[image: image1.jpg](@

Broadcasting Complaints Commission

Coimisidn um Ghearain Chraolachain





Complaint made by:  Mr. Brendan Cafferty  Ref. Nos. 245/08, 246/08, 247/08
	Station: 
 
	Programme:
  
	Date:

	Midwest Radio
	Dying for the Cause
	1, 8 & 15 June 2008


Complaint Summary:

Mr. Cafferty’s complaints are submitted under Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs), (b)(law and order) and (f)(inaccurate facts / information that constituted an attack on a person’s honour or reputation).  Mr. Cafferty states that his complaints refer to the lack of balance, impartiality, distortion of the facts and historical perspective in the broadcast of all three programmes. 

At the outset, the complainant states that because he is complaining about anonymous sources in the programme, facts being disguised from listeners etc, he believes it is only fair to state that he has an interest to declare in that he is an ex member of the Garda Síochána who was on duty in Ballina on both days of the Gaughan and Stagg funerals/demonstrations.  Mr. Cafferty also states that he is known to the programme presenter, Mr. McNally; has a keen sense of history and could have made a contribution to the programmes if he was asked. 

Over three Sundays, the 1, 8 and 15 June 2008, at 9 a.m. Mid West Radio, broadcast three programmes, related in character and titled ‘Dying for the Cause’. The programmes were about three hunger strikers from Mayo, Seán McNeela who died on hunger strike in an Irish jail in the 1940s, Michael Gaughan and Frank Stagg who died in the 1970s on hunger strike in British jails.

On the programme broadcast on 15 June, one woman said she could not comprehend what the Gardaí did to Irishmen that day (day of Stagg funeral). Mr. Cafferty believes that this is an attack on him and other members and ex members of the Gardaí.  There were also disparaging references to a former Government Minister as a “body snatcher”.  That minister, who is still alive, was not in a ministry associated with the security of the State.  Other disparaging references were made to the former editor of the Western People newspaper.  No attempt was made by the programmes to refute those allegations, or offer a right of reply. 

In all three cases, there was no objective historical analysis of the fact that at those critical times, the IRA was an illegal army operating here with the avowed intention of bringing down this state, which it regarded as a “puppet state”; the “Free State etc”.  Mr. Cafferty states that Rory Brady derisively described the Garda Síochána on the 8 June on the Gaughan programme as the “26 County police”.  A common thread running through all three broadcasts was that in some cases, especially in the McNeela and Stagg cases, they were not allowed parade openly in paramilitary dress, fire shots and challenge the authority of the state at the Gaughan and Stagg funerals. 

In the 1970s the IRA aim was to overthrow the authority of this State as well, when it engaged in killing Gardaí, assassinated a member of the Oireachtas, robbed banks, took hostages.  Successive Governments from De Valera down took this stand of one army, one police force.  That seems to be even Sinn Féin policy now, but was not then.  If they (SF) are right now then the corollary of that is that their activities were wrong then.  There were no reputable historians on the programme to give a balanced view of this fact. 

Mr. Cafferty states that there was no analysis of the morality of starving oneself to death and queries whether the end justifies the means, was the objective so serious that it necessitated taking one’s own life.  The objective seemed to be looking for political status, or transfer to Northern Ireland in some cases, even though all three were from Mayo.  The complainant would argue that the end did not justify the means.  In the programme on Stagg on the 15 June Loretto Clarke, sister of a Sinn Féin councillor Jackie Clarke, spoke chillingly almost in religious reverential sacrificial terms, about Frank Stagg, his hunger strike, gradually losing the five senses, the heart being the last organ to give way in the process of “dying for Ireland”.  She also called a Government Minister of the time, who was not in the security field, a body snatcher.  Mr. Cafferty states that in the 1980s Fr. Denis Faul was instrumental in bringing about the end to hunger strikes where it was alleged the IRA was using the hunger strikers to advance its own end.  The complainant would have expected some moral theologian to give his/her views on this matter, and indeed Mr. McNally himself has some training in that regard which he could have brought to bear on the programmes.

