[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Martin Mulroy                                       Ref. No. 242/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	RTÉ Radio 1
	Saturday View
	7 June 2008


Complaint Summary:

Mr. Mulroy’s complaint, submitted under Section 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs) of the Broadcasting Act 2001, refers to the introduction given by Rodney Rice on the Lisbon Treaty and the interview that followed on ‘Saturday View’. 

Mr. Mulroy states that Rodney Rice’s introduction was unfair to those campaigning on the No side of the debate.  He described the No lobby in an unflattering way.  He had two high profile speakers on the Yes side (Micheál Martin and Enda Kenny) and on the No side two less well known people.  When the discussion began, Mr. Rice gave more air-time to the Yes side and did not challenge the Yes speakers as much as he should have.  He also interrupted the No side speakers more often.  The show was not fair to both sides of the argument.  It was not impartial.

Station’s Response:

RTÉ states that the programme was broadcast in the week before the Referendum on the Lisbon Treaty.  There were two representatives advocating a Yes vote, Micheál Martin, T.D. of Fianna Fáil and Enda Kenny, T.D. of Fine Gael and two advocating a No vote, Aengus O’Snodaigh, T.D. of Sinn Féin and Andy Storey of AFRI (Action from Ireland).  

The programme opened with the presenter giving his assessment of the campaign to date.  He outlined how almost all the political parties, trade unions and farmers’ groups were advocating a Yes vote and yet, according to an Irish Times opinion poll, the Referendum was likely to be defeated.  He gave an outline of the range of groups that constituted the No side, including the fact that some of the claims being made on the No side were based on mythology.  Mr. Mulroy describes this introduction as unfair to the No side.  It is RTÉ’s view that the introduction was impartial and objective and displayed no bias.

RTÉ further states that Rodney Rice conducted the debate in an impartial manner, putting a range of searching questions to both sides and bringing order to the competing voices seeking to make their points.  The amount of time given to each side was broadly equal; the independent tone adopted by Mr. Rice was also fair to both sides.  The debate lasted almost one hour.  It ended with each speaker being given the opportunity to summarise his position.  It is RTÉ’s view that the programme was impartial and fair and provided listeners with an opportunity to hear both sides discuss the issues in a debate, which was conducted in a balanced manner.

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcast, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns the introduction to a discussion and the subsequent discussion, on the pending Referendum on the Lisbon Treaty.  The Commission noted that both the No vote and the Yes vote were represented on the panel; two from each side.  That the complainant takes issue with those representing the No side could not determine the bias or otherwise of the programme.  What is important to the Commission is the discussion itself and how it was conducted.  With regard to the introduction, the Commission was of the view that the presenter informed the listener of the various sides to the debate.  It was evident that the content was based on information that was in the public domain.  The Commission was of the view that the content was reasonable given the information in the public domain and also, it reflected the arguments proffered by both sides.  It was factual and could not determine that the broadcast was biased.

On hearing the broadcast, the Commission was of the opinion that both sides of the argument were given a fair hearing.  Each side was given a reasonable opportunity to express opinion and to address issues raised by others.  The Commission was of the view that at no stage in the broadcast was it evident that the presenter treated any participant unfairly.  Also, fairness and objectivity are not about ‘equal’ allocation of time.  What is important is that each side was afforded the opportunity to get their points across.  In this broadcast, each participant was given ample time to express their views and to respond to points raised by others.

The presenter facilitated a robust and fair discussion with ample time afforded to each participant to express their opinions.  There was also no evidence of unfair or un-equal treatment of any of the participants to the programme as submitted by the complainant.  The complaint was rejected with regard to Section 24(2)(a)(fairness, objectivity and impartiality in current affairs).

BCC Complaint Decisions, Sep 2008

1/2

[image: image1.jpg]