels was required.  Miriam O’Callaghan, in a compassionate manner, put to Mr. Collins during the course of his interview, that supporters of civil liberties did not agree with the legislation and that there was a fear that innocent people can be put away.  At the end of the interview when she commiserated with Mr. Collins over the murder of his son, she indicated to her audience that she did not consider that she had the right to put to Mr. Collins more challenging questions.  The applause of the studio audience indicated that they agreed with the compassionate approach of Ms. O’Callaghan. 

Viewers of the programme were well capable of making up their own minds about whether they agreed or not with Mr. Collins’ views.  Viewers would take account of Mr. Collins’ own experience and the pain he felt at the death of his son in assessing what he had to say.  Towards the end of his contribution, Mr. Collins said that he was sickened by the civil liberties stance and that he couldn’t believe the likes of the Labour Party who were opposing the introduction of the legislation.  He went on to praise the Minister for Justice, Dermot Ahern. These were the opinions of a man whose son had been murdered in an extremely callous manner less than three months earlier.  The audience would take account of this when assessing his opinions.  The audience did not require an unfeeling intervention from a presenter to challenge these views.  Representatives of the Labour Party had many opportunities on a range of RTÉ programmes to outline their reasons for opposing the legislation.  Debate on the merits or otherwise of the legislation had taken place on a number of RTÉ news and current affairs programmes in the previous weeks.

Paul Williams is well known for outspoken opinions on criminals.  During the course of the interview he stated his views that the legislation was proportionate, that gangs were out of control and that the new legislation would assist the Gardaí in putting away people whom he described as savages.  He said that the people trusted the judges and the Gardaí.  He was invited onto the programme because of his encyclopaedic knowledge of criminal activity in Ireland.  Viewers are familiar with his opinions and are free to accept or reject them.  Given that he was sitting beside a man grieving over his murdered son it would have been distasteful for the programme presenter to challenge Mr. Williams’ views in any manner which might be interpreted as indicating a lack of compassion for Mr. Collins.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a discussion with two guests during a broadcast of Saturday Night with Miriam.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.  The Commission also had to consider the context of the discussion, the type of programme and audience expectation.

The Commission noted that the Saturday Night with Miriam series regularly features a mix of entertainment, human interest stories, sports, topical discussion and musical performances.  In this particular broadcast, one section of the programme addressed the issue of a Criminal Justice Bill from the human perspective.  The presenter’s introduction to the discussion included:

‘...this week the Dáil passed controversial new legislation designed to deal with gangland crime.  To talk firsthand about how it is effecting families and communities, please give a real warm welcome to Steve Collins who is the father of Roy Collins, who was murdered in Limerick earlier this year and to Paul Williams of course who is the Crime Correspondent with the Sunday World’.

The Commission noted her opening question addressed to Mr. Collins which included:


‘...tell me when the trouble first started for you?....’

The subsequent discussion included Mr. Collins telling his story, his and his family’s experience of being victims of gangland crime and the journalist Paul Williams, talking of his knowledge of the world of gangland crime.  The Commission noted that the discussion focussed mainly on the impact of gangland crime on Irish life.  The substantive issue being addressed was the impact of such crime on the day-to-day lives of families and communities.  The discussion was in the context of the new Criminal Justice Bill, but the Bill was not the main focus.  The Commission would acknowledge that there were positive references made by both guests about the legislation and the Government Minister that introduced it.  There was also a negative comment made about the Labour Party’s position on the legislation as submitted by the complainant.  The Commission also noted that contrary to the submission of the complainant, the presenter did challenge the views put forward.  She asked both participants to respond to the issue of civil rights.  Her questioning included:

‘...there are people who might say by making the law like that, by saying to a Garda that you can go in on the evidence of one Guard, maybe put someone away that maybe, that at the end of the day do more trouble to the system; could infringe, put somebody what would you say to people like that.  Or you would put somebody away who didn’t do something...’

The Commission noted that the presenter’s manner was gentle and compassionate throughout the discussion.  The show often deals with the human aspect of issues.  In this discussion, the father of a son who had been murdered was interviewed about his life since that day.  The Commission found that the presenter was cognisant of the sensitive nature of the subject matter to Mr. Collins.  She was at all times considerate.  Given the context of the discussion and the style of the show, such presentation style would be within audience expectations.  It would not be reasonable to infer that the presentation style could determine unfairness and/or partiality.

In the opinion of the Commission, this programme presented the subject matter in a fair and objective manner.  The Commission noted that from the start of the discussion the viewer was informed of the substantive issue; the effects of gangland crime on Irish life from those who have experience of it.  The programme-makers are entitled to explore the human aspect of such issues.  The background of both guests was clearly stated.  The viewer was made aware of the perspectives of both guests and that the opinions they expressed were from these perspectives.  This programme regularly interviews individuals about their work, lives and opinions.  The viewer is left to make his/her own judgement.  The presenter let Mr. Collins tell his story.  In the opinion of the Commission, the presenter also questioned the opinions of both guests.  Her presentation style was compassionate.  Given the context of the discussion and its actual content, the Commission found that her manner and questioning style was appropriate and professional in the circumstances.  

