[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Cllr. Gerry Breen                                  Ref. No. 224/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Marian Finucane Show
	25 May 2008


Complaint Summary:

Cllr. Breen’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001, refers to an interview with property developer Mr. Bernard McNamara.  Cllr. Breen states that Mr. McNamara had at least 10 – 15 minutes of unchallenged assertions about the collapse of 5 Public Private Partnership Projects.  His company was involved in these projects with Dublin City Council.  The complainant states that there was no attempt to have the other side to his comments.  Finbarr Flood did make a side comment towards the end of the piece.  Cllr. Breen queries whether Dublin City Council was invited on the programme to ensure balance.  He further states that another of Mr. McNamara’s businesses, the Shelbourne Hotel and the Parknasilla Hotel Group are sponsors of the ‘Marian Finucane’ progamme.  Surely this runs contrary to impartiality in news and current affairs and raises questions about codes of standards.

Station’s Response:

RTÉ addresses Cllr. Breen’s query regarding sponsorship of this programme and states that the rules pertaining to sponsorship state:

7.5 News, current affairs and religious programmes shall not be sponsored on television

    7.6 News programmes shall not be sponsored on radio

The ‘Marian Finucane’ programme is a radio programme which can be characterised as a mixture of features and current affairs and therefore can be sponsored.  Furthermore, there is an absolute prohibition in RTÉ that there cannot be any editorial influence by sponsors of the programmes they sponsor.  Sponsorship arrangements are negotiated by RTÉ Sales; programme production teams play no part whatsoever in these negotiations and are kept at all times away from the process.  The production team responsible for this programme was not influenced in any way by any sponsorship arrangements which are in place for the programme.

The interview with Mr. McNamara took place because there had been much comment about his withdrawal from public private partnership projects during the previous weeks.  The production team believed listeners would be interested in learning who exactly Mr. McNamara was and to hear his explanations for his withdrawal from these partnership schemes.  The programme presenter expressed no views of her own and remained objective and impartial throughout. 

Radio current affairs and features can cover a current issue by either individual interviews or debates.  Both are legitimate means of progressing the audience’s knowledge and understanding of topical issues.  In the case of Mr. McNamara’s interview on this programme, Dublin City Council’s view of the collapse of the partnership projects had been well covered during the course of the previous week in all the newspapers and broadcast channels.  While coverage had concentrated on Mr. McNamara’s withdrawal from the regeneration schemes at the beginning of the  preceding week, by the weekend it had moved on to quite personal articles about Mr. McNamara including profiles of the man himself.  What was missing from the coverage was Mr. McNamara’s viewpoint.

Under the 1976 Broadcasting Act, RTÉ is permitted to achieve balance in a number of related programmes.  RTÉ requests that the Commission take account of the fact that in a developing story, a range of different programmes provides coverage and the audience’s understanding results from a range of programmes rather than one individual programme.  By the time Mr. McNamara was on the ‘Marian Finucane’ programme the story had been covered on RTÉ Radio 1 by ‘Morning Ireland’, the ‘News at One’ and the ‘Drivetime’ programmes.  In these programmes the Dublin City Council’s position had been clearly stated.  The balance that was required was the viewpoint of Mr. McNamara.

In addition RTÉ believes that Councillor Breen’s criticism of the programme ignores the fact that Finbarr Flood, Chairman of the public private partnership project at St. Michael’s Inchicore in Dublin, was on the same programme as Mr. McNamara and was able to express his views about the possible collapse of the project.

RTÉ’s view is that the programme itself was impartial, objective and fair and that account should be taken of various other reportage of the issue of the public private partnership programmes that had been broadcast during the previous five days on RTÉ.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns a discussion about a number of Public Private Partnership schemes that were experiencing difficulties.  The Commission noted the introduction to the discussion by the presenter:

‘Well I suppose it is fair to say that the biggest coverage in the papers today, I think it is fair to say, goes to what has happened about the Public Private Partnerships in the housing sector and indeed, on most specifically Bernard McNamara, which I presume doesn’t over thrill him.  But nonetheless there it is in the front page on some stories, big long features in other stories, also the editorial of the Sunday Tribune.  Bernard McNamara good morning to you.’ 
It is common practice for the media to report on, and explore, matters as they unfold.  The Public Private Partnership (PPP) housing schemes were the subject of huge public and media discourse at that time.  The discussion in this particular broadcast dealt with this unfolding major story.  Further, as is practice on the ‘Marian Finucane’ show references were made to the major articles on the topic in the Sunday Newspapers that day.  The presenter used the written material to question Mr. McNamara and to seek his side of what was being reported about him at that time.  A broadcaster independently chooses how to cover the subject matter of its programming.  What is important to the Commission is that it does so within the requirements of the relevant broadcasting legislation.

In this particular broadcast, the programme-makers decided to look at the Public Private Partnership schemes from the perspective of the main private contractor who was under intense media and public scrutiny, Mr. Bernard McNamara.  In the introduction to the discussion, the presenter clearly identified her guest and the viewer was aware from the start who Mr. McNamara was.  In the subsequent discussion, the Commission noted that contrary to the complainant’s submission the presenter did challenge the opinions and views expressed by Mr. McNamara.  She questioned him on a number of occasions.  This included asking him to explain why ‘he had pulled out of five PPPs’ and when he explained the delay that planning permission process can cause, she asked him concerning a specific scheme, ‘if there was planning permission three years ago, what was the delay?’.   

On hearing the broadcast, it was evident that the presenter asked questions to elicit information on the PPP schemes.  The presenter facilitated a fair and balanced discussion, one in which the subject matter was treated fairly.  Further, the panel members for the programme that day included Finbarr Flood a Chairman of one of the PPP schemes.  The presenter permitted him to respond to issues raised by Mr. McNamara.  The presenter also asked the other panel members for their opinions on the matter.  David McWilliams suggested that the under-bidders should be brought in to get the projects completed.

The issue of sponsorship could not determine partiality as submitted by the complainant.  The issue of PPPs was a major running news story at that time and the ‘Marian Finucane’ show was entitled to discuss the matter.  The presenter conducted a professional and fair discussion, one in which the main participant was given the opportunity to express his views.  These views were challenged by the presenter.  Further, they were responded to and challenged by other panel members.  

The presenter ensured that the subject matter was treated fairly.  Given the context of the discussion coupled with the fair and even-handed presentation, the fact that a representative from Dublin City Council was not on the programme could not determine bias.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001.

BCC Complaint Decisions, Sep 2008

2/3

[image: image1.jpg]