[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by: Ms. Yasmin Barry 


Ref. No. 133/06
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	City Channel
	Sex TV
	4 June 2006


Complaint Summary:

Ms. Barry's complaint, submitted under Section 24(2)(b)(taste & decency) of the Broadcasting Act 2001, relates to sexual content in a programme broadcast at midnight on 5 June 2006.  She states that she is a mother of 2 girls and while she does not consider herself to be particularly closed minded or conservative she did think that this programme could be construed to sexualise young girls and in doing so justify paedophiles' perceptions of young girls.  This broadcast included the photograph of two naked children.  The gist of the programme seemed to be about young children touching themselves and a mother saying that she showed her daughter where the clitoris was.  The children were 3 and 4 years old.  The camera then zoomed in on the female genitalia.  She felt very sick by the nature of this programme, and felt it was simply encouraging the sexualisation of young children in a bizarre fashion.

The complainant states she has no choice about seeing this channel because it is shown by NTL in the corner of their tv guide screen.  This is not something that she has requested.

Station’s Response:
City Channel state that the programme in question is a sex relationships series, Sex TV.  It features items concerning relationships, erotica, sex and entertainment and presents them in a non-gratuitous and non-explicit manner.  The aim of the programme is to take popular sexual and non-sexual themes and make them available to a mainstream audience.  The series has been transmitted on City Channel since the service began broadcasting in October 2005.  The station has never received a complaint from the BCC about this or any of their programme output.  

The broadcaster further submits that the programme has never been broadcast in a pre-watershed slot and the programme is only transmitted after midnight to avoid any possible exposure to an underage or young audience.  Sex TV carries a specific graphically written warning about its content at the top of the programme which reads:

'the following programme contains mature themes, nudity, coarse language and explicit discussion of sexuality.  Viewer discretion is advised.'

The statement as read is also voiced-over.  The programme has never been transmitted on City Channel without this written and aural warning.

In the specific episode in question, entitled 'Avoiding the big talk', the issue of introducing sex education into the family environment was discussed and focussed mainly on the perspective of mothers and their daughters.  The programme featured educational experts and consultants as well as parents of young children.  The item offered differing views of the manner in which, and timing when, sex education should be introduced into a family environment.  The item discussed the need to be 'open and honest' with children and evaluates the concept of 'shame' about sex education with 'openness'.

The item was not presented in a gratuitous or explicit manner at any point but some of the references to female/child genitalia could be construed as somewhat unusual were they not placed in the context in which they appeared in the programme.  Some diagrammatic representations of the female reproductive organs were seen during the item but these were text-book representations and not photographs, nor were they presented in an inappropriate or sexual manner.

There was reference to 'touching' at an early stage of development and these and other references to the 'clitoris' were seen in the context of one interviewee discussing the fact that children can have sexual feelings at an early stage.  The interviewee also stressed that children should not feel 'ashamed' of these feelings.

In summary, having examined the item in detail and in the context in which it was broadcast City Channel contend that the complaint is unwarranted for the following reasons;

1. the programme is observational/educational/anthropological in concept and nature and does not set out to gratuitously present its topics in a sexual manner.

2. the programme was transmitted at a 'safe time with all due care and attention towards a possible underage audience.  All other transmissions of the programme series have been post-watershed.

3. adequate visual warning was given about the content of the programme.

4. the programme was not offensive in nature.

Decision of the Commission:  

The Commission considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The section of the programme on which this complaint is based was entitled 'Avoiding the big talk; raising sexually healthy children'.  The programme explored the opinions of two Sex Educators, a number of mothers and a father on what they believed was the way to raise sexually healthy children.  The discussion included a mother telling how open she was with her daughter about sexuality.  She also said that she showed her daughter at a very early age where the clitoris was.  The tone of the programme was at all times serious and responsible.  It was a factual exploration of how parents might approach the sexual education of their children from an early age.  There was no evidence of gratuitous comments.  The manner in which graphic images and photographs were used during the item was also non-gratuitous.  A few of the interviewees spoke about the fact that they use accurate names for body parts and believe such practice, as opposed to pet names, was a positive message to a child about their sexuality, their body.  

This broadcast item discussed in an educational and factual manner, the issue of child sexual education.  It was simply concerned with sexual education, which the programme clearly stated was 'a lifelong learning process…, that’s broader than just about the sex act.  Its about sexual orientation and its making sure that you know the basics of how your body functions and reproductive health'.  The tone of, and the treatment of the subject matter, in the discussion was never gratuitous or sensationalist.  

The Commission also noted the time of the broadcast: midnight.  This is well after the 9 pm watershed and a time when children are unlikely to be in the audience.  Given the educational nature of the discussion, and the serious tone and treatment of the subject matter, coupled with the time of broadcast, this complaint was unlikely to cause widespread offence.  The Commission noted that the complainant came across the programme on the NTL menu page.  The responsible nature of the content and the scheduling decision of the broadcaster, ensured this broadcast was within acceptable standards irrespective of this fact.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(b)(taste & decency) of the Broadcasting Act, 2001.

BCC Complaint Decisions, Sept 2006

1/3

[image: image1.jpg]