On hearing the entire discussion, the Commission found no evidence of material that could be considered unfair and/or partial.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.

back to complaint index
Complaint made by:  Mr. John Verheij                                         Ref. No. 392/09
	Station: 
 
	Advertisement:
  
	Date:

	Today FM
	Advert - RSA 'He Drives, She Dies'
	10 July 2009


Complaint Summary:

Mr. Verheij’s complaint is submitted under Section 24(2)(e)(General Advertising Codes: sections 3.1 and 3.1.3 protecting the individual in society and 3.2.1, discrimination on basis of gender).  The complainant states that this advertisement features a number of females talking about how getting into a car with a male driver could lead to death.  They dismiss talk of female drivers being dangerous and then proceed to tarnish male drivers as killers in waiting.  The advert is all female narrated with the tagline at the end - “He Drives, She Dies”.  Mr. Verheij states that he is disgusted that this advertisement was even given clearance for broadcast.  He believes it is blatantly sexist in its tone and content.  If the tagline was reversed into “She Drives, He Dies” there would be an outcry against it.  The complainant states that it is a disgrace that the RSA feel it is acceptable to use such gross, dangerous and sexist stereotypes to promote road safety.

Advertiser’s Response:

The advertisers submit that the evidence supports the Road Safety Authority’s commercial “He Drives. She Dies” under the following provisions of the Code:
3.2
Commercial communications shall not prejudice human dignity, cause harm 
or serious or widespread offence.

The Road Safety Authority states that 68% of female passengers killed from 1997 to 2007 were killed where the driver was male.  This information was backed up by statistics provided by the Road Safety Authority which has been provided to the BCC Board.  Thus over two-thirds of female passenger deaths involved a male driver.  It also underlines the fact that the commercial is supporting human dignity and opposing the causation of harm to any population.

Road tragedy is a major affront to human dignity.  Families are left bereaved, broken, wrecked.  The lives of victims and loved ones are ruined.  Road carnage is the cause not only of death, but also of long-term disability, long-term depression and sometimes long-term psychiatric care.

Therefore the communication of these facts about the dangers faced by females from male driving is essential to the preservation of human dignity.  Males are massively over-represented as the drivers involved in fatal collisions in Ireland – accounting for 80% of the drivers in fatal collisions, compared to 20% for female drivers (source: RSA Road Collision Facts 2006).  Male driver involvement in fatal collisions exceeds female driver involvement by a multiple of four.  Given these realities, it would prejudice human dignity and cause widespread offence if these facts were hidden from public attention to protect male sensitivities while females are being killed through male-dominated driver errors such as speeding and drink-driving.

It is crucial that females are warned of the higher risks they face with male drivers.   In October 2006, the Health Service Executive published the report “Alcohol in Fatal Road Crashes in Ireland in 2003” by D. Bedford, N. McKeown, A. Vellinga and F. Howell.  It also analysed alcohol fatal crashes in 2003 and disclosed that, of all drivers whose alcohol was a contributory factor, 89.7% were male, with only 10.3% female.  The mean Blood Alcohol Concentration for male drivers was 107.0mg/100ml while for female drivers it was 50.7mg/100ml.  This clearly substantiates the RSA’s advice to female passengers to take care and “put the foot down” about unsafe drivers.
3.2.1
Commercial communications shall not support or condone discrimination 
against any person or section of the community, in particular on the basis of 
age, gender, marital status, membership of the Traveller Community, family 
status, sexual orientation, disability, race or religion.

This proves that females are significantly at risk from male drivers on Ireland’s roads.  It would be an act of serious and unfair discrimination against women if these facts and messages were to be concealed from the public.  Women have a right to know of the risks they face from aberrant male driving.  Men have a right to know of the horrifying consequences for girlfriends, wives, mothers and daughters of driving in a dangerous manner.
Therefore, the commercial is totally consistent with the General Advertising Code and is honest, factual and appropriate in dealing with a matter of grave public importance.

Station’s Response:

Today FM states that the content of this advertisement did not breach any advertising codes as statistics from the Road Safety Authority show that 80% of deaths on Irish roads are caused by young men.  The advert in question states clearly that most female road deaths in Ireland are caused by male drivers.  Today FM states that it takes this matter very seriously and the purpose of running this campaign is to highlight this fact so that the number of road deaths in Ireland can be reduced.  If any advert can make Today FM listeners aware of the effect of dangerous driving, then Today FM fully supports it.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant, the advertiser and the broadcaster.  The complaint concerns an advertisement placed by the Road Safety Authority.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to the General Advertising Code and in particular Section 3, protecting the individual & society and offence, harm and human dignity.

