[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Mr. Con Doherty   Ref: 92/05
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTE TV1
	'Prime Time'
	16 May 2005


Complaint Summary:

Mr. Doherty’s complaint under Section 24(2)(a)(impartiality) of the Broadcasting Act 2001, refers to a programme on domestic violence against women.  Mr. Doherty believes this programme lacked balance as it only dealt with violence against women and not against men.  He cites the cases against various women involved in violence against men and claims RTÉ censored the phenomenon of wholesale female violence.  Mr. Doherty states that by dealing only with cases of domestic violence against women, RTÉ portrayed women as the only victims and failed to achieve balance by showing the effect of domestic violence against men. 

Station’s Response:
RTÉ in their response state that the programme featured the experiences of women who had suffered physical violence from their husbands and partners. RTÉ does not accept that in order for the programme to be balanced it was necessary to include examples of domestic violence where the victims were male.  Following extensive consultation which suggested that in the majority of cases where domestic violence occurs, the perpetrator is male, the editorial team took the decision to confine this programme to female victims.  It simply high-lighted the experience of women in such situations.  

Commission’s Decision:

The Broadcasting Complaints Commission rejected the complaint made by Mr. Doherty.  The Commission was of the view that RTÉ did not infringe the impartiality regulation.  This 'Prime Time' broadcast explored the issue of physical violence against women.  Dealing with such an issue in a programme is a legitimate editorial decision for a broadcaster to make.  Of interest to the Commission is that the broadcast is impartial.  In the opinion of the Commission, the issues were discussed and explored in an informative and objective manner.  There was no evidence of partiality or editorial bias in this broadcast.  The complaint was rejected.

BCC Complaint Decisions, September 2005

1/1

[image: image1.jpg]