McNeela programme 1 June

In the McNeela programme on the 1 June there was reference to a Mr. Corrigan who “got his head split” by a Garda baton in Newport. This was not elaborated on, and no surrounding evidence was produced as to what that was about or what led up to it. Perhaps local papers would have supplied some cuttings as to the happenings in Newport that day.  It is the native and burial place of late Mr. McNeela.
Gaughan programme 8 June

Mr. Cafferty states that given the IRA propensity to engage in political necrophilia as witnessed by the 1981 hunger strikes and those subjects of this complaint, he refers to the parading of the funeral of Mr. Michael Gaughan from Dublin to Ballina through each town on the way and according to Mr. Rory Brady, it even diverted off course to go through Elphin, Co. Roscommon and past an IRA memorial there. Criticism of this fact was expressed in some local papers - in the case of Gaughan, the Western People, and the largest provincial paper in Mayo called it “a black day for Ballina” when the IRA virtually took over the town.
This lax state attitude at the Gaughan funeral may account for the more authoritative policy adopted in the Stagg case two years later. Some speakers in the Gaughan programme accepted this by saying that while the Gardaí were aggressive, ‘there was no trouble’ at his funeral, little security, all went well – another way of saying they were allowed to do as they liked.  One former T.D., Mr. Seán Cleary said that a constituent rang him to say he could not get to Ballina hospital, and had to go via Foxford.  Mr. Cafferty claims that may be an exaggeration, as he was on duty in Ballina that day, and never heard complaints such as that.

The requiem mass for Mr. Michael Gaughan took place in St. Muredach’s Cathedral. While reference was made in the programme on the 8 June to the fact that certain people left the church during mass, the facts were that the celebrant Fr. Michael Keane preached about building an empire of peace and trying to live together in harmony. It was at that stage that some people, mostly from Northern Ireland got up and left. Fr. Keane’s comments provoked world wide favourable comment.  This was not alluded to in the programme, as it would reflect badly on the Republican movement.  After the mass men in paramilitary gear wearing dark glasses fired shots in the Cathedral grounds in desecration of the place they were in.  It was impossible for Gardaí to enforce the law given the situation.
There were also other glaring inaccuracies in the programmes.  For example in the programme on 8 June, Mr. Gerry Ginty spoke about him and Jackie Clarke, sister of the said Loretto Clarke, being arrested after local election in 1974 and taken to court.  He said this was done to deprive him of his seat.  The complainant claims the opposite may have been the case; that his arrest did not take place until after the election so that charge could not be made.
Stagg programme 15 June 

In the Stagg funeral it is a matter of public record that there were differences in the family as how the funeral was to be managed.  This fact plus the criticism of the State over the laissez faire attitude to law and order by an illegal parading army in paramilitary dress wearing dark glasses at the Gaughan funeral led to a different approach by the authorities at the Stagg funeral.  The plane carrying the coffin was diverted to Shannon, and the funeral took place in Mayo.  Mr. Stagg was buried in a grave, not the designated one in the Republican plot controlled by the National Graves Association.  Mr. Ginty unwittingly referred to it  (family division) when he said that on the following day when Sinn Féin organised another type of funeral and Mr. Rory Brady said the flag was presented to his (Staggs) mother and Mr. Ginty spoke about “vast majority of his family”.  The programme did not expand on this family division that may have accounted for the direction taken by the state as regards the burial.