The complainant submits that the advertisement is sexist and discriminates against men on the basis of both the content and the fact that all the voice-overs are female.  The Commission noted the content of the advertisement.  On hearing the broadcast, the Commission found that the message was that if a female does not trust a male’s driving, then she should not get into the car as in too many accidents involving male drivers, female passengers are fatally injured.  The advertiser submitted research to the Commission which supports the substantive message of the advertisement.  The facts provide evidence that over two-thirds of female passenger deaths involved a male driver (Road Safety Authority statistics).  Another statistic which was submitted was that 89.5% of drivers responsible for fatal collisions where excessive speed was cited as a contributory factor were male drivers (based on statistics for years 1997 – 2006).  Based on this supporting evidence, the Commission found that the substantive message of the advertisement is factual. 

The complainant submits that the suggestion is that all male drivers are targeted by the message and that the advertisement ignores the dangerous driving by females.  The Commission could not agree with this submission.  The Commission had to consider the purpose of the advertisement.  It is in effect a public safety message.  It is one which is aimed at a particular demographic due to a particular danger identified for that demographic.  The advertisement concentrates on one aspect of road tragedies with the aim of heightening awareness.  The Commission would acknowledge that the message is somewhat negative of male driving.  However, it is based on available statistics.  That the facts are negative cannot determine discrimination and/or sexism.  

Road accidents cause tragedy and untold bereavement and affect peoples’ lives irrevocably.  The message of this advertisement is that women should not get into a car with a male driver they do not trust.  The opening lines of the advertisement are based on the widely accepted perception that women drivers are not as good at driving as their male counterparts.  The script then continues with the statement that ‘In Ireland most female road deaths are caused by male drivers’.  The script concludes with the statements that ‘because in too many collisions, he drives, she dies’.  Given the script and the substantive issue being addressed, the use of all female voice-overs could not determine that the advertisement supported and/or condoned sexism or discrimination.

The Commission would acknowledge that the message is stark.  However, given the statistics it is evidently a factual and an important road safety issue.  It would not be reasonable to infer that the advertisement dismisses female dangerous driving because it focuses on male drivers.  This advertisement addresses one aspect of road safety.  As the context was male driving, there was no justification and/or necessity to refer to female drivers.  Further, at no stage was it evident that the advertisement was tarnishing all male drivers as dangerous as submitted by the complainant.  The closing tagline had to be considered in the context of the entire advertisement.  The message was; if a female driver does not trust the driving of a male driver, she should not get into the car.  The Commission found that the message was intended to heighten awareness of a significant road safety issue.  In the circumstances, it did so in a factual, non-discriminatory and moderate manner.  The complaint was rejected with regard to the General Advertising Code, section 3 protecting the individual & society and offence, harm and human dignity.

back to complaint index
Complaint made by:  Mr. John Moylan                                  Ref. No. 426/09
	Station: 
 
	Advertisement:
  
	Date:

	RTÉ
	Advert - RSA 'He Drives, She Dies'
	4 August  2009


Complaint Summary:

Mr. Moylan’s complaint is submitted under Section 24(2)(e)(General Advertising Codes: sections 3.1 and 3.1.3 protecting the individual in society and 3.2.1, discrimination on basis of gender).  The complainant states that the advertisement is offensive, stereotypical, gender biased. It causes grave and widespread offence on the grounds of gender, sexual orientation (heterosexual), and age – all barred. Mr. Moylan claims it causes offence as the communication (a) does not respect the principle of equality in any depiction of the subject groups; (b) does not fully respect their (male) dignity and not subject them to ridicule or offensive humour; (c) does not avoid, and in fact reinforces stereotyping (of males) using negative and hurtful images;  (d) is exploitative of males, for unrelated marketing purposes;  (e) ridicules or exploit symbols, rites or practices does not respect the equality of men and women – quite the contrary. 

Station’s Response:

RTÉ state that Mr. Moylan alleges that the advert offends on grounds of gender, sexual orientation and age.  Mr.  Moylan includes sexual orientation in his list of transgressions.  The advert made no reference whatsoever, either stated or implied, to anyone’s sexual orientation.  Therefore, RTÉ claim that it is patently obvious that the advert does not breach any requirements in regard to sexual orientation.  Mr.  Moylan has added the word heterosexual after his reference to sexual orientation.  The advert made no reference to heterosexual or homosexual.  It simply referred to young men and young women, their sexual orientation remained unaddressed.

The theme of the advertisement that has led to this complaint is that many young women passengers are killed in traffic accidents where the driver is a young male.  The advert calls upon young women not to get into cars when they believe the car will be driven at irresponsible speeds by young male drivers.  

The advertising agency, commissioned by the Road Safety Authority to make this particular advert, Lyle Bailie, provided RTÉ’s Copy Clearance Committee (which previews all advertising prior to broadcast to ensure compliance with all relevant codes and guidelines) with statistics which show that 67.8% of all female passengers killed in the last ten years were in cars driven by males. It is presumably on the basis of this information that a campaign was designed to encourage female passengers not to travel in cars driven dangerously by male drivers. RTÉ doesn’t see this campaign as unfair to young men; rather it sees it as prudent given the statistical evidence. 

