[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Brendan Price   Ref: 103/05
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTE TV 1
	News bulletins
	4 Jun 2005


Complaint Summary:

Mr. Price’s complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) refers to successive news reports on the outcome of the French Referendum.  Mr. Price states RTÉ broadcast the result as a “crisis” – “E.U engulfed in Crisis” when in fact it was a triumph for democracy and the E.U.  The crisis was for the politicians and media who, Mr. Price claims, persistently and consistently got it wrong and engaged in news management in an effort to make their preferred outcome self-fulfilling.  The EU, he states, is not in crisis – there are minor adjustments on money markets – no crisis.  Mr. Price claims RTÉ did not just get it wrong but continued to deliberately misrepresent events and influence events.  If presenters and broadcasters present such political position as they also do continuously, it is then RTÉ Authority policy.  In their coverage of the French Referendum, European Constitution and outcomes, RTÉ is guilty of news management and absences of impartiality. 

Station’s Response:

RTÉ in their response state that Mr. Price based his argument on the use of the word “crisis”.  RTÉ did use the word “crisis” in its reporting for the simple reason that the rejection of the European Constitution is a crisis for leaders of all the 25 EU states who campaigned for a "yes" vote and for those working in the EU Commission.  At all times when RTÉ journalists used the word “crisis” they were simply saying that the outcome was regarded as a crisis by those favouring the acceptance by the people of the constitution.  Furthermore Mr. Price appears to be juxtaposing “crisis” and “triumph of democracy”.  RTÉ News did not juxtapose the two.  The outcome in France and Holland could be interpreted as both a crisis and a triumph of democracy and there is nothing inconsistent in this.  RTÉ does not accept that it infringed obligations in regard to impartiality in its coverage of this item and rejects Mr. Price’s complaint.

Commission’s Decision:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Price.  The Commission was of the view that this broadcast did not infringe the impartiality regulation.  This news item reported on the rejection by the French people of the proposed European Constitution.  RTÉ reported on the outcome of the vote in a fair and balanced manner with no evidence of editorial bias.  The outcome of the French election had, and has, major implications for the EU and this report simply reflected this fact.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, September 2005

1/1

[image: image1.jpg]