In the Stagg programme on the 15 June, Mr. Rory Brady also made, what Mr. Cafferty believes were outrageous comments about Mr. Stagg’s body at Shannon.  He spoke of seeing men in white coats, through opaque glass, doing research on the body at Shannon. He said he saw glass jars with a “substance”. This appalling ghoulish vista was floated by Mr. Brady, and never questioned by the programme.  It is so serious that it must be addressed even now.  It would call into mind possibly medical people, doctors etc.  Or maybe it could be people embalming the body at the request of his wife and some members of his family. Were they asked, was anyone at Shannon, medical or otherwise even asked?  We do not know.  This surely was one of the very worst moments of any of the programmes.
As already mentioned, family divisions occurred in the Stagg burial, which the programme did not allude to, and which are matters of public record. Mr. Stagg was buried in a separate grave to that controlled by the Republican movement. Those family members in support of that had a headstone erected over his grave.  Talk of being buried in concrete, two foot of it etc, are very wide of the mark.  Mr. Ginty also spoke about baton charges in the graveyard at Stagg’s funeral.  The complainant states that this did not happen.  He was there.  An attempt was made to force a lorry into the graveyard near Ginty’s house through the Gardaí and a crowd, endangering people and some trouble occurred at that time.  He also said shots were fired; yes by the IRA, and also that no weapons were found.  Any good researcher could have told the programme that a young boy who was sent forth was later convicted of firing shots in the graveyard, that is a matter of public record, but of course the programme did not elicit this.
Conclusion
The programme presenter Mr. McNally stated that on the night of 6 November 1977, when there was no moon, the IRA came along and dug up the grave, took the coffin to the Republican plot, and reburied it and that Mr. Frank Stagg’s “dignity was restored”.  He also said that the clothes and tools were disposed of; that the IRA “army council “ were not informed and that contrary to popular opinion, there was no priest present but that “prayers were said”.   The complainant believes that if Mr. McNally could elicit such information, he is sure he could have consulted more widely to give a more accurate balanced programme.
Mr. Cafferty states that he does not like censorship of any kind and would have thought that some balance of events, facts, historical perspective, morality of issues, could have been employed when making these programmes.

Station’s Response:

Midwest Radio states that the series ‘Dying for the Cause’ was commissioned by the Broadcasting Commission of Ireland under the Sound and Vision scheme. The objective of the programmes was to get the views of people closely associated with the hunger strikers.  These views could not be publicly aired at the time of the hunger strikers’ death due to legislation enacted by the respective governments in the 1940s (military tribunals and censorship) and 1970s (section 31).

The stories in the programmes reflected the views of the family members, friends and people who remembered or were directly involved in the funerals.  A context outlining the overview of the story was provided in each programme.

Midwest radio replies to Mr. Cafferty’s complaint as follows:

Anonymous Sources

At the end of every programme all those who contributed to the programme were named.  In some cases people asked specifically not to be named.  That wish was respected by the producer who knows the names of all those people.  For the record the people who wished not to be named were retired Gardaí; everyone else was named.

Ms. Loretto Clarke

Mr. Cafferty states that Ms. Clarke made reference to a former Government Minister as a ‘body snatcher’.  The reference was to the Government at the time and not to any specific person as can be heard from the recording.

Paper Editor remark

Ms. Clarke commented on what a former editor of the Western People had written about her (late) brother, Mr. Jackie Clarke, a successful businessman and his colleague, a monumental sculptor, Mr. Gerry Ginty.  They were described in an editorial as ‘cheque-book fascist’ and a ‘graveyard ghoul’ respectively.  Ms. Clarke refers to this editorial to show how her brother was ‘demonised’.

Complaint: General 

Paragraph 1: Historical Analysis
Mr. Cafferty mentions that there was ‘no objective historical analysis’ of the IRA as an illegal army.  The producer never set out to present purely historical programmes per se; they were much broader than that.  In each programme the context of how each man came to be imprisoned was stated, as members of the IRA operating outside the legal confines of the state, whether in Ireland or England. 

Mr. Jack McNeela died in 1940 in Ireland under a Fianna Fáil Government that was led by Éamon De Valera.  An overview of the various ‘splits’ in the Republican movement was given in the programme at the outset. 

Paragraph 2: Sinn Féin and IRA
Mr. Cafferty cites IRA atrocities in the 1970s.  In the programmes featuring Mr. Michael Gaughan and Mr. Frank Stagg it stated that both were given jail sentences for their activities in the IRA.  Regarding the role of Sinn Féin in the 1970s, the party’s position and the efforts at peace talks was treated in detail by Mr. Joe McHale.   