The Road Safety Authority can produce evidence of other research which indicates that in general young males driver faster than young females.  Intuition, observation of driving practice and reading newspaper accounts of accidents would all tend to support this proposition. RTÉ is fully confident that the Road Safety Authority, if required, will produce evidence that males, particularly, young males, drive faster than females.  There can be little doubt that speeding is a major cause of road accidents. RTÉ notes that the cost of insurance is higher for young male than female drivers.  This can only be based on empirical evidence of claims over the years. RTÉ believes that it is the advertising agency responsible for the adverts that can best articulate the intentions of the Road Safety Authority in this regard.  Suffice it to say RTÉ has no reason not to trust the judgment of the Authority in this matter and believes that the public good is best served by the broadcast of these warnings.

Advertiser’s Response:

LyleBaile International submits that the evidence supports the Road Safety Authority’s commercial “He Drives. She Dies” under the following provisions of the Code:
3.2
Commercial communications shall not prejudice human dignity, cause harm 
or serious or widespread offence.

The Road Safety Authority states that 68% of female passengers killed from 1997 to 2007 were killed where the driver was male.  This information was backed up by statistics provided by the Road Safety Authority which has been provided to the BCC Board.  Thus over two-thirds of female passenger deaths involved a male driver.  It also underlines the fact that the commercial is supporting human dignity and opposing the causation of harm to any population.

Road tragedy is a major affront to human dignity. Families are left bereaved, broken, wrecked.  The lives of victims and loved ones are ruined.  Road carnage is the cause not only of death, but also of long-term disability, long-term depression and sometimes long-term psychiatric care.

Therefore the communication of these facts about the dangers faced by females from male driving is essential to the preservation of human dignity.  Males are massively over-represented as the drivers involved in fatal collisions in Ireland – accounting for 80% of the drivers in fatal collisions, compared to 20% for female drivers (source: RSA Road Collision Facts 2006).  Male driver involvement in fatal collisions exceeds female driver involvement by a multiple of four.  Given these realities, it would prejudice human dignity and cause widespread offence if these facts were hidden from public attention to protect male sensitivities while females are being killed through male-dominated driver errors such as speeding and drink-driving.

It is crucial that females are warned of the higher risks they face with male drivers.   In October 2006, the Health Service Executive published the report “Alcohol in Fatal Road Crashes in Ireland in 2003” by D. Bedford, N. McKeown, A. Vellinga and F. Howell.  It also analysed alcohol fatal crashes in 2003 and disclosed that, of all drivers whose alcohol was a contributory factor, 89.7% were male, with only 10.3% female. The mean Blood Alcohol Concentration for male drivers was 107.0mg/100ml while for female drivers it was 50.7mg/100ml.  This clearly substantiates the RSA’s advice to female passengers to take care and “put the foot down” about unsafe drivers.

3.2.1
Commercial communications shall not support or condone discrimination against any person or section of the community, in particular on the basis of age, gender, marital status, membership of the Traveller Community, family status, sexual orientation, disability, race or religion.

This proves that females are significantly at risk from male drivers on Ireland’s roads.  It would be an act of serious and unfair discrimination against women if these facts and messages were to be concealed from the public.  Women have a right to know of the risks they face from aberrant male driving.  Men have a right to know of the horrifying consequences for girlfriends, wives, mothers and daughters of driving in a dangerous manner.
Therefore, the commercial is totally consistent with the General Advertising Code and is honest, factual and appropriate in dealing with a matter of grave public importance.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant, the advertiser and the broadcaster.  The complaint concerns an advertisement placed by the Road Safety Authority.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to the General Advertising Code and in particular Section 3, protecting the individual & society and offence, harm and human dignity.

The complainant submits that the advertisement is sexist and discriminates against men on the basis of both the content and the fact that all the voice-overs are female.  The Commission noted the content of the advertisement.  On hearing the broadcast, the Commission found that the message was that if a female does not trust a male’s driving, then she should not get into the car as in too many accidents involving male drivers, female passengers are fatally injured.  The advertiser submitted research to the Commission which supports the substantive message of the advertisement.  The facts provide evidence that over two-thirds of female passenger deaths involved a male driver (Road Safety Authority statistics).  Another statistic which was submitted was that 89.5% of drivers responsible for fatal collisions where excessive speed was cited as a contributory factor were male drivers (based on statistics for years 1997 – 2006).  Based on this supporting evidence, the Commission found that the substantive message of the advertisement is factual. 

The complainant submits that the suggestion is that all male drivers are targeted by the message and that the advertisement ignores the dangerous driving by females.  The Commission could not agree with this submission.  The Commission had to consider the purpose of the advertisement.  It is in effect a public safety message.  It is one which is aimed at a particular demographic due to a particular danger identified for that demographic.  The advertisement concentrates on one aspect of road tragedies with the aim of heightening awareness.  The Commission would acknowledge that the message is somewhat negative of male driving.  However, it is based on available statistics.  That the facts are negative cannot determine discrimination and/or sexism.  

