[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Barry Ahern                                      Ref. No. 233/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ One
	Six One News
	19 June 2008


Complaint Summary:

Mr. Ahern’s complaint, submitted under Section 24(2)(d)(Code of Programme Standards - 3.5.2, factual programming - undue distress or offence) of the Broadcasting Act 2001, refers to the reporting of two serious criminal offences at a time of day when children of all ages could be watching.  The complaint concerns the vivid and explicit manner of the report.  

The first case concerned the abuse of a 15 year old girl, who was offered alcohol by a family friend who ‘engaged in sexual activity’ with her.  The second report concerned the murder of a father in front of his children.  Mr. Ahern states that while he fully empathises with the distress of the mother in this case and commends RTÉ for giving her a voice, the report could add to young children’s anxiety levels.  The complainant states that he has no objection to such cases being reported in detail after 9pm.  Mr. Ahern believes a certain element of ‘tabloidisation’ is creeping into the reporting of such cases.  He also believes it raises the theme of desensitisation to violence to which all of us can be subjected to and states this could be doubly so in the case of children.

Station’s Response:

RTÉ states that the ‘Six One News’ is primarily aimed at an adult audience.  The editorial team responsible for this news programme are aware that a small percentage of the audience is under 15 years. The average percentage of the audience for this news slot, aged less than 15 years, is 5%.  The editorial team take account of this in the manner in which reports are made.  This does not, however, mean that the News is sanitised.  What it means is that the language and imagery used at 6pm in news reports reflects RTÉ’s concern that any children watching the news will not be disturbed by what they see and hear.  

The first example cited by Mr. Ahern is a report of a court case in which a man was sentenced to two years in prison for the sexual assault of a daughter of acquaintances who was celebrating the completion of her Junior Certificate examinations.  The convicted man plied the girl with alcohol and videotaped his assault.  The report only used images from the court; the language was carefully chosen to avoid being too graphic or descriptive.  RTÉ believes the report was appropriate for broadcast pre-watershed.  RTÉ state that it can empathise with Mr. Ahern’s concerns about protecting children, but believe that children cannot be shielded from reality and that carefully edited reports about criminal activity are in the public interest.

The second report refers to an account of the conviction for murder of two brothers who assaulted and kicked to death a father of six, having pursued him after an altercation. The report again only included images from the court.  It included interviews with the distraught wife of the murder victim and the Garda responsible for securing the conviction.  As with the previous example, the description of the murder was not too graphic or descriptive.  The imagery was restrained and carefully chosen.  RTÉ believes that the report took account of the possibility of children viewing whilst at the same time imparting all the relevant information which an adult audience required to understand the nature of the crime and the conviction of the accused.

It is RTÉ’s view that it took account of the Code of the Programme Standards and that what was broadcast was in the public interest.  It took account of the interests of any young viewer.  The danger of any greater degree of sanitising of news is that the truth will be distorted.  RTÉ news is carefully crafted to be accurate and thoughtful and at the same time sensitive to the needs of the audience.  

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns two news reports during the ‘Six One News’.  In assessing the complaint, the Commission had to take into account that ‘factual programming shall not contain material that could reasonably be expected to cause undue distress or offence unless it is editorially justified and in the public interest’.

On viewing the broadcast, the Commission was of the opinion that the content of both reports was factual and presented in a professional and matter-of-fact manner.  The ‘Six One News’ is recognised as one of the main news bulletins on RTÉ One and regular viewers would expect the main stories of the day to be covered.  The basis of the two reports complained of were the Court sentences handed down for two particular crimes that day.  One referred to the sexual assault and exploitation of a teenage girl and the other, to two brothers who murdered a father of six.  The Commission would acknowledge that both issues are grave and unpleasant.  However, sexual exploitation and murder are part of everyday life and news reports reflect and inform the public about such matters.  Therefore, the inclusion of the reports in this news broadcast was editorially justified.  The Commission also noted that the reports informed the viewer of the crimes in a moderate and factual manner.  There was no explicit content as submitted by the complainant.  The detail given of both cases was suitably moderate for broadcast during the ‘Six One News’.  Further, such information is in the public interest.

Given the context in which the content was broadcast – being news reports in the course of the ‘Six One News’, the moderate content of the reports and the public interest in the matters, the Commission determined that the reports were within acceptable standards.  The complaint was rejected with regard to the Code of Programme Standards – section 3.5.2 factual programming. 
BCC Complaint Decisions, Sep 2008

1/2

[image: image1.jpg]