Mr. Cafferty is critical of the fact that some of the contributors served jail sentences.  Gerry Adams, the current President of Sinn Féin also stated that he was in jail in the 1970s.  Mr. Cafferty cites the contribution of ‘members of Sinn Féin, or of the IRA past or present.’ The programmes, by their nature, had to include such people. 
Paragraph 3: Moral Analysis
Mr. Cafferty says there was no analysis of the morality of starving oneself to death and he ‘expected some moral theologian to give his/her views on the matter.’  This, as stated previously, was not the objective of the programme.  The story of the programmes is in the series title, ‘Dying for the Cause’.  

He refers to Ms. Loretta Clarke, ‘sister of a SF councillor Jackie Clarke.’ The repeat reference to a Government Minister being referred to as a ‘body snatcher’ is incorrect, as stated previously.  The reference was to the Government of the day.  Mr. Cafferty mentions Fr. Faul and the 1980s – these were not covered in the programmes.  The programmes featured the years 1940, 1974 and 1976.       

McNeela Programme, June 1st: Mr. Corrigan 

Mr. Cafferty’s claim that no ‘surrounding evidence’ was presented over Mr. Corrigan, who ‘got his head split’, is incorrect.  The ‘context’ of the story was given by Mr. Dan Hoban in the programme.  In 1938, Mr. Corrigan and others were en route from Ballycroy to Castlebar to attend a commemoration when they were stopped in Newport by the Gardaí and army personnel and a melee ensued.  Attending such commemorations had been outlawed by the Fianna Fáil government.  This was all stated in the programme.   

Gaughan Programme, June 8th.

1st and 2nd Paragraphs: Funeral and Western People
The story of the Gaughan funeral from Dublin to Mayo was told by several contributors, from various locations along the route of the cortege.  

Mr. Cafferty states that the views of the then editor of the Western People were not sought regarding the funeral of Mr. Michael Gaughan.   The views of Mr. Jim McGuire are recorded in his editorials and were referred to by Ms. Loretta Clarke.       

Paragraph 3: Former T.D. Mr Seán Calleary
One of the contributors was a Ballina based Fianna Fáil T.D. at the time, Seán Calleary.  Mr. Calleary said that a constituent rang him because he had difficulty making his way to the local hospital to visit his ill wife because of the crowds in town for the funeral.  Mr. Cafferty appears to reject Mr. Calleary’s contribution as he states ‘(it) may be an exaggeration as I was on duty in Ballina that day and never heard complaints.’  This does not mean that complaints were not made.  Mr. Calleary had no reason to ‘exaggerate.’

Paragraph 4: Mass        

Regarding the Mass for Mr. Michael Gaughan, several contributors mentioned the fact that some people walked out because of what the presiding priest said.  

Paragraph 5: Mr. Gerry Ginty’s arrest
Mr. Gerry Ginty, a former Ballina Sinn Féin councillor, actually stated that following his arrest: “Local Gardaí treated me with the utmost respect and kindness.”  He went on to say that he received similar treatment from the Gardaí in Dublin.  (That sentiment was repeated when he described graveyard scenes at the funeral of Mr. Frank Stagg.)  His reference to an attempt to deprive him of his seat was not about arresting Gardaí but about any attempt to subvert the counting of his votes (in the election count centre).

Stagg Programme 15th June: 

Paragraph 1: Family Differences
There is no secret that there were differences among the members of the Stagg family regarding the burial of Frank.  This was mentioned in the programme by the presenter and several contributors, including Mr. Ruarí Ó’Brádaigh and Mr. Gerry Ginty.  Family differences were acknowledged but not dwelt upon because they were not the subject of the programme.  The producer had no wish to re-open old family wounds.  One of Frank Stagg’s brothers was asked by the producers to inform other family members about the programme.  He was informed that any one or all of the family could participate in the programme.  Two family members participated.        

Paragraph 2: Men in White Coats
The story as outlined by Mr. Ruarí Ó’Brádaigh is also attested to by Mr. George Stagg, a brother of Frank Stagg, later in the programme.  They told about what they saw.  Mr. George Stagg is on record (even at the time of the funeral) as stating that he was in no doubt that some form of examination of the body had taken place.