Road accidents cause tragedy and untold bereavement and affect peoples’ lives irrevocably.  The message of this advertisement is that women should not get into a car with a male driver they do not trust.  The opening lines of the advertisement are based on the widely accepted perception that women drivers are not as good at driving as their male counterparts.  The script then continues with the statement that ‘In Ireland most female road deaths are caused by male drivers’.  The script concludes with the statements that ‘because in too many collisions, he drives, she dies’.  Given the script and the substantive issue being addressed, the use of all female voice-overs could not determine that the advertisement supported and/or condoned sexism or discrimination.

The Commission would acknowledge that the message is stark.  However, given the statistics it is evidently a factual and an important road safety issue.  It would not be reasonable to infer that the advertisement dismisses female dangerous driving because it focuses on male drivers.  This advertisement addresses one aspect of road safety.  As the context was male driving, there was no justification and/or necessity to refer to female drivers.  Further, at no stage was it evident that the advertisement was tarnishing all male drivers as dangerous as submitted by the complainant.  The closing tagline had to be considered in the context of the entire advertisement.  The message was; if a female driver does not trust the driving of a male driver, she should not get into the car.  The Commission found that the message was intended to heighten awareness of a significant road safety issue.  In the circumstances, it did so in a factual, non-discriminatory and moderate manner.  The complaint was rejected with regard to the General Advertising Code, section 3 protecting the individual & society and offence, harm and human dignity.
back to complaint index
Complaint made by:  Mr. Thomas Kelly                                       Ref. No. 430/09
	Station: 
 
	Advertisement:
  
	Date:

	Today FM
	Advert - RSA 'He Drives, She Dies'
	5 August  2009


Complaint Summary:

Mr. Kelly’s complaint is submitted under Section 24(2)(e)(General Advertising Codes: sections 3.2 offence, harm and human dignity and 3.2.1 discrimination on basis of gender).  The complainant states that the advertisement is sexist.  It does not take into account that most vehicles, with a man and woman in the car, the vehicle will be driven by a man.  Mr. Kelly found the advert offensive.  He states the advert is comparable to the HIQA taking an advert out entitled “She nurses, He dies” based on the fact that the majority of deaths caused by nurses are by female nurses (the number of patients involved is larger than one might think).  This sort of stereotyping could be continued into many fields based on incorrect use of figures (numbers used in the RSA website have not been statistically analysed).

Station’s Response:

Today FM states that the content of this advert was not in breach of any advertising codes, as statistics from the Road Safety Authority show that 80% of deaths on Irish roads are caused by young men.  The advert in question states clearly that most female road deaths in Ireland are caused by male drivers.  Today FM takes this matter very seriously and the purpose of running this campaign is to highlight this fact so that the number of road deaths in Ireland can be reduced.  If any advert can make their listeners aware of the effects of dangerous driving, then Today FM supports it.

Advertiser’s Response:

LyleBaile International submits that the evidence supports the Road Safety Authority’s commercial “He Drives. She Dies” under the following provisions of the Code:
3.2
Commercial communications shall not prejudice human dignity, cause harm 
or serious or widespread offence.

The Road Safety Authority states that 68% of female passengers killed from 1997 to 2007 were killed where the driver was male.  This information was backed up by statistics provided by the Road Safety Authority which has been provided to the BCC Board.  Thus over two-thirds of female passenger deaths involved a male driver.  It also underlines the fact that the commercial is supporting human dignity and opposing the causation of harm to any population.

Road tragedy is a major affront to human dignity. Families are left bereaved, broken, wrecked.  The lives of victims and loved ones are ruined.  Road carnage is the cause not only of death, but also of long-term disability, long-term depression and sometimes long-term psychiatric care.

Therefore the communication of these facts about the dangers faced by females from male driving is essential to the preservation of human dignity.  Males are massively over-represented as the drivers involved in fatal collisions in Ireland – accounting for 80% of the drivers in fatal collisions, compared to 20% for female drivers (source: RSA Road Collision Facts 2006).  Male driver involvement in fatal collisions exceeds female driver involvement by a multiple of four.  Given these realities, it would prejudice human dignity and cause widespread offence if these facts were hidden from public attention to protect male sensitivities while females are being killed through male-dominated driver errors such as speeding and drink-driving.

It is crucial that females are warned of the higher risks they face with male drivers.   In October 2006, the Health Service Executive published the report “Alcohol in Fatal Road Crashes in Ireland in 2003” by D. Bedford, N. McKeown, A. Vellinga and F. Howell.  It also analysed alcohol fatal crashes in 2003 and disclosed that, of all drivers whose alcohol was a contributory factor, 89.7% were male, with only 10.3% female. The mean Blood Alcohol Concentration for male drivers was 107.0mg/100ml while for female drivers it was 50.7mg/100ml.  This clearly substantiates the RSA’s advice to female passengers to take care and “put the foot down” about unsafe drivers.

