[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Paul Doogan                                  Ref. No.154/07
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	6.01 News 
	9 May 2007


Complaint Summary:

Mr. Doogan’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(impartiality), refers to a report on the 6.01 News on the controversy surrounding the “Miss D case”.  The presenter Bryan Dobson reported on this item and made reference to the protestors who were outside the courthouse.  Mr. Dobson stated one group of protestors were “anti-abortion activists” and that another was “pro-choice”.

The complainant states that if one side is called “anti-abortion” then the other side should be “pro-abortion”.  He further states if the report was going to refer to those in favour of abortion as “pro-choice”, it should at least call those in favour of protecting the unborn child as “pro-life”.  Mr. Doogan states that the use of language in sensitive issues such as abortion is very important and can manipulate debate.  

Mr. Doogan states that he is very disappointed with the language used and gravely offended. 

Station’s Response: 

RTÉ state that Mr. Doogan’s complaint is based on a single question which the programme presenter, Mr. Bryan Dobson put to RTÉ’s legal Affairs Correspondent, Ms. Orla O’Donnell.  RTÉ strenuously denies that there was a breach of impartiality in the programme.

Bryan Dobson asked Ms. O’Donnell, “the case was followed closely by pro-choice and anti-abortion groups.  What was the reaction afterwards?”   It is RTÉ’s view that the choice of terms was entirely neutral and that Mr. Dobson did not attribute any editorial meaning in his choice of terms.  This was not a scripted piece but a live interview with the questions occurring spontaneously.   It is RTÉ’s view that the report was entirely impartial and that there was no intended editorial significance in the presenters choice of terms.

RTÉ would agree with the complainant on the fact that the ‘choice in respect of emotive issues is key and can manipulate debate’.  However, RTÉ disagrees with his interpretation of the terms used by the presenter.  RTÉ submits that the terms chosen were appropriate and did not display any bias or lack of impartiality.    

Decision of the Commission:  
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The item in question was a news report on a High Court decision on a case known as the Miss D case.  The Commission noted that it was a factual report, the main substance of which was informing the viewer of the ruling of Mr. Justice McKechnie that day.  The report was approximately 3½  minutes in length, a large part of which was a live report from outside the High Court.  It was during this live report that the news reader, Mr. Dobson, posed the question to the news reporter, Ms. O’Donnell: -  

‘The case was followed closely both by pro-choice and anti-abortion groups.  What was the re-action afterwards?’

The Commission noted that the complainant submits that the word ‘activists’ was used for one particular group.  There was no such reference in the question.  On viewing this broadcast, the Commission was of the opinion that the news reporter asked a factual question to elicit information on what happened in and around the High Court that day.  The Commission would acknowledge that abortion is a sensitive issue.  However, the Commission could not find partiality towards any particular group in this report.  The report dealt with the subject matter objectively and in a respectful manner.  There was no evidence of bias in this broadcast.  The complaint was rejected with reference to Section 24(2)(a)(impartiality).   

BCC Complaint Decisions, September 2007

1/2

[image: image1.jpg]