Paragraph 3: Grave Plot
The plot that Frank Stagg was buried in by the state was never actually paid for.  The actual plot and the adjoining one (a double plot) were subsequently purchased by George Stagg.  The grave where Frank Stagg was buried was dug by Gardaí (as stated in the programme).  His grave was then covered in ‘about two feet’ of concrete, as stated by George Stagg and other contributors.  This was not done by family members according to the Stagg family on record.  

Regarding Mr. Cafferty’s claim that there were no baton charges, this contradicts several contributors to the programme.  Rubber bullets were also fired by the Army.

The reference to the firing party was that all those involved were from Mayo.  No Mayo person was arrested or charged with being involved in the firing party.  The person arrested and charged was not from the area.  

Conclusion

Mr. Cafferty claims the producer could have consulted more widely.  The producer is happy that the programme is accurate and balanced and reflected what happened on the occasion of Mr. Frank Stagg’s burial.

Mr. Cafferty’s supplementary submission     

Mr. Cafferty states that he is complaining about ‘the lack of balance, impartiality, distortion of the facts and historical perspective in all three programmes.’  This is rejected by the producer.

The claim that an anonymous woman spoke is untrue. All contributors to the programmes were named at the end of each programme.  

Producer’s Conclusion to Mr. Cafferty’s Complaints

The producer has elicited much more information about the incidents that occurred at the time than could be used in the programmes.  The producer is happy that none of the programmes contained ‘a lack of balance, impartiality, distortion of the facts and historical perspective.’ 

All contributors were named in the programmes.  An exception was made for those who requested not to be named.  The producer can identify all of those people.  For the record, ALL of the unnamed people are retired Gardaí.  

The producer believes that the programmes fulfilled their remit, as submitted to and approved by the BCI.  The programmes were specific in their titles and content.

Midwest Radio can verify that the programmes received a hugely positive response from those who listened to them, with several requests for repeat broadcasts.  Some weeks ago Mr. George Stagg informed the producer that a Garda who confronted him about 25 years ago stating that he opposed his political republican stance recently contacted him.  The Garda was in Mayo in June and heard the Frank Stagg programme.  He contacted Mr. George Stagg, apologised for his remarks of 25 years ago and said that after listening to the programme he understood for the first time what members of the Stagg family had to endure during Frank’s funeral.    

The only complaint noted was from Mr. Cafferty.  The producer respects the right of Mr. Cafferty to lodge a complaint as it is the right of any individual.        

Decision of Commission:

The Commission has considered the broadcasts, the submissions made by the complainant and the broadcaster.  The complaint concerns how the programmes dealt with the stories of three hunger strikers from County Mayo.  On hearing the broadcasts, the Commission noted that each contained an introductory piece.  The listener was informed of the background of each of the three hunger strikers.  

In the broadcast of the 1 June, the listener was informed that Mr. Seán McNeela ‘believed Ireland could be only free with a 32 County Sovereign State’ and ‘In 1938 with Seán Russell as IRA Chief Of Staff, Jack McNeela was appointed Officer in Charge in England’ and ‘was sentenced to two years penal servitude for conspiracy to usurp a function of the State by operating an illegal radio station in Dublin.  He died on the 19 April 1940 after 55 days on hunger strike’.  

In the broadcast of 8 June, the listener was informed that Mr. Michael Gaughan ‘joined the Provisional IRA.  In 1971 he was given seven years for the armed robbery of a bank.......March 31 1974.....he went on hunger strike to support the fight of the Price sisters to obtain political status’.  

In the broadcast of 15 June, the listener was informed that ‘Frank Stagg...joined the Luton Cumann of Sinn Féin in 1972.  He joined the provisional IRA later on.  And in April 1973 was arrested with six other people facing charges of conspiracy and criminal damage.  It was claimed they were an IRA unit..........Frank Stagg was given ten years........he sought political status’.  

Therefore, the listener was sufficiently informed of the reasons the three men were in prison.  It was also evident from the outset of each programme, that the death of the three men would be explored through those who knew them, including family members and people who remembered the funerals.  The programmes were specifically, and evidently, about the stories of the three men.  Therefore, there was no requirement that the programmes should debate or explore the rights and wrongs of the IRA or the morals of going on hunger strike as submitted by the complainant.     