3.2.1
Commercial communications shall not support or condone discrimination 
against any person or section of the community, in particular on the basis of 
age, gender, marital status, membership of the Traveller Community, family 
status, sexual orientation, disability, race or religion.

This proves that females are significantly at risk from male drivers on Ireland’s roads.  It would be an act of serious and unfair discrimination against women if these facts and messages were to be concealed from the public.  Women have a right to know of the risks they face from aberrant male driving.  Men have a right to know of the horrifying consequences for girlfriends, wives, mothers and daughters of driving in a dangerous manner.

Therefore, the commercial is totally consistent with the General Advertising Code and is honest, factual and appropriate in dealing with a matter of grave public importance.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant, the advertiser and the broadcaster.  The complaint concerns an advertisement placed by the Road Safety Authority.  In assessing this complaint, the Commission had to have regard to the General Advertising Code and in particular Section 3, protecting the individual & society and offence, harm and human dignity.

The complainant submits that the advertisement is sexist and discriminates against men on the basis of both the content and the fact that all the voice-overs are female.  The Commission noted the content of the advertisement.  On hearing the broadcast, the Commission found that the message was that if a female does not trust a male’s driving, then she should not get into the car as in too many accidents involving male drivers, female passengers are fatally injured.  The advertiser submitted research to the Commission which supports the substantive message of the advertisement.  The facts provide evidence that over two-thirds of female passenger deaths involved a male driver (Road Safety Authority statistics).  Another statistic which was submitted was that 89.5% of drivers responsible for fatal collisions where excessive speed was cited as a contributory factor were male drivers (based on statistics for years 1997 – 2006).  Based on this supporting evidence, the Commission found that the substantive message of the advertisement is factual. 

The complainant submits that the suggestion is that all male drivers are targeted by the message and that the advertisement ignores the dangerous driving by females.  The Commission could not agree with this submission.  The Commission had to consider the purpose of the advertisement.  It is in effect a public safety message.  It is one which is aimed at a particular demographic due to a particular danger identified for that demographic.  The advertisement concentrates on one aspect of road tragedies with the aim of heightening awareness.  The Commission would acknowledge that the message is somewhat negative of male driving.  However, it is based on available statistics.  That the facts are negative cannot determine discrimination and/or sexism.  

Road accidents cause tragedy and untold bereavement and affect peoples’ lives irrevocably.  The message of this advertisement is that women should not get into a car with a male driver they do not trust.  The opening lines of the advertisement are based on the widely accepted perception that women drivers are not as good at driving as their male counterparts.  The script then continues with the statement that ‘In Ireland most female road deaths are caused by male drivers’.  The script concludes with the statements that ‘because in too many collisions, he drives, she dies’.  Given the script and the substantive issue being addressed, the use of all female voice-overs could not determine that the advertisement supported and/or condoned sexism or discrimination.

The Commission would acknowledge that the message is stark.  However, given the statistics it is evidently a factual and an important road safety issue.  It would not be reasonable to infer that the advertisement dismisses female dangerous driving because it focuses on male drivers.  This advertisement addresses one aspect of road safety.  As the context was male driving, there was no justification and/or necessity to refer to female drivers.  Further, at no stage was it evident that the advertisement was tarnishing all male drivers as dangerous as submitted by the complainant.  The closing tagline had to be considered in the context of the entire advertisement.  The message was; if a female driver does not trust the driving of a male driver, she should not get into the car.  The Commission found that the message was intended to heighten awareness of a significant road safety issue.  In the circumstances, it did so in a factual, non-discriminatory and moderate manner.  The complaint was rejected with regard to the General Advertising Code, section 3 protecting the individual & society and offence, harm and human dignity.

back to complaint index
Complaint made by:  Mr. Brendan Hastings                  Ref. No. 403/09 & 404/09
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One & RTÉ Two
	Nine O’Clock News
RTE2 News on Two
	6 July 2009


Complaint Summary:

Mr. Hastings’ complaint is submitted under Section 24(2)(a) objectivity and impartiality in news.  Mr. Hastings states that crime correspondent, Paul Reynolds, was armed with information received from an emergency meeting at Cork’s City Hall by the “Joint Policing Committee” attended by Mr. Joe Galvin City Manager, Cork’s Lord Mayor Cllr. Dara Murphy, members of an Garda Síochána Drug Squad and Chief Supt. Liam Hayes, distinguished personage of the medical profession along with elected council reps.  They were discussing the alarming increase of the usage of narcotics, namely “Heroin”, in the Cork City area.  A young man had died the previous Friday of a suspected heroin overdose, the fourth such death in as few as five week in the Cork City area.  Statistics from the HSE and possible remedies were discussed at this level through proper channels. 

