[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:   Mr. Stephen McCullen                        Ref. No.     157/07
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ  One
	The Late Late  Show
	18 May 2007


Complaint Summary:

Mr. McCullen’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(impartiality), refers to a panel discussion on the then forthcoming General Election on the The Late Late Show. 

The complainant states that the panel was biased in favour of Fianna Fáil and lacked any level of impartiality.  Two-thirds of the panel called for a vote in favour of Fianna Fáil, 5 or 6 days before a general election. The three commentators selected by RTÉ did not represent political balance at an important juncture in an election campaign.  The complainant believes it is especially important that during a light entertainment programme, where people may not be as politically alert as they were watching something other than current affairs,  that any panel should have a balanced representation of the broad views of the Irish population.  The panel member who spoke in favour of the opposition could be said to be more pro-Labour than anything else.  This, therefore, can hardly be described as balanced.

Mr. McCullen further states that this was a blatant attempt to interfere with the democratic process by the state broadcaster, which is funded by licence payers, who hold divergent views.  He believes it is not acceptable to broadcast such a biased and clearly unrepresentative programme at such a sensitive time.   RTÉ therefore failed to demonstrate impartiality.

Station’s Response: 

RTÉ state that the production team responsible for The Late Late Show decided that viewers might enjoy a discussion about how the election campaign was going.  They sought controversial and outspoken commentators and invited onto the programme Eoghan Harris, journalist for The Sunday Independent, John Waters, journalist for Irish Times and Eamonn Dunphy columnist and presenter.   All the men are well known for holding strong and frequently idiosyncratic views.  None could be characterised as holding consistent political views that might favour a particular political party.

The debate on The Late Late Show was a tiny part of RTÉ’s election coverage.  What was broadcast was a 25 minute discussion which was chaired in a completely impartial manner by the programme presenter.  Each contributor expressed his own views about how the campaign was going.  RTÉ believe that its election programming was impeccably fair.  The station put in place extensive measures to ensure that its coverage was balanced and fair.  Amongst the measures put in place was a mechanism to allow political parties to make representations to RTÉ if they felt that the programming was not balanced.  Following the programme RTÉ received no representations from any political party to suggest that the programme had disadvantaged them.

RTÉ rejects Mr. McCullen’s claim of a ‘blatant attempt to interfere with the democratic process by a state broadcaster’.  No attempt was made to influence how the electorate voted in the general election.  RTÉ also object to the term “state broadcaster” which implies that the state controls the station which is not the case.  The Government has no involvement in RTÉ’s editorial processes.

The panel discussion was simply a tangential item offering, as described in the opening to the item, ‘a take on the election so far’ from three controversial commentators.  When looked at as part of the huge range and volume of election programming broadcast by RTÉ, it is clear that the broadcast cannot be ascribed the importance and influence which the complainant claims. 

Decision of the Commission:  
The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  In this particular broadcast of the Late Late Show three guests discussed the general election.  In introducing the item, the presenter stated, ‘So to give you their take on the campaign so far I want to welcome please Eoghan Harris, Eamonn Dunphy and John Waters.  You’re very welcome.  You’ve already been described as three grumpy old men, so lets go there....’.  The presenter proceeded to ask each guest what was their highlight or memorable moment of the campaign thus far.  Mr. Harris said his was a low-light; the Irish media campaign to downgrade the Taoiseach.  Mr. Gormley’s confrontation with Mr. McDowell in Ranelagh was Mr. Dunphy’s highlight, while Mr. Waters thought the campaign to be dull.  The guests then subsequently discussed the parties and how they intended to vote.  Towards the end of the discussion, the presenter asked all three how they viewed the Green Party and Sinn Féin.

In assessing this complaint, the Commission had regard to the broadcast material only.  The references to the journalistic work of two of the guests are not relevant to the complaint.  The Commission can only consider broadcast content.

The Commission noted that in the course of the discussion, the guests were allowed to express their views.  However, their views were challenged either by the presenter and/or the other guests.  All three guests are strong characters and are well known as commentators who are not afraid to express their own opinions.  For example, when Mr. Harris stated that the Irish media were running a ‘squalid and sordid mean mouthed campaign’ the presenter gave the example of a situation where George Bush batted for Tony Blair against the English media and asked ‘your home media has a right to go at you?’    He also asked Mr. Harris, ‘Eamonn has pointed out the failures of this government to deliver on certain things, schools for children for example.  Isn’t it an obscenity that 100 kids can’t get a school close to where they live?’   Included in Mr. Waters opinion was that ‘this government has failed to exploit the moment of the last decade undoubtedly, but the opposition have not persuaded anybody that they have a better idea....’

The Commission was of the view, that the programme content, when taken in context, was fair and balanced.  Given the panel format, guests proffered both their own views and opinions, yet also disagreed with and challenged the views and opinions expressed by others.  The presenter also posed questions to elicit information and to challenge opinion in an impartial manner.  This discussion was highly unlikely to influence how a member of the public would vote in the forthcoming election in any substantial way.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(impartiality).
BCC Complaint Decisions, September 2007

1/2

[image: image1.jpg]