These were three historical programmes that looked at three major events in Irish history.  Dying on hunger strike at that time was a major event and they received huge media coverage at the time.  In these broadcasts, the programme-maker explored the memories and experiences of those who knew the three men and/or who were at the funerals at the time.  The programme-maker is entitled to so do.  The recording of people’s recollections of events is of both historical and public interest.  What is important to the Commission is that the programmes are within the requirements of the broadcasting legislation.  On hearing these broadcasts, there was no evidence of editorial bias.  The people who knew the men and/or were at the funeral were allowed to recount what they remembered and how the deaths and funerals affected them and their community at the time.  This is a legitimate programme genre, one which captures events from the perspective of those whose day-to-day lives were directly affected by the events.  

The listener was informed of the background of the three hunger-strikers and it was clearly evident that the testimonials were from associates of the three men; a personal recount of events.  There was no evidence of an attempt to mislead the listener.  Further, it is the responsibility of the programme-maker to validate contributors.  That they agree with a contributor not to mention his/her name in the credits cannot determine partiality or bias as submitted by the complainant.  The Commission noted that the programme did include credits.

The complainant raises particular issues with each of the three programmes.  In relation to the broadcast on 1 June, the stories being recounted were from the personal perspective, people’s memories of the events.  The complainant submits that one statement was not elaborated on, nor was surrounding evidence produced.  Even if substantiated, one such comment could not determine the bias or partiality of the entire programme.  In relation to the broadcast on 8 June, the complainant submits that further reference and discussion was required on Mr. Gaughan’s funeral and that there were other inaccuracies in the programme.  Contributors to the broadcast were recounting their memories, their experiences.  The complainant submits that issues should have been addressed differently.  On hearing the broadcasts, the Commission was of the view that these issues as raised by the complainant are not relevant to the actual content as broadcast.  Further, that he disagrees with a point made by a contributor cannot in itself determine bias.  

In the programme of 15 June, the complainant again submits issues that he believes should have been mentioned and/or received further discussion.  Contrary to his submission, the listener was made aware that there were differences in the family about the burial of Mr. Stagg.  Two of Mr. Stagg’s siblings participated in the programme and one referenced that the family did not agree about the burial.  It is on record that the flight carrying Mr. Stagg’s body from England to Dublin was re-directed to Shannon by order of the Government.  This fact was accurately referred to in the programme.  The Commission also noted that at no stage in this broadcast did Mr. Stagg’s brother say he saw ‘men in white coats, through opaque glass, doing research on the body’ as submitted by the complainant.  Mr. Stagg recollected that he saw men in white coats enter the morgue and he surmised that they were doctors who came to carry out a post mortem on the body to observe the effects the hunger strike had on it.     

With regard to law and order, there was no evidence of support for and/or condonation of the activities of the IRA.  These programmes told the stories of three men from the personal perspective in a moderate and matter-of-fact manner.  There was no material which could be determined to undermine the authority of the State and/or incite to crime.

With regard to the allegations of inaccurate facts, the complainant was never mentioned in the course of the programmes and therefore this part of the complaint as submitted is not valid.  Further, the Commission noted that when the contributor in the programme on 15 June referred to the activities of the Gardaí, she clearly stated that it was Irishmen versus Irishmen and that is why she found it difficult to comprehend.

The main focus of these programmes was the life stories of three hunger strikers through the recollections of people who knew them and/or were present at the funerals.  The stories were based on events that were of huge public and political interest at the time.  Further, the gathering of people’s recollections is of historical and public interest.  The Commission was of the view that these programmes indicated that the content was based on the personal recollections of people.  The programmes were historical in nature and looked at the three deaths of hunger strikers in a reasonable manner.  The subject matter was treated and represented in a fair manner.  The complaint was rejected with regard to Sections 24(2)(a)(fairness, objectivity & impartiality in current affairs), (b)(law & order) and (f)(assertion of inaccurate facts which amounted to an attack on a person’s honour or reputation). 

BCC Complaint Decisions, Sep 2008

8/10

[image: image1.jpg]