As part of Paul Reynolds report on RTÉ’s News, camera footage was shown of the meeting at Cork City hall with no dialogue.  This was preceded with an interview with Inspector Ger O’Mahoney of the drug squad, who expressed his concerns on the escalating usage of heroin in the greater Cork area in a professional manner.  This interview was followed by another interview with a hospital consultant at the Mercy University Hospital Cork, who also provided information in a professional fashion.  Paul Reynolds then spoke with a drug user on the street outside City Hall who claimed that a “fix” of heroin can be had in ten minutes.  The complainant claims that at this juncture, Paul Reynolds did not have a credible contributor to his presentation.  He further claims that Paul Reynolds takes liberties and names a suburb in Corks Northside, namely Farranree.  A camera shows footage of a street with sport shoes and footballs suspended upon overhead electric cables and this, in street terms, is a calling card for “Drugs for sale”.  Adding to this, Paul Reynolds said that in any public area and green in Farranree, the aftermath of heroin usage is visible e.g. wrappings, spoons etc.  Camera footage then shows a green with the aftermath of bonfire night in Cork on June 23 showing burnt out tyres, settees etc.  Bonfire night in Cork is city-wide in all areas much the same as Halloween night in Dublin.  All bonfire sights in Cork were cleaned up by Cork City Council within one week of bonfire night.  Mr. Hastings states that Paul Reynolds used old camera footage to depict Farranree as a slum.  

Paul Reynolds signed off saying ‘this is Paul Reynolds, RTÉ News, Farranree, Cork’, while standing outside boarded up houses due for demolition in Kilmore Road, Knocknaheeny.  Knocknaheeny is two suburbs from Farranree and more than a mile and a half away.  Farranree is an old established suburb of Cork City, with upwards of one thousand households.  This news report was not fair to this area as it was singled out as the main place in Cork to purchase and consume heroin.  In fact, heroin is endemic throughout Cork City and it is also unfair to label an entire area as deviant.  Mr. Hastings claims Paul Reynolds took licence to embellish a real problem and only provided sensationalist reporting.  This is not proper journalism and can only be described as irresponsible and shameful from the national broadcaster.  

Station’s Response:

RTÉ states that the report was introduced in studio in the following manner:

There has been a dramatic increase in heroin abuse in Cork with more addicts seeking treatment and dealers being convicted.  From 77 in 2006 the number of seizures almost doubled to 159 last year.  Our Crime Correspondent Paul Reynolds reports from Cork on a problem the Gardaí, the HSE and the communities affected say is getting worse.

Paul Reynolds report followed.  It opened with Mr Reynolds saying:

Monday morning in Farranree, one of the more disadvantaged areas of Cork City, the evidence of heroin abuse is all around.  The runners and footballs dangle on the wires, the signal that heroin is for sale here, scorched tinfoil litters the green areas, discarded after it has been used to smoke the drug.  Boarded up and abandoned houses provide cover for dealers and addicts. 

An interview with “Evelyn”, captioned as a recovering heroin addict, followed in which she described how easy it was to get heroin in Cork.

Then Paul Reynolds continued his narration:

Over the past five years heroin has become a serious problem in Cork and according to the HSE, the Gardaí and the community, the addicts, their families the problem is getting worse.  The attendant problems of criminality, addiction and social decay are all too apparent. 

An interview with Dr. Chris Luke of Cork University Hospital followed in which he stated that he was seeing a big increase in heroin addiction.

Paul Reynolds then stated:

These are just two examples of heroin the Cork Division of the Drugs Unit has taken off the streets, a bag worth €50,000 for which three people were convicted, one sentenced to ten years and a €25 street deal known as a Q, enough for one hit.  In the last year the number caught supplying heroin in Cork has doubled, the number caught in possession is up over 125%.

An interview with Inspector Ger O’Mahony of the Cork Divisional Drugs Unit followed in which he described how addicts were getting drugs in Dublin and then distributing them in Cork.

The narrative continued:

The heroin problem in Cork has now been officially recognised.  Today a special meeting of the Joint Policing Committee to discuss the drugs problem was held in City Hall.  Public representatives, the Gardaí, those who work in addiction treatment and the HSE all now accept that a multi-agency approach is needed to tackle it.

The report then concluded with the reporter in vision saying: 

Heroin in Dublin has been responsible for the devastation of communities and the deaths of hundreds of people, mainly young people. There’s a real fear here if the problem isn’t tackled now through policing and effective treatment then heroin will do in Cork exactly what it has already done in many parts of Dublin.  Paul Reynolds Farranree, Cork.

After the report was broadcast the complainant, Brendan Hastings, telephoned the Newsroom in RTÉ pointing out that some of the images shown in the report were recorded in Knocknaheeny, not Farranree.  Both are districts of North Cork City and are close to each other.  Paul Reynolds rang Mr. Hastings and said he had an amiable chat with him in which Mr. Reynolds apologised for stating that the boarded up houses were in Farranree rather than in Knocknaheeny.  Mr. Reynolds stated that the report had been filmed in both Knocknaheeny and Farranree and that both showed evidence of heroin usage. 

Mr. Hastings questions why no “dialogue” from the Joint Policing Committee was broadcast.  By agreement with the Committee, only images of the meeting could be broadcast.  However, there was a separate interview in the report with Inspector Ger O’Mahony and Dr. Chris Luke, both of whom outlined the problems which had been raised at the Joint Policing Committee.

Mr. Hastings claims in his complaint At this juncture Paul does not have a credible contributor to his presentation.  RTÉ believes this assertion by Mr. Hastings is simply wrong.  There is a serious heroin problem emerging in Cork City and both the interviewees featured in the report and the images broadcast confirmed this. 

Mr. Hastings then makes a point about bonfire night in Cork.  The images showed prescription drugs packages, sterile water bottles and scorched tinfoil used in heroin consumption.  The fact that there had been bonfires has nothing to do with the images broadcast. 

He then accused the reporter of using old images to depict Farranree as a slum.  All the images used in the report were filmed on the day in which the report was made and broadcast. 

Mr. Hastings final point is that the piece-to-camera by the reporter was signed off by Mr. Reynolds saying that he was in Farranree, whereas in fact he was in Knocknaheeny.  Mr. Reynolds has acknowledged that he made a mistake at this point and the recording for the concluding part of the report had taken place in Knocknaheeny.  However, the problem of heroin addiction is common to many parts of Cork City and there was no suggestion whatsoever in the report that the problem was confined to any one part of the City.  Mr. Hastings claims that the report was unfair to label an entire area as deviant.  RTÉ does not accept that the report did this.

The report that has led to Mr. Hastings’ complaint was the first of a two part report.  The first part was broadcast on 6 July, the second part on the following day, 7 July.  In the latter report Mr. Reynolds interviewed the Russell family in Cork, whose son, Kenneth, had died of a suspected heroin overdose.  This report provided information on the number of young people who had died in Cork as a result of drug overdosing.  It included an interview with Dr. Declan O’Brien of the Arbour House Treatment Centre in Cork City in which Dr. O’Brien provided an overview of the drug addiction problem in Cork today.  This latter report included a piece-to-camera by Mr. Reynolds from derelict playing fields in Knocknaheeny.

Finally, it is RTÉ’s view that Mr. Hastings has produced no evidence of any lack of impartiality, objectivity or fairness in the reports.  The one inaccuracy in the report (the location of the piece-to-camera in the first report) is immaterial and did not impact to any significant degree on the accuracy of the report broadcast on 6 July.
Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcasts, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a report on the increase in drug usage in the Cork area.  In assessing the complaint, the Commission had to have regard to the treatment of the subject matter; was it fair, objective and impartial.

The context of the report was an emergency meeting held that day in Cork City by a Joint Policing Committee about the significant increase in the usage of drugs in the area.  On viewing the report, the Commission noted that it was factually based and included contributions from a doctor, a Garda Inspector and drug addicts.  The complainant submits that the drug addict contributors were not credible.  However, this suggestion was not substantiated.  Further, in a report on drug addiction, one could expect contributions from addicts.  That they are addicts is not sufficient to determine that their contributions are not credible.

The complainant submits that the presenter took liberties in the report and in naming a specific area, Farranree.  The Commission noted that the area was mentioned in the context of a disadvantaged area.  Further, the broadcaster submits that all the footage used in the report had been filmed that day.  On viewing the footage, it was clear that there was evidence of drug usage.  The reporter narrated the footage in a factual and non-sensationalist manner.  In the opinion of the Commission, there was no evidence of any material used with the intent to depict the area as a slum as submitted by the complainant.

The Commission noted that the broadcaster has acknowledged that in the closing footage, a mistake was made with a visual.  On viewing the broadcast, the Commission was of the view that the error did not affect the substantive issue of the report.  Both Farranree and Knocknaheeny are recognised disadvantaged areas.  It is also widely recognised that disadvantaged areas can be more adversely affected by drug abuse than affluent areas.  The report reflected this fact in a factual and professional manner.  The Commission found that there was no evidence in the report of the reporter taking liberties and/or labelling any area as deviant.  The Commission would concur with the submission of the broadcaster; the footage of both areas showed evidence of drug usage.  Further, it was clearly stated in the report that the drug problem is City wide.

On viewing the report, the Commission was of the opinion that the presentation was at all times factual and professional.  The excerpts from the report as submitted by the broadcaster (see Broadcaster’s Response section) clearly show that the report was about Cork City.  The references to two particular areas were based on the factual evidence caught on film by the programme-makers of drug usage.  The Commission found that the report was not sensationalist, nor would it be reasonable to make such an inference.  In the Commission’s view, there was no evidence of editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a) fairness, objectivity and impartiality.
�
Complaints Decisions 2 September 2009�
�









BCC Complaint Decisions, 2 September 2009

46/46

